• Birgitta02

Rengöring av ugnsplåtar och galler

Satt och kikade på ugnsplåtar och galler på nätet. Ni vet såna som sträckar sig i hela sin längd inne i ugnen. De kostar skjortan. Så nu tänkte jag höra med er om ni har ett formidabelt tips att fixa till de gamla. De ska rena och fina. Utan att bli alltför repiga. Tips tack!

• Svar på tråden Rengöring av ugnsplåtar och galler
  • Gizmo

Svinto är toppen, se bara till att det löddrar hela tiden, då blir det inga repor!

• Ensam hemma

Har du provat med såpa och så in i ugnen på ca 75 grader i 20 minuter? Annars har jag hört att det ska vara super med bikarbonat (bakpulver) också, men vet tyvärr inte hur man gör.

• Gryntroll

Svinto (som ovan påpekade, måste löddra hela tiden annars blir det repor) eller ugnsrengöring x antal timmar och sedan gnida lite med vanlig "skottska britta svamp" tycker jag fungerar bra.

• septemberbarn08

Tandkräm!!

Trodde det inte själv när jag läste det första gången men det fungerar!

Hade testat typ ALLT för att få ren ugnen, främst ugnsluckan. Kletade på tandkräm, tog en fuktig bomullstrasa och bara svepte över för att blöta upp och tog sedan en skrapa (sån som följer med hällspisar) och det försvann DIREKT! Då hade jag ändå provat alla möjliga rengöringsmedel, med värme, utan värme, låtit verka över natten osv. Hade tom provat med svinto och med ångmaskin. Tandkrämen gjorde susen..

• Birgitta02

Oj, här var det förslag. Tack! Ska testa en efter en tills det fungerar:)

Svar på tråden Rengöring av ugnsplåtar och galler