Anonym (Ovan) skrev 2015-02-24 13:00:08 följande:
Allts jag har ju inte tänkt att ta ett jobb på 100% och sen säga stt jag bara vill jobba 60%.
Det är bara så att det finns hur mycket tjänster som helst för mig med den utbildningen att söka. Arbetarna skriker efter sådana som jag då bristen är enorm. Jag tänker att de hellre vill anställa en 60% än ingen alls och att de då vill ha in min ansökan... Så tänkte jag iaf.
....och då tänker jag att som chef utlyser jag de tjänster/vakanser jag har. Har jag behov av 1 heltid och 1 deltid så skriver jag det i min annons eller utlyser två separata tjänster. Jag kan välja att skriva i min annons att kandidater som vill arbeta deltid också är välkomna med sin ansökan, det finns många sätt att formulera det. Men om jag utlyser en heltidstjänst för att ersätta tex. någon som slutar så vill jag verkligen bara ha ansökningar från kandidater som söker en heltidstjänst. Sen kan dessa begära nedsättning pga små barn eller liknande, och då uppstår ju nya behov som jag måste lösa vartefter. Det vet man aldrig innan.
Men upplever du att din kompetens är starkt efterfrågad så skulle jag göra så här. Gå igenom var det finns lediga tjänster. Kontakta den som står som kontaktperson och ring upp. Berätta att du ser att det finns ett rekryteringsbehov hos dem, presentera dig och tala om att du är nyfiken på tjänsten men gärna arbetar si eller så många procent, och om det skulle vara intressant för dem att du sökte? Typ så.