Knappklara skrev 2015-02-25 18:26:05 följande:
Förstår vad du går igenom. Vad sa läkarn till dig? Hur blev du sjukskriven? Det är min största fasa just nu och såhär tidigt. Jag ligger ju inte direkt med huvudet i toastolen hela dagarna, utan det kommer när det själv vill. Jag tycker det är fruktansvärt svårt att planera saker och varje dag vaknar jag med ett hopp om att det skall ge med sig. Stekt mat och kryddor går helt bort för mig också. Levde på soppa i ca v.6-7 och nu spyr jag bara av tanken.
Det är så sjukt att det är så olika. Många i min närhet som vart och är gravida kan inte förstå hur jag känner, då dom inte känt av något illamående allt och kan äta precis vad dom vill. Det är så orättvist. Jag saknar varken godis, sötsaker eller choklad och är numera ganska glad över att jag inte klarar av att äta det, när jag ändå ligger på soffan hela dagarna.
Det är så sjukt och säga med detta illamående skrämmer mig från att bli gravid igen, även fast jag vet att det inte behöver bli detsamma. Men detta är inget jag önskat min närmsta fiende och har man inte vart där, såhär länge, så kan man inte förstå hur det känns. Är glad att jag inte är ensam om det, är ju mer vanligt än ovanligt, men det är jobbigt ändå. Både för mig själv och min partner som inte får ett skit tillbaka i mitt tillstånd. Vet inte hur jag skulle klara mig utan honom!
Ja därför jag kände att jag ville svara dig, för jag vet hur fruktansvärt påfrestande det är.. Och för mig har det hjälpt lite att veta att man inte är ensam! Man blir helt knäpp, särskilt efter så lång tid.. Har inte haft ngt socialt umgänge el besök. Det sliter på relationen också som du säger.
Från att vara aktiv, social, heltidsarbetande, tränade ca 4-5ggr i v.. Till att bara kunna ligga i sängen och inte kunna ta mig upp till toaletten ens.. Nä det är inge kul att vara sjukskriven, men jag har ju inget val! Kunde inte ta mig utanför dörren. Hur menar du gjorde? Har du svårt att få hjälp av läkare? Jag har varit hos en läkare på vc flera ggr de senaste veckorna och förlängt sjukskrivningen.. Inga konstigheter. Man hoppas ju hela tiden att det ska vända.. Men insåg att man inte tillhörde dom som d vände för efter v 13.
Ja det är orättvist och svårt för omgivningen att förstå. Men jag har stöd från jobb som tur är. Och visst är man rädd för hur man ska orka igenom resten av grav. Har också en nära vän som levde på som vanligt hela grav.
Ang. maten så har d varit samma här. Inget snacks, sötsaker, choklad el likn. Annars älskar jag choklad haha!! Sugen på grönt och frukt! Fräsch och kall mat. Inte fet mat!! Sallader har gått bra nu sista v (med mozzarella el feta) och kan rekommendera att testa så småningom. Pannkakor med sylt. Mackor. Naturell Yoghurt. Mango kan lindra illamåendet. Kiwi bra för mage..
Tog du medicin nu? Jag skulle testat det mkt tidigare så här i efterhand tänker jag!