• Anonym (Gett upp)

Det finns inget botemedel mot fett hår

Efter 3-4 års problem med fett hår så har jag idag officiellt gett upp. Jag har testat allt och lite till. Allt ni tänker nämna har jag testat. Inget hjälper. 
    Så det jag vill med denna tråd är att berätta för er som slåss med fett hår -  ni kommer aldrig kunna behandla det, möjligen skjuta upp det 1 extra dag, kanske två i vissa fall.

Det jobbiga i mitt fall är att när mitt hår blir fett så får jag NOLL i volym. Mitt hår är naturligt volymlöst, lägg därtill fet hårbotten...oj..katastrof. 

Diskutera allt ni vill om fet hårbotten/hår. Även om det är till ingen nytta

• Svar på tråden Det finns inget botemedel mot fett hår
  • MallaL

Håller med, gav också upp efter några års testande. Har nu i många år tvättat håret varje dag, rent och fluffigt blir det då. Och inte blir det fortare fett för att jag tvättar ofta, vad jag än gör blir det fett efter att jag sovit en natt med det, varken förr eller senare.

• viseversa

Har samma problem. Måste tvätta håret varje dag. Det är fett när jag vaknar på morgonen.

• Olympia

Verkar som om ts har väldigt aktiva talgkörtlar.
    Det går att behandla. Be att få remiss till en hudklinik.

• Anonym (Gett upp)
    Olympia skrev 2015-02-25 11:07:49 följande:

Verkar som om ts har väldigt aktiva talgkörtlar.
    Det går att behandla. Be att få remiss till en hudklinik.

Det är så jobbigt!
    Igår t.ex skulle jag ut o möta en kompis, men hade inte tid för att duscha (var fräsch iövrigt). Men håret var fett...snacka om hur smutsig och ofräsch man ändå känner sig. 

Jag är kille förresten och har inte märkt av detta på någon i mitt umgänge eller någon kille öht :O
  • mikipiki

Jag brukade ha fett hår tills efter någon dag tills jag började använda en hårspray med volym där man lyfter håret och sprayar. Efter några veckors användning fick jag för torr hårbotten istället..

• Anonym (Gett upp)
    mikipiki skrev 2015-02-25 21:47:26 följande:

Jag brukade ha fett hår tills efter någon dag tills jag började använda en hårspray med volym där man lyfter håret och sprayar. Efter några veckors användning fick jag för torr hårbotten istället..

Jag vet inte heller om jag håller på bli tunnhårig eller om det rör sig om något hår/hårbotten problem. Håret lägger sig och ser förbannat volymlöst hår. Speciellt håret som är PÅ själva huvudet. Håret på sidorna ser ut att ha lite mer volym. Men håret på huvudet lägger sig platt och tungt. :-/
  • Anonym (Anonym93)

Samma här men ett tips är att undvika head and shoulders shampoo för det blir mitt hår fett av och vet flera andra som tycker likadant. Använder nu VO5 och det fungerar iallafall bättre :)

• Anonym (Gett upp)

Jag använder något som heter Pantene och är silikonfritt. Hjälper helt ärligt inte så mycket heller. Men pytte lite.

• Anonym (Allt?)

Hur vet du stt du har provat ALLT?

Har du t.ex. Provat no poo-metoder? Tvätta håret utan schampoo, enbart med balsam?

• Anonym (Gett upp)
    Anonym (Allt?) skrev 2015-02-25 22:16:50 följande:

Har du t.ex. Provat no poo-metoder? Tvätta håret utan schampoo, enbart med balsam?

Allt förutom kirurgiska ingrepp osv. Har testat ett par gånger med balsam, men blev rekommenderad av min syster att inte använda balsam då mitt hår är ganska kort (cirka 5-6 cm).
  • Anonym (Allt?)

Så du lät din syster bestämma det, innan du lät det ha effekt? Jaja, det är ju ditt problem. Jag har fått väldigt mycket mer volym i mitt hår med no poo - metoder.

Schampon generellt torkar ut håret och hårbotten väldigt mycket. Så det som händer då är att din hårbotten kompenserar torrheten genom att så fort som möjligt producera fett. Och resultatet är du väl medveten om. Att tvätta med enbart balsam innebär att du ska ha ett lätt balsam att tvätta med, som löser upp överflödigt fett men inte allt fett. Och på litet sikt fattar hårbotten att den inte behöver producera fett med full fart... Har du inte långt hår behöver du nog inget tyngre balsam alls.

Sen är ju fettproduktion i hårbotten inget kroppen slutar med tvärt, man får ge det litet tid. Jag skulle provat längre.

• sotoo

Torrschampoo?

Bikarbonat?

Rågmjöl?

Yes?

Har du testat? Det har jag...fast jag har torrt hår för det mesta.

• PinkSugar
    Anonym (Allt?) skrev 2015-02-25 22:16:50 följande:

Testet under en lång period. Håret blir så fett att man skulle kunna krama olja ur det. Ligger dessutom slickat mot hårbotten samtidigt som det klumpat ihop sig i tjocka råttsvansar av det. 
    Kliade dessutom som attan i hårbotten utav det
  • Anonym (Allt?)

Tja, antingen har du inte gjort det rätt, eller hittat rätt produkter. Jag har kört det i några år nu, mitt tidigare spikraka hår har ett helt annat fall, är snudd på lockigt. Visst, jag måste tvätta håret varannandag för att det inte ska bli platt, men det behövde jag innan också... Men det tog något år innan jag hittat rätt rutiner rätt produkter och fått bra effekt.

Men det behöver ju inte funka för alla, förstås. Jag är dock helnöjd...

• Anonym (Gett upp)
    Anonym (Allt?) skrev 2015-02-25 22:50:22 följande:

Tja, antingen har du inte gjort det rätt, eller hittat rätt produkter. Jag har kört det i några år nu, mitt tidigare spikraka hår har ett helt annat fall, är snudd på lockigt. Visst, jag måste tvätta håret varannandag för att det inte ska bli platt, men det behövde jag innan också... Men det tog något år innan jag hittat rätt rutiner rätt produkter och fått bra effekt.

Men det behöver ju inte funka för alla, förstås. Jag är dock helnöjd...

Hur exakt går det till..?
    Man sätter balsam i topparna och ingenting alls i hårbotten? 
    Mitt hår är ganska kort så det blir svårt att balsamera på längden.
  • Heranell

Med balsammetoden ska du massera in balsam ända in på hårbotten. Annars undrar jag om du har provat torrschampo? Jag har sånt på spray för mörkt hår och använder det dag 2. Visst, håret känns inte fräscht tycker jag men det ser ok ut. Sen kan du mixa havregryn till ett pulver och gnugga in i håret och hårbotten (stå över badkaret eller nåt för det flyger omkring), borsta ur med en svinhårsborste. Funkar jättebra! Prova, du har inget att förlora på det.

Jag är snart 50 och har haft fett hår sen jag kom i puberteten. Jag tror inte att det går att ändra på, men jag kan inte tvätta håret varje dag för det blir ännu värre. Dessutom  skulle jag aldrig få rent-hår-känslan då.

Som sagt, torrshampo eller havregryn funkar jättebra för åtminstone dryga ut till varannan dag.

• Anonym (Gett upp)
    Heranell skrev 2015-02-26 12:21:09 följande:

Med balsammetoden ska du massera in balsam ända in på hårbotten. Annars undrar jag om du har provat torrschampo? Jag har sånt på spray för mörkt hår och använder det dag 2. Visst, håret känns inte fräscht tycker jag men det ser ok ut. Sen kan du mixa havregryn till ett pulver och gnugga in i håret och hårbotten (stå över badkaret eller nåt för det flyger omkring), borsta ur med en svinhårsborste. Funkar jättebra! Prova, du har inget att förlora på det.

Jag är snart 50 och har haft fett hår sen jag kom i puberteten. Jag tror inte att det går att ändra på, men jag kan inte tvätta håret varje dag för det blir ännu värre. Dessutom  skulle jag aldrig få rent-hår-känslan då.

Som sagt, torrshampo eller havregryn funkar jättebra för åtminstone dryga ut till varannan dag.

Tycker mitt hår bara blir kletigt/smörigt av torrschampo :-/
  • Heranell

Använder du vax och grejer i håret? Då kan jag tänka mig att det kletar ihop sig...

Svar på tråden Det finns inget botemedel mot fett hår