Hur är det med empatin hos mitt bonusbarn
Jag bor med min sambo och vår bebis och vi har hans tioåriga son varannan vecka vilket aldrig har varit något problem. Men den senaste tiden har jag börjat se ett beteende som jag inte gillar. Han har ett husdjur hos oss och för en tid sen kom han hem och sa att han tröttnat och att vi får lägga ut djuret på blocket. Bara en sån sak liksom...han hade varit ute hos djuret och konstaterat att toalettlådan var helt full så jag sa åt honom att han skulle tömma den. Fick till svar "att det tänkte han verkligen inte göra!". Sen sa han att han inte hade gett något foder heller. Jag bad honom att göra det men fick till svar att det fick hans pappa göra senare på kvällen. Jag förklarade att hans husdjur garanterat var väldigt hungrig om han inte hade fått mat sen dagen innan och att det inte var snällt och låta honom vänta flera timmar till. "JAG är jättehungrig" fick jag till svar. Av en unge som står i ett kök med möjlighet att äta vad som helst. Fast då brast mitt tålamod och jag skickade ut honom...
Jag blir så otroligt provocerad!! Så egocentriskt och i mina ögon empatilöst...
Sen tycker jag att han har börjat behandla sin lillebror lite sämre också. Helt plötsligt står han med en fot i ansiktet på honom när han sitter i babysittern. Eller gör små utfall mot honom. Allt det här sker när hans pappa inte är hemma för han vet nog att det inte skulle uppskattas...jag tror inte heller att han testar mig. Det känns bara som att det är sidor som lyser igenom ibland och sen lägger han band på sig när pappa kommer hem.
I grund och botten är det en smart och supergullig kille men de här sidorna som kommer fram påverkar verkligen min syn på honom! Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig här....