• Helena 383

Vattkoppsfråga

Hej

Har en liten fråga. En bekant till mig har dotter med vattkoppor och låter hennes mamma som är 70+ ta hand om dottern. Min fråga: finns det någon risk med att när man är lite äldre att träffa och ta hand om

ett barn med vattkoppor eller gör det ingenting? Jag trodde man skulle vara lite försiktig med sådant nen väninnan menade att hennes mamma redan hade haft vattkoppor och att det inte var någon fara

• Svar på tråden Vattkoppsfråga
  • Mälaröbo

Har man haft vattkoppor är det riskfritt. Har man inte haft det bör man som vuxen vara försiktig.

• Yonndax

Beror lite på. Även om man har haft vattkoppor kan man få bältros av det ist.

Har man nersatt immunförsvar hade jag inte låtit en äldre person ta han om mitt barn. Annars är det ingen fara.

• IsDimma
    Yonndax skrev 2015-02-25 18:38:24 följande:

Har man nersatt immunförsvar hade jag inte låtit en äldre person ta han om mitt barn. Annars är det ingen fara.

Nope. Har man haft vattkoppor kan man få bältros. Men det bryter ut av sig själv. Däremot kan någon som har bältros smitta någon som inte haft vattkoppor så denne får vattkoppor.

Det är alltså helt okej att låta gamla mormor Stina passa sitt barnbarn som har vattenkoppor om Stina själv haft vattenkoppor förut alltså
  • tvekan
    Yonndax skrev 2015-02-25 18:38:24 följande:

Bältros får man efter man har haft vattkoppor, detta då vattkoppsviruset ligger latent i kroppen och kan "blossa upp" och då iform av vattkoppor. 
  • pigglet

Som sagt: vattkoppor kan inte smitta till bältros. Endast till just vattkoppor. Så har man haft det tidigare kan man inte bli smittad igen.

Bältros kan däremot smitta till vattkoppor.

1177 är en bra sida när det gäller fakta om sjukdomar.

Svar på tråden Vattkoppsfråga