• MoaElis

Tips för att trötta ut hund?

Jag har en tax med väääldigt mycket energi, hon gnäller verkligen jämt när hon inte har något att göra. Det börjar bli riktigt jobbigt. Hon är ca 10 månader. Vad gör man? Jag har börjat spåra med henne men hon är likadan när vi kommer hem igen. Jag börjar nästan fundera på om jag verkligen är rätt ägare för henne, känner mig helt otillräcklig när hon aldrig blir nöjd... Jag vet ju att hon gnäller för att få som hon vill också, men att ignorera fungerar liksom inte.

Men hon kanske får för lite aktivering helt enkelt, men man kan ju inte aktivera henne jämt. Det gör ju ingen tänker jag? Eller hur mycket aktiverar ni med lite mer krävande raser era hundar? Och med vad? Hur långa promenader? mm.

• Svar på tråden Tips för att trötta ut hund?
  • snusmumriken

Kan rekommendera klickerträning några gånger per dag, kör några minuter när du får en stund över.

Jag satte t.ex. post it- lappar där min hund skulle sätta tassen, började på golvet och så småningom på väggen. La fram en stekpanna som hon skulle ställa sig i, först en tass, sen två o.s.v. Googla för fler idéer, mycket är totalt meningslöst, men hunden blir trött :)

• tantor
    snusmumriken skrev 2015-02-24 22:26:23 följande:

Kan rekommendera klickerträning några gånger per dag, kör några minuter när du får en stund över.

Jag satte t.ex. post it- lappar där min hund skulle sätta tassen, började på golvet och så småningom på väggen. La fram en stekpanna som hon skulle ställa sig i, först en tass, sen två o.s.v. Googla för fler idéer, mycket är totalt meningslöst, men hunden blir trött :)

Får en bild i huvudet på min stora schäfer som försöker stå i stekpannan haha FörvånadSkrattande

Han har lärt sig plocka upp en te/kaffekopp i örat och lägga i min hand. Började ge godis då han puffade på koppen, la godis under koppen (uppochner). Kan även plocka en stor tekopp som står över en mindre kopp och lägga dom i min han.

Släng ut godis på gräsmattan eller göm runt inomhus och låt hunden söka.

godis i toarulle/petflaska/sock

Apportera tidning. Spela död. Rulla runt. Dansa.
    Träna olika ord som har betydelse, tex andra sidan eller gå vänster (ute på en väg), gå före (över bro eller smal väg)

Träna att sitta med godis på nosen, i munnen, framför sig. Öka koncentrationen genom att lägga smaskigare saker ju duktigare hunden blir.

Oftast är det huvudbry som de blir trötta av.
    Tror man ska kunna ge massage för avslappning till hundar men det får du nog googla på Drömmer
  • snusmumriken

Jag hade en Golden så det blev trångt, bra balansträning också ;)

Är hunden väldigt glad i sin mat kan man istället för att bara lägga den i en skål lägga den i aktivitetsleksaker eller sprida ut den så hunden får söka.

• tantor
    snusmumriken skrev 2015-02-25 09:18:10 följande:

Jag hade en Golden så det blev trångt, bra balansträning också ;)

Är hunden väldigt glad i sin mat kan man istället för att bara lägga den i en skål lägga den i aktivitetsleksaker eller sprida ut den så hunden får söka.

Måste nästan prova med min hund och se vad han tycker Skrattande
    Tveksamt att den klunsen klarar av det Tungan ute
  • snusmumriken
    tantor skrev 2015-02-25 11:07:33 följande:

Måste nästan prova med min hund och se vad han tycker 

Tveksamt att den klunsen klarar av det

Haha! Det är så roligt när man ser poletten trilla ner och de fattar vad det är de ska göra :)
Svar på tråden Tips för att trötta ut hund?