Vad är grejen med fotoförbud på bröllop?
Vad är grejen med att vissa brudpar säger att det är fotoförbud under hela bröllopet?
Asså...vill ni inte ha foto/videominnen från ert bröllop? Skojar ni? INTE en endaste bild på er finns???
Vad är grejen med att vissa brudpar säger att det är fotoförbud under hela bröllopet?
Asså...vill ni inte ha foto/videominnen från ert bröllop? Skojar ni? INTE en endaste bild på er finns???
Ofta handlar det om att man betalat 1000tals kronor för en professionell fotograf och sen får man bilderna förstörda av "välvilliga" gäster som ställer sig framför fotografen och hoppar ut i gången i kyrkan osv osv. Vet fotografer som inte lyckats fota första kyssen för att någon gäst ställt sig precis framför för att fota själva. Eller har stora ipads de ska fota med tex. Det förstör! Sen finns ju klassikern the red dot of death! Från digital kameror osv eller blixtar som förstör fotografens bilder. Dessutom finns risken att gästerna fokuserar så mycket på att ta bilder att de glömmer bort att vara närvarande i stunden och uppskatta det som händer.
Det är bara några utav anledningarna.
Så nej, jag vill nog inte ha några hobby fotografer på mitt bröllop som riskerar att förstöra bilder jag betalar dyrt för. Det kommer finnas en massa fina minnen och bilder ändå! Sen kommer det finnas chanser för gästerna att ta kort också men jag ser hellre att de har en bra kväll utan kameror. :)
Varför tycker du det är så viktigt att gästerna ska ta kort?
Handlar det verkligen om hela bröllopet? Eller bara själva vigseln? För vigseln är det nog vanligt att man inte vill ha förstörd av gästernas fotoblixtar. Säkert finns i så fall en särskilt utsedd fotograf. Paret brukar ofta ställas upp för foto efteråt. Detsamma gäller f.ö dop.
Några helt andra (ovanliga) anledningar skulle kunna vara: själva kyrkan (om det är en sådan) kan vara gammal och ha fotoförbud, paret kan vara "kändisar" och inte vilja att bilder cirkulerar efteråt, någon av dem kan ha skyddade personuppgifter (vara förföljd)...
Om inget av ovanstående stämmer så kan jag hålla med om att det vore knepigt om det är totalt fotoförbud även på bröllopsfesten. Föreslår att du frågar brudparet själva!
Vi hade fotoförbud under vigseln. Hade ju ändå proffsfotograf med. Ändå reste sig min kompis man upp i bänken och fotograferade och det var rätt irriterande.
Vi hade fotoförbud under vigseln. Hade ju ändå proffsfotograf med. Ändå reste sig min kompis man upp i bänken och fotograferade och det var rätt irriterande.
Under vigselakten brukar jag föreslå brudparet att endast ha en tillfrågad fotograf och/eller person som filmar i kyrkan. Många brukar annars bli störda om det blir mycket "klickande" och rörelse i rummet när någon som inte rekat vinklar innan ska försöka få till bra bilder.
Tillsammans med "bröllopsfotografen" kan jag om hen vill gå igenom var man skall stå för bäst bilder samt vilka moment som särskilt skall dokumenteras.
Vigselakten är ju en gudstjänst (som sagt jag pratar kyrka) och vi vill att både brudpar och gäster skall uppleva vad som sker i stunden, inte som "foto-objekt" eller genom en kameralins.
Vid vigseln ger vi i min församling tid för "allmän" fotografering vid in-utmarsch, samt att när brudparet vänder sig om efter vigseln så får de (om de själva är bekväma med det) stå stilla en stund så att de gäster som vill kan ta bilder.
Jag minns inte om vi hade fotoförbud, det tror jag inte, men vi ville inte att någon la ut foto på Facebook etc under kvällen. Av två anledningar, dels för att vi ville vara först med att lägga ut bilder från vårt bröllop men också för att slippa ha ett antal gäster som bara hade mobilen i högsta hugg. Vissa kan ju inte låta bli.
Vi hade däremot ställt ut kameror så att alla fick fota, men bilderna tillföll oss direkt.