Deprimerad 2,8 åring?
Hej!
Är mamma till en flicka 2,8 år och en pojke på snart 1,5 år.
Jag är så bekymrad över min dotter och jag har verkligen försökt söka råd på BVC, psykolog och förskola men får inga vettiga svar. Min dotter ör helt underbar på många sätt men hon är verkligen så annorlunda jmf med andra jämnåriga och det tycks vara så att ingen i bekantskapskretsen känner igen sig i våra svårigheter. Jag hoppas på att få lite råd eller igenkänning här. Jag vill inte bli belastad för att ha skaffat barn tätt, för jag kan inte ånga mina älskade barn för ngt i världen. Det är såhär vi är en familj och hur ska vi få en glad flicka igen.Min flicka har alltid varit tillbakadragande och försiktig med nya saker, platser och personer. Hon uppskattade aldrig öppna förskolan och visade egentligen rädsla för andra barn. Hon gick 15 h medan lillebror var spädis. Jag vet, inte mitt smartaste drag såhär i efter hand, men vi blickar framåt. Nu går båda två på dagis o vi arbetar heltid. Vi har ingen dagmamma i kommunen så d e dagis m stora grupper som gäller. Min flicka är rädd på dagis o vill gärna sitta i pedagogernas knän annars börjar hon och störtböla. Syskonen går på samma avdelning och det är en rörig grupp med många barn med särskilda behov sägs det. Hon är otrygg där och jag har lyft det med personal så nu ska en handlingsplan in. Hon uppvisar även ett otryggt beteende hemma genom att hon bara vill sitta i min famn och klappa mig, gosa i ansiktet o säger minst 10-20 ggr om dagen att hon älskar mig. Hon vill inte leka och definitivt inte själv. Hon ogillar sin lillebror och de bara slåss, de kan verkligen inte leka tillsammans även om lillebror skulle vilja det. Men såhär är min flicka, hon gillar inte andra barn och tycker dem är läskiga. Hon visar det starkt genom att skaka på huvudet eller backa därifrån om ngt annat barn vill leka med henne, tex i en park. Allt är just nu mitt!!!!! Men det hör väl åldern till. Det jag är så ledsen över att se och känna är att hon verkar låg och nedstämd o om hon fick bestämma vill hon sitta framför iPad lr tv hela dagarna med sin napp o snutits. Som är vääääldigt svårt att ta ifrån henne. Hon tycker inget är kul om man inte är med henne konstant. Så är Hon även på dagis, man måste sitta intill, nära nära nära. Äter mat vill hon inte heller, det är en kamp varje daaaag!!! Nu har hon varit mycket sjuk och det har såklart lett till ännu mer klängighet och mammighet.Vi försöker hitta på olika saker och hitta på nya lekar, men hon vill aldrig testa på ngt nytt. Jag har provat att klä ut mig till prinsessa och leker framför filmen Frost, som jag vet andra flickor i hennes ålder gör, men nej det vill hon inte heller. Det är inte kul! Hon ska också bara se två av sina program på tv, ingen variation what so Ever! Det enda hon verkar tycka om är att kolla på sina två favoritprogram, leka med sitt kök och lägga småleksaker i lådor, hinkar mm. Playdates med jämnåriga är inte heller kul för henne, det gnistrar liksom inte hennes ögon, så som det gör i lillebrors ögon när han ser andra barn. Blyghet ligger i släkten och det är ju ärftligt är det enda svar jag fått, men vadå ska det slå så hårt att barnen blir så initiativlösa och närhetssökande till sina föräldrar att inga andra duger? Barn som hon träffar regelbundet, såsom kusiner, visar hon inte heller någon glädje över, vilket hon gjorde tidigare med en kusin som var 2 år äldre. Nu skakar hon bara på huvudet om man säger, titta vad kul nu om din kusin hit och vill leka. Förut hade hon hoppat av glädje. Så vad tycker ni? Leker era 2,5 åringar och tycker livet är roligt och är liksom nyfikna på lekar o andra barn? Kan min dotter vara deprimerad?