• lolgroda

Föda i annat landsting, erfarenheter?

Hej! 
    Vi har ca 15mil till den förlossning som vi hör till, och som man alltså automatiskt ska föda på. Jag vet att vi i vårt län (dalarna) kan ansöka om att åka till Elverum i Norge och föda som alternativ till Falu Lasarett, men från våran ort är det i snitt lika långt åt båda håll. 

Nu är det så att min mamma bor i Gävle, och jag/vi har bestämt att om ingen annan lösning finns så kommer vi att bo hos henne och åka in till Falun därifrån, vilket halverar avståndet. 

Men nu till min fråga, det absolut enklaste och som hade känts tryggast för mig hade varit att få föda på Gävle sjukhus, då det endast tar 10 minuter från min mamma att åka in, istället för den dryga timme det kommer ta att åka in till Falun, dock så ligger ju Gävle i Gävleborgs län och inte i Dalarnas. Finns det möjlighet att få föda i Gävle ändå? Måste man ansöka om tillstånd? ( läste det någonstans och att man då oftast får avslag..) Får man betala sjukhusvistelsen då det inte är det landsting man hör till?

Skulle det vara så att vi inte skulle hinna in till Falun om vi nu måste åka dit, utan ändå måste åka till Gävle sjukhus, så hade vi ju definivt inte hunnit från hemorten heller då det är dubbla avståndet..  

• Svar på tråden Föda i annat landsting, erfarenheter?
  • Mars

Du får föda i vilket landsting du vill, bara de har plats. Glöm inte att ta med din journal från din BM, för endast ditt landsting kan komma åt din journal. Lycka till!

(Allt står på 1177).

• Smulan 89

Vi har 1 timme till det sjukhus som vi hör till och drygt 1,5 timme till Fredrikstad i Norge som finns som alternativ i vår kommun. Vi har valt att föda I Norge båda gånger och kommer att göra det även denna gång, om drygt en månad.
    Antar att du kan föda där du vill, om du har journalen med dig.

• micromat

Jag födde i annat län för 10år sen, gick superbra.. Fick komma på visning utav förlossningen osv och sen när det var dags var det bara att åka in.. Jag gjorde som du och bodde hos min mamma fom senaste veckorna då mvc i mitt län höll på att stressa sönder mig totalt pga extra prover - åka till förlossningen, förlossningen sa att allt var bra in på mvc dagen där på för nya prover - åka in till förlossningen där allt var bra.. Ja du fattar..

Ha bara med dig alla fina papper/din journal. Jag gick till en annan barnmorska sista tiden av graviditeten i ett annat län också. Du kan ju även om du vill ringa till förlossningen i Gävle och prata med dom.

• Anonym (Gävleborg)

Klart du kan föda i Gävle. Där jag bor har lika långt till Gävle och Hudiksvall (Gävleborg) och närmare till Falun. Vi tillhör Gävleborg men många väljer Falun.

• Santin

Har landstingen inga avtal mellan varandra måste du fylla i lite papper. Kolla med MVC de har koll.

Har glömt vad det heter just nu. Men det är inga problem oftast.

• Santin

Betalningsförbindelse kom jag på att det hette nu. Detta behövs om du planerar föds nån annan stans och det inte finns avtal mellan landstingen. Men som sagt. MVC har koll på det.

• Sara H

Jag födde i ett annat landsting för 1,5 år sedan pga att jag inte fick föda i säte på mitt hemsjukhus. Blev direkt remitterad till det nya sjukhuset utan problem. Vi fick dock 10 mils resa istället för 1, vilket inte var det roligaste eftersom förlossningen gick snabbt, men allt gick kanonbra.

• Kaxelsson

Jag ska reda bort en vecka nu, har bf om lite drygt 2 veckor. Har inte fått en endaste Journalhandling Av Min Bm, Hur Gör Man Då? Tänker mest på att det kanske händer något när jag är iväg. ? :-/

(¯`♥.¸♥ ☆ Axel 081116 & Emil 110221 ☆ ♥¸ .♥´¯)
  • lolgroda
    Kaxelsson skrev 2015-03-01 20:51:24 följande:

Jag ska reda bort en vecka nu, har bf om lite drygt 2 veckor. Har inte fått en endaste Journalhandling Av Min Bm, Hur Gör Man Då? Tänker mest på att det kanske händer något när jag är iväg. ? :-/

Men skulle det sätta igång när du är borta borde det väl räknas som "akut-fall" så då borde avsaknaden av journaler inte göra något tycker jag. Sen borde dom väl isåfall kunna ringa till "ditt" sjukhus och få journalerna. Jag menar, om man är med i en bil olycka utanför sitt landsting så får man ju hjälp ändå utan journaler :)
  • Sara H
    Kaxelsson skrev 2015-03-01 20:51:24 följande:

(¯`?.¸? ? Axel 081116 & Emil 110221 ? ?¸ .?´¯)
    Har du bett din BM om att få journalen?

Annars får du den förmodligen först när barnet är fött och du ska på återbesök.

Jag tänker precis som lolgroda, skulle det dra igång ändå när du är iväg är det klart att du ska åka in till närmaste sjukhus oavsett om de har din journal eller ej. Jag vet flera som planerar att resa inom Sverige alldeles inpå BF just med vetskapen att det bara är att åka in om förlossningen är på g.

Jag fick t.ex. akut operera bort min blindtarm för snart ett år sen när jag var på besök hos min familj som bor i ett annat landsting än jag själv. Det var inga konstigheter alls.
Svar på tråden Föda i annat landsting, erfarenheter?