• Frögurka

kub-test för ALLA i stockholm?

Vet att man ändrade för ett par år sen så att ALLA erbjöds KUB o inte bara mammor över 35 år. Vet nån vad som gäller idag? Har försökt googla men ja är inte så dålig på de :)

• Svar på tråden kub-test för ALLA i stockholm?
  • fannybk

Tror det är samma som gäller nu. Vi blev erbjudna att göra kub-test när jag var gravid för två år sedan och då var vi 25 år men vi ville inte. Min kompis fick barn för några dagar sedan och de valde att göra kub-testet. De var också under 30 båda två.

• sagofröken

Om jag förstått det rätt från min barnmorska: Är man under 35 får ens barnmorska skriva remiss med "orsak oro" för att göra kub-test. Över 35 ska alla bli erbjudna, under 35 ska man bli "informerad" och så får man själv säga att man vill göra det.

• FresnoKiwi95

Jag är 19, dom erbjöd inte mig några extra tester. Sa att jag var för ung när jag frågade om det. Däremot hade jag ett TUL i vecka 30. Men pga av andra orsaker. :)

• Lejonet83

Är 31 år, vi blev informerade vid inskrivning och fick papper om all fosterdiagnostik som kan göras, och valde att göra kub-test.

• sagofröken

Jag tror att deras riktlinjer är att "informera innan 35", men att det i praktiken innebär ett erbjudande eftersom alla i sthlm verkar skriva remiss till de som önskar även under 35. Hårfin skillnad :) När jag var 29 (fem år sedan) sa min bm "och så finns det Kub-test, men om ni inte har några särskilda skäl är det inte aktuellt för er". Nu ska jag fylla 34, då sa hon, "egentligen är kubtest riktat till alla över 35, men om ni vill göra det skriver jag en remiss".

• Frögurka

Tack för svaren! Nu efter ett samtal me mvc så är de så att alla gravida i sthlm landsting blir erbjudna testet :)

• FresnoKiwi95
    Frögurka skrev 2015-02-24 15:11:58 följande:

Tack för svaren! Nu efter ett samtal me mvc så är de så att alla gravida i sthlm landsting blir erbjudna testet :)

Jag tror nog att det är olika på olika mvc i stockholm. Jag går på en på SÖS, och dom sa att jag var för ung och att dom inte erbjöd det för det var för dyrt att ge till alla.
Svar på tråden kub-test för ALLA i stockholm?