• Anonym (skade­stånd)
    Äldre 24 Feb 16:14
    28526 visningar
    22 svar
    22
    28526

    Ersättning från patientskadeförsäkringen?

    År 2008 opererade jag min handled efter ett benbrott och efter det har jag haft nedsatt känsel på handryggen och i lillfingret. För någon dag sen opererade jag den igen eftersom den tidigare operationen inte löste problemet. Läkaren berättar då för mig att läkarna som opererade sist hade gjort fel och råkat sy fast en nervgren som går där och det är det som orsakat mitt känselbortfall. Han gav mig blanketter att fylla i och skicka in till patientskadeförsäkringen och jag skall skicka in dem imorgon.

    Är det någon som har erfarenhet av liknande och vet hur lång tid det tar och ungefär hur mycket pengar man får? har försökt läsa mig till på deras hemsida men hittar inga schablon belopp.

    Handlar det om 1000kr, 10.000 eller 100.000 liksom?

  • Svar på tråden Ersättning från patientskadeförsäkringen?
  • Anonym (skade­stånd) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 16:45
    #1

    Ingen?

  • Äldre 25 Feb 18:11
    #2

    Supersvåra att säga, jag hade en annan skada, än så länge har jag fått 6000:- - 2250:- i självrisk för sveda och värk sedan ska de se hur mkt nedsättning jag kommer få = då blir det mer. Handläggningstid försöker de klara inom 6 månader. I mitt fall tog det 8 månader för sjukhuset att lämna ifrån sig mina journaler. Sedan tog det 2 månader.

    Vad de kommer fram till i mitt fall i april har jag ingen aning om.

    Men fyll i papperna och skicka in dem! Det handlar ju inte bara om pengarna. Det handlar ju också om att de ska se över sina rutiner så att nästa kanske kan slippa samma sak.

  • Anonym (skade­stånd) Trådstartaren
    Äldre 25 Feb 18:21
    #3

    Absolut!

    Jag fyllde i dem och skickade in dem idag så får vi se vad som händer.

  • Äldre 30 Mar 11:07
    #4

    Ha inga stora förhoppningar för LÖF är det största skämtet som finns. Jag har en handskada pga att att dels en läkare nonchalerade den när det hände, sen felbedömde ortopeden några veckor efter det skedde och när den äntligen blev opererad så var det för sent. Trots att kirurgen som opererade min hand stödjer mig i min sak mot de andra två vårdinstanserna har, enligt LÖF, inget fel begåtts. Detta är så fruktansvärt fel och man blir rädd när man inser vilka tabbar som tillåts med LÖFs stöd. Tro mig, har du känt dig illa behandlad av sjukvården är det inget mot vad du kommer att känna efter att ha valsat runt inom patientskadeförsäkringen. En sak som de är bra på är att skriva ursäktande, standardbrev och hänvisa dig vidare till olika klagomålshanterare som skickar nya ursäktande, standardbrev. Ledsen att behöva meddela dig om detta men min hantering slutade med att jag behövde söka psykhjälp!

  • Anonym (skade­stånd) Trådstartaren
    Äldre 10 Jul 13:04
    #5

    Fick samtal från LÖF idag. 



    Dom skulle räkna på det, skulle få för sveda och värk för tiden från senaste operationen fram till nu, så skulle jag antagligen få för inkomstbortfall för den här senaste operationen och nästa vår görs en bedömning om jag ska få ersättning för bestående men.


    Så sa hon att hon skulle betala ut ett förskott om 5000kr nu, sen tar det några veckor att göra den fullständiga bedömningen.

    Hur lång tid tar det då innan jag har de första pengarna? Några dagar? veckor?

  • Anonym (Pappa­)
    Äldre 10 Jul 13:36
    #6

    Min mamma fick 5-6000kr/mån resten av livet. Men hon fick kämpa för det med advokat. Ungefär samma skada.

  • Anonym (skade­stånd) Trådstartaren
    Äldre 11 Jul 10:58
    #7

    Oj, ja så mycket tror jag inte jag kommer få. Blir nog snarare ett engångsbelopp som jag fortfarande inte vet hur stort det är.

    Har iaf inte fått in de 5000 som skulle betalas ut nu ännu. Kanske tar 2-3 bankdagar innan de anländer på mitt konto.

  • Äldre 11 Jul 11:07
    #8
    Anonym (skadestånd) skrev 2015-07-11 10:58:25 följande:

    Oj, ja så mycket tror jag inte jag kommer få. Blir nog snarare ett engångsbelopp som jag fortfarande inte vet hur stort det är.

    Har iaf inte fått in de 5000 som skulle betalas ut nu ännu. Kanske tar 2-3 bankdagar innan de anländer på mitt konto.


    Om de skulle sätta in pengar till dig igår, så lär det tidigast vara slutgodkänt hos dem igår kväll så överföringen går tidigast på måndag och sen tar det ett par timmar/en dag innan det kommer in till dig så det går inte på en handvändning.
  • Anonym (skade­stånd) Trådstartaren
    Äldre 11 Jul 14:21
    #9
    MsM84 skrev 2015-07-11 11:07:01 följande:
    Om de skulle sätta in pengar till dig igår, så lär det tidigast vara slutgodkänt hos dem igår kväll så överföringen går tidigast på måndag och sen tar det ett par timmar/en dag innan det kommer in till dig så det går inte på en handvändning.
    Nä jag inser ju att det tar ett par bankdagar innan de anländer på mitt konto.

    Jag trodde inte att jag skulle få mer än ca 5000 totalt för min skada, men eftersom de betalar ut 5000 som förskott blir det kanske litegrann, jag har ingen aning om hur det fungerar. Hon skulle skicka ut nåt papper som min arbetsgivare skulle fylla i vad jag har för lön också för jag skulle få ersättning för inkomstbortfall för sjukskrivningen efter operationen också. Och i vår skulle det göras någon bedömning om invaliditetsersättning om jag fortfarande har känselbortfall då.
  • Anonym (skade­stånd) Trådstartaren
    Äldre 15 Jul 21:17
    #10

    Är det någon som vet hur de räknar ut ersättning för den akuta sjukdomstiden som nämns i beslutet?

    Jag har hört att man får ersättning för sveda och värk till ett visst basbelopp per dag eller liknande från att skadan orsakats till dess att den upptäcks. Stämmer det?

Svar på tråden Ersättning från patientskadeförsäkringen?