• Tihi

Vill ha en bra och giftfri stekpanna!

Jag är på jakt efter en bra och giftfri stekpanna som maten helst inte ska brännas fast i så lätt heller. Den får kosta hur mycket som helst bara den är bra. Vilket märke och material ska jag satsa på? Gjutjärn? Rostfritt stål?

• Svar på tråden Vill ha en bra och giftfri stekpanna!
  • Tihi
    Lena skrev 2015-02-24 21:57:23 följande:
    Gjutjärn är det bästa
    Har nog aldrig haft en i gjutjärn men googlade lite under kvällen. Bränner maten fast i den och måste den oljas in hela tiden som det står överallt? Får man verkligen inte tvätta den med diskmedel och hur hålls den riktigt ren utan diskmedel? Det verkar smått äckligt att inte kunna använda diskmedel.
  • Tihi

Kan man inte köra en gjutjärnspanna i diskmaskinen förresten? Orka handdiska liksom. Tungan ute

• Annelie 76

En gjutjärnspanna som är välanvänd och försiktigt diskad är bästa stekpannan man kan ha. Och ja, man orkar diska. Särskilt om man köper en av de nya lättviktspannorna.

• DJÄVULENS HÖGRA HAND

Hur är det med keramikbelagda pannor? För jag tycker själv att det kan smaka järn ibland ur gjutjärnsgrytor och pannor, helst när man har med något syrligt typ tomat. Använder själv keramik och är nöjd men vet inte hur det är med gifter.

• Drottningen70

Gjutjärnspanna. Och jo man kan visst diska med diskmedel när man bränt mat och kryddor. Det är liksom bara att olja in den igen. Bäst blir den ju om man bara steker pannkakor och sen torkar ur den, men så ser ju inte verkligheten ut liksom. Jag steker i den och sen diskar jag och torkar ur som vanligt. No problems. Låt den inte stå fuktig bara för då rostar den. Obegripligt hur man kan klara sig utan gjutjärnspanna...

• Flizus

Gjutjärnspanna är bäst! Jag oljar inte in min regelbundet men jag använder ganska mycket fett i den. Det är möjligt att använda diskmedel ibland men knappast nödvändigt. Jag brukar hälla vatten i den då den är varm så att det börjar koka, det dödar nog alla bakterier!

Det går att göra grytor och såsiga saker i den med, blir järntillskott i maten då (speciellt om det är något syrligt, tex tomat). 

Den håller i all evighet och blir bara bättre med tiden. Viktigt att torka ur den ordentligt efter användningen dock. Jag brukar ställa den en stund på spisen så att den torkar ordentligt med värmen. Blir det någon liten rostfläck kan du diska/skrapa bort den och olja i den igen.

• Tihi

Det lutar åt en i gjutjärn. Ni säger att man ska olja in den men vilken olja ska man använda och hur ofta?

Kan man steka i olivolja eller är det smör som gäller bara? Bränner ägg och diverse annat fast när man steker i den?

Jag har tänkt använda den till köttfärssås och liknande såser och steka ägg. Är den ett bra eller dåligt val då? Ska leta en lättvikt för den blir så tung annars för min svaga lilla handled.

• Lena

Olja funkar fint. Jag brukar fetta in med rapsolja.

• Tihi
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2015-02-24 22:13:43 följande:
    Hur är det med keramikbelagda pannor? För jag tycker själv att det kan smaka järn ibland ur gjutjärnsgrytor och pannor, helst när man har med något syrligt typ tomat. Använder själv keramik och är nöjd men vet inte hur det är med gifter. smile1.gif
    Jag var sugen på en keramik men läste att keramik blir dålig på några månader och att det lätt bränner fast i den? Men det verkar inte vara din uppfattning?
  • Drottningen70

Finns inget man inte kan göra i en gjutjärnspanna och man kan steka i alla typer av fett. Järn tycker jag det kan smaka om man låter maten stå kvar i pannan typ ett dygn.

• Flizus
    Tihi skrev 2015-02-24 22:31:39 följande:

Det lutar åt en i gjutjärn. Ni säger att man ska olja in den men vilken olja ska man använda och hur ofta?

Kan man steka i olivolja eller är det smör som gäller bara? Bränner ägg och diverse annat fast när man steker i den?

Jag har tänkt använda den till köttfärssås och liknande såser och steka ägg. Är den ett bra eller dåligt val då? Ska leta en lättvikt för den blir så tung annars för min svaga lilla handled.

Jag har använt rapsolja, som jag använder till all matlagning. Stryk ut ett tunt lager och sätt den på högsta panna tills det börjar ryka. Gör om proceduren några gånger innan du börjar använda pannan. Sedan kan du olja in den en gång till när du använt den några gånger. 

Pannan ska kännas lite fet när du tar på den, annars är det dags att olja in den igen. Sköter du den rätt brukar det behövas väldigt sällan.

Jag är vegetarian så jag använder den inte till de maträtter du anger, men jag tycker inte att det brukar bränna fast. Du kan välja valfritt matfett till den.
  • Flizus
    Drottningen70 skrev 2015-02-24 22:35:53 följande:

Finns inget man inte kan göra i en gjutjärnspanna och man kan steka i alla typer av fett. Järn tycker jag det kan smaka om man låter maten stå kvar i pannan typ ett dygn.

Hm, okej det har jag aldrig provat!
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Tihi skrev 2015-02-24 22:33:56 följande:
    Jag var sugen på en keramik men läste att keramik blir dålig på några månader och att det lätt bränner fast i den? Men det verkar inte vara din uppfattning?

Är inte en repa i min men är noga då att inte använda metall i den, har nog haft den minst i 3 år nu. Jo nog går det att bränna i den men det lossnar ju med bara lite vatten, blir ju inte att sitta fast det som blir så håller inte med om det du beskriver. Men stekytan gillar jag som blir av den, tar dock lite tid att få upp i värmen, är nog den endaste nackdelen jag kan komma på. Men smaken är som långpannan, både lång och bred.
  • Nankai

DeBuyer Kolstålspanna alla dagar i veckan.
    Väger en bråkdel av en gjutjärnspanna och ger minst lika bra resultat.
    Måste dock "stekas" in noga enligt instruktionerna, gärna ett par ggr innan användning och man får inte lämna dem fuktiga. Bör också oljas in efter rengöring för bästa resultat. 

• Flizus
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2015-02-24 22:43:45 följande:

Är inte en repa i min men är noga då att inte använda metall i den, har nog haft den minst i 3 år nu. Jo nog går det att bränna i den men det lossnar ju med bara lite vatten, blir ju inte att sitta fast det som blir så håller inte med om det du beskriver. Men stekytan gillar jag som blir av den, tar dock lite tid att få upp i värmen, är nog den endaste nackdelen jag kan komma på. Men smaken är som långpannan, både lång och bred.
    Då är den nog inget för mig eftersom jag gillar smala smaker bättre än breda.
Svar på tråden Vill ha en bra och giftfri stekpanna!