• Anonym (Ovan)

Hjälp! Ska söka jobb men vill inte jobba 100% -hur gör jag då?

Jag ska söka jobb men vill inte jobba 100%. Jag vill jobba mellan 50-65 typ.

Min fråga är då: var skriver jag detta i min ansökan? I mitt CV eller personliga brev? Eller ska jag inte alls skriva det?

Det finns väldigt många jobb som jag kan söka men de flesta är ju på 100% men jag kan tänka mig att de kan vilja ha en på 60% trots att de inte söker det...just eftersom de är i behov av att anställa. Jag tänker alltså att jag kan söka de jobb som ligger ute på 100% just eftersom de kanske kan tänka sig att anställa mig för 50-65%.

Så, hur gör jag??

• Svar på tråden Hjälp! Ska söka jobb men vill inte jobba 100% -hur gör jag då?
  • En blå giraff

Har du en attraktiv utbildning så du har förhandlingsläge? Jag skulle inte ha skrivit det i ansökan men sagt det på ev. intervju. Har du små barn så du har laglig rätt att gå ner i tid? Då kan du ju göra en fuling också och meddela efter ev. provanställning är slut att du vill jobba 75%.

• Dixie

Jag tvivlar ju på att någon som söker någon för heltidstjänst är nöjd med att anställa någon som bara vill jobba 60%.... tyvärr. Det skulle ju vara om du har någon speciell utbildning/bakgrund som gör att du är mer intressant än övriga sökande.....

Om det finns tjänster du är intresserad av, då hade jag ringt och frågat om de kan tänka sig att ha den tjänsten som tex 60% - onödigt att du skriver ansökan och arbetsgivaren lägger tid att lösa den om det inte är aktuellt med mindre än 100%. 

• Anonym (Ovan)
    En blå giraff skrev 2015-02-24 12:17:03 följande:

Har du en attraktiv utbildning så du har förhandlingsläge? Jag skulle inte ha skrivit det i ansökan men sagt det på ev. intervju. Har du små barn så du har laglig rätt att gå ner i tid? Då kan du ju göra en fuling också och meddela efter ev. provanställning är slut att du vill jobba 75%.

Nej jag har inte barn.

Men ja, jag har en attraktiv utbildning och jobben finns i överflöd. Sjuksköterska.
  • Anonym (Ovan)
    Dixie skrev 2015-02-24 12:26:07 följande:

Jag tvivlar ju på att någon som söker någon för heltidstjänst är nöjd med att anställa någon som bara vill jobba 60%.... tyvärr. Det skulle ju vara om du har någon speciell utbildning/bakgrund som gör att du är mer intressant än övriga sökande.....

Om det finns tjänster du är intresserad av, då hade jag ringt och frågat om de kan tänka sig att ha den tjänsten som tex 60% - onödigt att du skriver ansökan och arbetsgivaren lägger tid att lösa den om det inte är aktuellt med mindre än 100%. 

Det är ju så att det är sådan brist. Nästan alla arbetsplatser är i behov av 100%, många i behov av flera dessutom, men i dagsläget så står de och har brist eftersom de inte kan anställa. De borde de ju hellre vilja anställa en 60% än ingen alls...
  • Sandraxx

Om tjänsten ligger ute som en heltidstjänst så skulle jag nog vara skeptisk till att söka.

Men om de söker folk skulle jag inte dra mig för att ringa och prata med dem förklara hur läget är och fråga om de vill att du ska skicka in en CV. Men som sagt var skulle nog stämt av först om det inte framgår i annonsen för tjänsten att deltid kan vara tänkbart.

• Anonym (Ovan)
    Sandraxx skrev 2015-02-24 12:47:08 följande:

Om tjänsten ligger ute som en heltidstjänst så skulle jag nog vara skeptisk till att söka.

Men om de söker folk skulle jag inte dra mig för att ringa och prata med dem förklara hur läget är och fråga om de vill att du ska skicka in en CV. Men som sagt var skulle nog stämt av först om det inte framgår i annonsen för tjänsten att deltid kan vara tänkbart.

Inte ens om arbetet gäller sjuksköterska? Det finns ju hur många tjänster som helst eftersom det är sådan brist på sjukhusen. Jag tänker att de mycket hellre vill anställa en på deltid ist för att inte anställa någon alls.
  • Anonym (Delta)

Jag tänker som att söker de heltid så söker de heltid. Annars brukar annonsen vara skriven så att den öppnar upp för deltidstjänst. Alternativt så ringer man den som står som kontaktperson och berättar om sig själv och sina önskemål kring arbetstid. Det är mycket möjligt att man har behov. Men att söka (och kanske till och med få) en heltidstjänst och sedan be om nedsättning av tjänsten det första man gör skulle jag uppfatta som oseriöst.
    Om jag vore du skulle jag försöka ringa och få en personlig kontakt.

• Anonym (Ovan)
    Anonym (Delta) skrev 2015-02-24 12:54:11 följande:

Jag tänker som att söker de heltid så söker de heltid. Annars brukar annonsen vara skriven så att den öppnar upp för deltidstjänst. Alternativt så ringer man den som står som kontaktperson och berättar om sig själv och sina önskemål kring arbetstid. Det är mycket möjligt att man har behov. Men att söka (och kanske till och med få) en heltidstjänst och sedan be om nedsättning av tjänsten det första man gör skulle jag uppfatta som oseriöst.

Om jag vore du skulle jag försöka ringa och få en personlig kontakt.

Allts jag har ju inte tänkt att ta ett jobb på 100% och sen säga stt jag bara vill jobba 60%.

Det är bara så att det finns hur mycket tjänster som helst för mig med den utbildningen att söka. Arbetarna skriker efter sådana som jag då bristen är enorm. Jag tänker att de hellre vill anställa en 60% än ingen alls och att de då vill ha in min ansökan... Så tänkte jag iaf.
  • Anonym (Delta)
    Anonym (Ovan) skrev 2015-02-24 13:00:08 följande:
    Allts jag har ju inte tänkt att ta ett jobb på 100% och sen säga stt jag bara vill jobba 60%.

Det är bara så att det finns hur mycket tjänster som helst för mig med den utbildningen att söka. Arbetarna skriker efter sådana som jag då bristen är enorm. Jag tänker att de hellre vill anställa en 60% än ingen alls och att de då vill ha in min ansökan... Så tänkte jag iaf.
    ....och då tänker jag att som chef utlyser jag de tjänster/vakanser jag har. Har jag behov av 1 heltid och 1 deltid så skriver jag det i min annons eller utlyser två separata tjänster. Jag kan välja att skriva i min annons att kandidater som vill arbeta deltid också är välkomna med sin ansökan, det finns många sätt att formulera det. Men om jag utlyser en heltidstjänst för att ersätta tex. någon som slutar så vill jag verkligen bara ha ansökningar från kandidater som söker en heltidstjänst. Sen kan dessa begära nedsättning pga små barn eller liknande, och då uppstår ju nya behov som jag måste lösa vartefter. Det vet man aldrig innan. 

Men upplever du att din kompetens är starkt efterfrågad så skulle jag göra så här. Gå igenom var det finns lediga tjänster. Kontakta den som står som kontaktperson och ring upp. Berätta att du ser att det finns ett rekryteringsbehov hos dem, presentera dig och tala om att du är nyfiken på tjänsten men gärna arbetar si eller så många procent, och om det skulle vara intressant för dem att du sökte? Typ så.
  • Sandraxx

Om ett sjukhus/företag har en annons ute där de söker folk på heltid, skulle jag inte bara skicka in en CV och säga att jag kan erbjuda mig att jobba deltid. Inte utan att först kontakta dem och fråga om de kan tänka sig någon som bara vill jobba deltid.

Men i den branchen du är i så känns det som du skulle kunna kontakta de du är intresserad av och höra dig för om de söker folk.

• Dixie
    Anonym (Ovan) skrev 2015-02-24 12:37:51 följande:
    Det är ju så att det är sådan brist. Nästan alla arbetsplatser är i behov av 100%, många i behov av flera dessutom, men i dagsläget så står de och har brist eftersom de inte kan anställa. De borde de ju hellre vilja anställa en 60% än ingen alls...
    Ja - det är ju mycket möjligt! Enklas måste ju vara om du ringer och kollar - om det är sådan brist på sjuksköterskor är det ju bättre med 60% än ingen!
Svar på tråden Hjälp! Ska söka jobb men vill inte jobba 100% -hur gör jag då?