• emeliienicole

    Är jag för liten för att föda?

    Hej!
    Jag är gravid i v. 30 med mitt första barn och har sådana extrema tankar, kollar runt på familjeliv flera gånger om dagen för att läsa om andras graviditeter och tankar och det lättar för mig att jag inte är ensam om dessa tankar! haha.
    Nu har jag frågan, kan man vara för liten för att föda? Alltså, det känns inte som att jag kommer klara få ut en hel bebis ut ur mitt underliv (?!?), innan jag blev gravid vägde jag 48 kg och var väldigt väldigt liten i kroppen så jag förstår bara inte hur jag ska klara detta. Är det någon annan som tänkt samma sak men som det har gått bra för? eller om det eventuellt är någon som har samma tankar just precis nu? Är så orolig över förlossningen så kan inte hejda mig från dessa tankar.. 


    Tacksam för svar, så skönt att kunna läsa vad andra tänker kring detta! :)

  • Svar på tråden Är jag för liten för att föda?
  • emeliienicole
    Mrs Okänd skrev 2015-02-24 13:28:19 följande:

    Vikten säger inget om hur stort bäcken man har. Prata med din BM. Man kan röntga och mäta.


    Jaha, oj. Det visste jag inte ens att man kunde göra. Då får jag kolla upp detta! :)
  • Malima

    Jag har två vänner som är korta å smala, vägt under 50kg. Den ena har fått 2 barn och den andra 3. Alla förlossningar har gått på under 2timmar!
    Vikten och storleken säger alltså inget om hur det kommer att gå!

  • emeliienicole
    Malima skrev 2015-02-24 15:39:52 följande:

    Jag har två vänner som är korta å smala, vägt under 50kg. Den ena har fått 2 barn och den andra 3. Alla förlossningar har gått på under 2timmar!
    Vikten och storleken säger alltså inget om hur det kommer att gå!


    Nej okej, får hoppas på detta! Man blir ju lite orolig...Jag kommer ju liksom ihåg när man förlorade oskulden, och hur ont det gjorde, hahah. Kan bara inte tänka mig att få ut en hel bebis där nere, häftigt att kroppen anpassar sig så! :)
  • septemberbarn08

    Jag vägde 47kg innan jag blev gravid. Med första barnet öppnade jag mig från 3cm-10cm på en timme och krystade ut honom på 13minuter. Andra barnet krystade jag ut på 5minuter, hade ungefär samma startvikt innan graviditeten då.

    Har en bekant som alltid varit lite överviktig och hon har inte kunnat föda något av sina barn vaginalt pga för trångt bäcken.

    Så vikten har verkligen inget med hur man klarar av en förlossning att göra:)

    Ps. Väntar barn nr3 nu med BF om drygt 3veckor, ska bli spännande att se om det går lika snabbt och smidigt nu;)

  • emeliienicole
    septemberbarn08 skrev 2015-02-24 15:55:03 följande:

    Jag vägde 47kg innan jag blev gravid. Med första barnet öppnade jag mig från 3cm-10cm på en timme och krystade ut honom på 13minuter. Andra barnet krystade jag ut på 5minuter, hade ungefär samma startvikt innan graviditeten då.

    Har en bekant som alltid varit lite överviktig och hon har inte kunnat föda något av sina barn vaginalt pga för trångt bäcken.

    Så vikten har verkligen inget med hur man klarar av en förlossning att göra:)

    Ps. Väntar barn nr3 nu med BF om drygt 3veckor, ska bli spännande att se om det går lika snabbt och smidigt nu;)


    Åh, grattis!! :D


    Nej, det är så skönt att höra....men ändå så känner man sig på något sätt alldeles för liten för att krysta ut en bebis, att det ens är möjligt gör mig chockad. Men jag hoppas det går bra...Lycka till! :)

  • Lejonet83
    septemberbarn08 skrev 2015-02-24 15:55:03 följande:

    Jag vägde 47kg innan jag blev gravid. Med första barnet öppnade jag mig från 3cm-10cm på en timme och krystade ut honom på 13minuter. Andra barnet krystade jag ut på 5minuter, hade ungefär samma startvikt innan graviditeten då.

    Har en bekant som alltid varit lite överviktig och hon har inte kunnat föda något av sina barn vaginalt pga för trångt bäcken.

    Så vikten har verkligen inget med hur man klarar av en förlossning att göra:)

    Ps. Väntar barn nr3 nu med BF om drygt 3veckor, ska bli spännande att se om det går lika snabbt och smidigt nu;)


    Wow, vad fantastiskt! Skönt att läsa om positiva förlossningar. Är också liten och brukar ligga på 48-50kg. Gravid nu i v 16 med första och gått upp ngt kilo.

    Förstår att d har med bäckenet att göra som du skriver.. Men måste bara fråga, har du haft väldigt "friska" graviditeter utan några större problem/sjukskrivningar /komplikationer el liknande? Var du vältränad före/under graviditeten? Undrar om sånt spelar in?

    Själv är jag sjukskriven och väldigt svag nu sedan 2 månader pga illamående/kräkningar. Men hoppas bli starkare under andra halvan av grav.
  • septemberbarn08
    Lejonet83 skrev 2015-02-24 16:31:27 följande:

    Wow, vad fantastiskt! Skönt att läsa om positiva förlossningar. Är också liten och brukar ligga på 48-50kg. Gravid nu i v 16 med första och gått upp ngt kilo.

    Förstår att d har med bäckenet att göra som du skriver.. Men måste bara fråga, har du haft väldigt "friska" graviditeter utan några större problem/sjukskrivningar /komplikationer el liknande? Var du vältränad före/under graviditeten? Undrar om sånt spelar in?

    Själv är jag sjukskriven och väldigt svag nu sedan 2 månader pga illamående/kräkningar. Men hoppas bli starkare under andra halvan av grav.


    Haha nej jag är inte ett dugg tränad sen innan. Gick iofs lite mer promenader under de andra graviditeterna då jag inte hade körkort men annars rörde jag mig inte. Den här gången har jag sån foglossning att promenader är helt uteslutet tyvärr. I övrigt har jag mått skit under graviditet nr 2 och även denna gång.
  • Lejonet83
    septemberbarn08 skrev 2015-02-24 17:43:17 följande:

    Haha nej jag är inte ett dugg tränad sen innan. Gick iofs lite mer promenader under de andra graviditeterna då jag inte hade körkort men annars rörde jag mig inte. Den här gången har jag sån foglossning att promenader är helt uteslutet tyvärr. I övrigt har jag mått skit under graviditet nr 2 och även denna gång.


    Haha ok då vet jag! Lycka till nu inför bf nr 3!
  • Mini 82

    Hej, är också liten, vägde 48kg innan jag blev gravid med första barnet. Gick upp tot 15kg under graviditeten och födde en perfekt pöjk på 3400g:) (lång förlossning men normal). Gick ner till 45kg när jag ammade men hämtade snabbt upp viktnedgången när jag slutade amma. Är gravid igen (v37) och ska snart ha nr 2, verkar landa på samma viktuppgång igen. Hoppas dock på en snabbare förlossning denna gång;)

  • emeliienicole
    Mini 82 skrev 2015-03-02 16:04:45 följande:

    Hej, är också liten, vägde 48kg innan jag blev gravid med första barnet. Gick upp tot 15kg under graviditeten och födde en perfekt pöjk på 3400g:) (lång förlossning men normal). Gick ner till 45kg när jag ammade men hämtade snabbt upp viktnedgången när jag slutade amma. Är gravid igen (v37) och ska snart ha nr 2, verkar landa på samma viktuppgång igen. Hoppas dock på en snabbare förlossning denna gång;)


    Åh, vad roligt ändå! Håller tummarna för dig denna gången nu då! :D
  • Agentkia

    Barnen blir ju inte större än det finns utrymme för i magen heller. Sen sägs det att det är lättare att fösa större barn än små. För ett större barn kan hjälpa till på ett annat sätt än ett litet som kanske inte stimulerar på samma sätt och så.

    Jag kan lova att många andra "små" mammor fött barn utan problem. Sen som ngn annan skrev kan man ha stort bäcken ändå.

  • Minxy

    Min syster har alltid varit liten, väger ca 42-43 kg och är ca 155 cm lång. Hon har fött två normalstora barn vaginalt, inga problem över huvud taget

  • Kasperina

    När jag födde mitt andra (!!!) upptäckte läkaren att mitt bäcken var för trångt, efter att jag krystat utan krystvärkar i 3x15 minuter.
    Jag är 153cm lång och vägde 45kg när jag blev gravid första gången, och var jätteorolig med första barnet men min BM sa att det inte var någon fara. Nu vet jag att man SKA kontrollera bäckenet om man är under 155cm.
    Första barnet var kraftigt tillväxthämmat (pga oupptäckt havandeskapsförgiftning) men fick ändå slitas ut mha klocka och yttre press.
    Detta fick jag alltså veta mitt under pågående andra förlossning...
    Att först genomgå en nästan komplett förlossning och sedan snittas är för övrigt inget jag rekommenderar...

Svar på tråden Är jag för liten för att föda?