• cmd07

Ska bli pappa men känner ingen glädje.

Har för några veckor sedan fått reda på att jag ska bli pappa.

Egentligen borde jag vara strålande glad, men kan inte känna någon glädje. 

Graviditeten var inte planerad och beskedet kom helt som en chock för mig.
    Kände mig svimfärdig då jag fick reda på det.

Min flickvän som däremot har pratat en tag om att hon vill skaffa barn blev också chockad men glad. 

Vi har pratat igenom det hela och hon ville att vi skulle behålla det men sa samtidigt att hon var beredd att göra abort om jag ville det men skulle iså fall lämna mig efteråt. 

Jag tänkte över et hela och sa till henne att jag också ville behålla det, vilket vi nu bestämt oss för att göra. 

Hon har sagt till de flesta av sina vänner att hon är gravid och jag har sagt det till två av mina bästa vänner. 

Har en fruktansvärd klump i magen och kan som sagt inte påstå att jag känner någon glädje över situationen, vilket får mig att känna mig som ett svin.

Borde man inte vara strålande glad?

Det får mig att tänka att anledningen är att jag kanske gjort fel val iom att jag sa att jag vill behålla det.

Går omkring hela dagarna och kan inte koncentrera mig på annat än detta.Är helt spänd i kroppen och när jag jag kommer hem från jobbet lägger jag mig i soffa och är totalt helt slut pga att jag spänner mig så. 

Målar upp scenarion där jag och min flickvän inte kommer hålla ihop och att detta blir för övermäktigt för oss och att det blir så att vi går skilda vägar och barnet får spendera varannan vecka hos var och en, vilket är min största skäck då jag verkligen tror på en kärnfamilj. 

Jag är rädd för att vi kommer glida ifrån varandra när allt jobb kommer med barnet.Vi har varit tillsammans i 3 år och vi har det ok, men måste kanske säga att förhållandet har gått över i trygghet mer än den där ?kär och galen? känslan.

Jag är snart 38 och hon är 30.
    Hon är en förståndig tjej med bra värderingar och är mycket kärleksfull mot mig.Vi har båda bra ekonomi och vi har pratat om att skaffa hus, ändå kommer känslan om vi kanske inte passar ihop som föräldrar.

Allt som man tycker ska behövas för att det ska funka men ändå känner jag att det kanske är fel att skaffa barn.

Vissa dagar känner jag bara att jag gått och hållit allt inom mig och bara vill explodera och sätta mig ner och gråta i flera timmar.

Någon som har reflektioner över varför jag känner så här.

Har tänkt några gånger att jag ska säga till henne att vi ska göra abort ändå, men känner också någonstans att jag kommer ånga också det beslutet plus att hon skulle bli helt totalt käckt.

Vet varken in eller ut längre...

• Svar på tråden Ska bli pappa men känner ingen glädje.
  • Tecum

Du måste inte vara strålande glad, det finns ingen regel om det... Jag tycker tvärtom att det är sunt att fundera på hur livet blir med barn, inte bara fjanta runt i en rosa bubbla och tro att allt löser sig.

Men felet du gör är att du funderar åt h-e för mycket! Och det tror jag beror på att du är tveksam till ert förhållande, inte till barnet i sig. Försök tänka positivt istället, ni är i lagom ålder för att få barn, ni har en ordnad tillvaro osv. Så oavsett vad som händer mellan dig och tjejen i framtiden var det inte fel beslut att behålla barnet. Och målsättningen måste vara att ni ska fortsätta tillsammans länge än! Att börja fundera på om kärleken och relationen är stark nog är livsfarligt, tvivlet kan bli självuppfyllande. Att förhållandet går från kär och galen till trygghet är naturligt. Livet kommer att bli annorlunda med barn men det fixar ni, alla andra klarar det så varför inte ni?

Och OM relationen skulle spricka är det inte jordens undergång. Samma igen, det händer många men det fixar sig ändå, på något sätt. Kärnfamilj är bäst men delad vårdnad funkar det också.

Du behöver prata med någon. Har du talat med din tjej om detta, hur du känner? Gör det annars, inte att du tvivlar på kärleken, men oron över hur livet blir med barn.

• CissiJissi

För det första: acceptera att du känner såhär! Det är faktiskt helt ok och det är inte farligt! Det är ett överväldigande besked, sen naturliga känslan är rädsla och ångest, gör många i alla fall!:) jag ville ha barn och försökte i flera månader, men när det äntligen vart så kom lite panik och rädsla, och det var ju planerat!!:) sen så sjönk det in så småningom och man har tid på sig att förbereda sig:)

JAG tror att ni har gjort helt rätt!

Så alltså.. Acceptera att du känner som du gör och prata med din partner helt öppet och ärligt!:) förmodligen sjunker det in och känns mer rätt med tiden, försök prata med varandra om förväntningar och tankar, då kanske det kommer lite mer känslor och glädje med tiden :)

Om du inte får några känslor alls under graviditeten är det inte ovanligt, då är det extra viktigt att du håller bebis i dina armar och gosar när bebis är ute, då sätts din kropp och ditt pappainstinkt igång och så småningom kommer känslorna, det är helt olika för alla just när de kommer bara!:)

Min man och jag älskar att ha barn och lösa alla möjliga situationer som föräldrar tillsammans, så tanken på att barn skulle "separera" oss är inte logisk för mig.. Inte om man faktiskt samarbetar och är föräldrar TILLSAMMANS hela vägen!!:)

• dagg03

Att skaffa barn är väldigt stort och kan nog kännas skrämmande, särskilt om det inte var planerat. Det verkar vara vanligt att man känner som du gör, får lite panik över situationen.

Men jag tror faktiskt att du i slutändan skulle känna att det är det bästa som hänt dig. Nu kan jag ju jag inte veta vad du kommer att känna (och jag är kanske inte rätt person att säga något, då jag själv längtar). Men redo känner sig en del inte förrän barnet väl är fött.

Jag tycker att du ska fundera om du någonsin vill ha barn. Vill du det så tror jag att allting kommer att bli bra. För det låter ju inte som att situationen skulle kunna vara så mycket bättre egentligen. Är det relationen med din partner som gör att du tvekar så tycker jag att du ska säga det till din partner.

• Emmask

Vi blev gravida som ni, samma ålder ungefär, liknande inställning från båda. Dock hade vi bara varit ihop 8 månader. Jag gick upp i det fullständigt, sambon mer avvaktande. Han hade inte längtat som jag, men abort var inte på tapeten. I efterhand har han sagt att hans reaktion var "Ja, det är väl dags för det nu". Inte så eld och lågor alltså, men vi hade ju inte tänkt börja att ens försöka förrän fem månader senare, så jag klandrade honom inte. I mig var graviditeten så stor, för honom var det abstrakt. När barnet väl kom blev vi båda först helt knäckta av livsförändringen, tio resor större än jag trott, men tids nog har han blivit den som är mest entusiastisk av oss två. Jag, som längtat i år, är fortfarande lite chockad över livsomställningen medan, som för några är sen inte ens var hundra på att han ville ha barn, han är sjukt kär i henne. Men hon är bara fem månader, jag tillåter mig själv att vara chockad ett tag till. Hon är ju fantastisk! Det var bara så... jobbigt.

Svar på tråden Ska bli pappa men känner ingen glädje.