• SvenneBrasse

Jag är vuxen och kan inte uttala bokstaven "R" - vad skulle du tänka om mig första gången du hörde mig prata?

Ja, vad skulle ni tänka om mig, första gången ni hörde mig "plata och fösöka säga "ä(r)"? (Som ibland blir "äl" och ibland "äj").

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag är vuxen och kan inte uttala bokstaven "R" - vad skulle du tänka om mig första gången du hörde mig prata?
  • SvenneBrasse
    Jag är bara jag skrev 2015-02-25 19:35:51 följande:

Skulle väl tro att du var smålänning!

Fast det hörs att jag är 08:a. Med talfel.
  • Jag är bara jag
    SvenneBrasse skrev 2015-02-25 19:44:01 följande:
    Fast det hörs att jag är 08:a. Med talfel.
    Ja och liksom? Jag tycker alla skåningar har talfel jag.  Tungan ute
  • Joce82

Jag kan inte heller! Mina barn tycker om att reta mig för det:) och i småskolan var jag oxå lite pikad både av klasskamrater, men även läraren jag hade som tyckte jag fjantade mig. Trots en talpedagog upplyste henne om att visa inte kunde så var det bara fjanterier enligt läraren!

• Rafael90

Känner en kille som har talfel och säger v istället för r så jag skulle nog inte reagera alls.

• MallaL

R är väl den svåraste bokstaven att få till, för många barn är det den de lär sig sist. Kan du inte säga den alls? Är det alltså ett rent fysiskt problem? *nyfiken* Jag menar, många barn medan de lär sig kan säga rrrrrrr, men när de ska säga en mening med r i så fungerar det inte.

• Joce82
    MallaL skrev 2015-02-25 20:29:44 följande:

R är väl den svåraste bokstaven att få till, för många barn är det den de lär sig sist. Kan du inte säga den alls? Är det alltså ett rent fysiskt problem? *nyfiken* Jag menar, många barn medan de lär sig kan säga rrrrrrr, men när de ska säga en mening med r i så fungerar det inte.

Jag kan använda r i ord men inte rulla på den som rrrros
  • Ful Anka
    Jag är bara jag skrev 2015-02-25 19:35:51 följande:

Skulle väl tro att du var smålänning!

Det var min första tanke också.
    This is my life and I don't care
Svar på tråden Jag är vuxen och kan inte uttala bokstaven "R" - vad skulle du tänka om mig första gången du hörde mig prata?