• miljonmamman

nyexad undersköterska + spelar bra betyg någon roll?

Hej!

Spelar bra betyg någon roll för lönen som undersköterska?

Jag läser till undersköterska och kommer snart att vara färdig. Jag har ansträngt mig under utbildningen och kommer ha väldigt bra betyg i alla ämnen, jag har även fått bra omdömen och vitsord från mina praktiker under utbildningen.

Jag har nu ett vikariat på 80 %, är då anställd som vårdbiträde. Jag är som jag förstått mycket omtyckt av chef, arbetskamrater och människorna jag arbetar med. Jag har blivit lovad fast anställning på företaget som undersköterska när vikariatet går ut vilket blir i samband med att jag utbildat mig färdigt.

När jag började min anställning hade jag en grundlön på strax under 18 000 före skatt (för 100% alltså) och vid senaste lönesamtalet fick jag den höjd med 1000 kronor, till strax under 19 000. Som jag förstår så är det redan en rätt så bra lön som vårdbiträde?

I och med att jag blir färdigutbildad och får fast anställning tänkte jag att jag skulle fråga om lönesamtal igen (brukar det gå till så eller väntar man snällt till det årliga lönesamtalet?)

Så jag undrar vad som är rimligt begärt i löneförhöjning när jag går från vårdbiträde till undersköterska, har ca. 2 års arbetserfarenhet som vårdbiträde, har i lön ca. 19 000 kronor sedan innan och har väldigt bra betyg.

Tack på förhand för alla kloka svar ni kommer ge mig! Flört

• Svar på tråden nyexad undersköterska + spelar bra betyg någon roll?
  • SallyK

Hej! Du är inskolad och klar, din arbetsgivare vet vad den får -dvs en bra undersköterska och person- och de har redan visat att de uppskattar dig genom att ge dig en löneförhöjning på många fler procent än vad som är vanligt. Vilken lön du ska landa på som utbildad undersköterska kan jag inte svara på, men nog kan jag tycka att det med anledning av ovanstående vore rimligt med nån eller ett par tusenlappar mer i lön. Grattis till examen och goda betyg!

• Anonym (ssk)

I vårdyrken spelar grad av betyg sällan någon roll, eftersom det är din personlighet som gäller och det praktiska. En usk med toppbetyg som inte är flexibel, kommer väljas bort framför en person som kanske tar för sig, löser problem och har klinisk blick. 

Svar på tråden nyexad undersköterska + spelar bra betyg någon roll?