• Zazou

Försöka bli gravid med extremt oregelbunden mens.

Hej!
    Är det någon mer än jag som försöker bli gravid med första med en extremt oregelbunden mens? Och med extrem menar jag med en 'cykel' som är allt mellan 30-60 dagar, ibland längre.

Jag är också orolig för att jag kanske inte har ägglossning varje gång heller. Jag läser inlägg här i stil med 'jag kan känna hur ägget rör sig neråt' och 'Oj, där fastnade ägget!' Jag känner nada. Hur kan det ens gå till?

• Svar på tråden Försöka bli gravid med extremt oregelbunden mens.
  • Jag är bara jag

Oregelbunden mens och långa cykler tyder ofta på problem med äl. Men helt omöjligt bli gravid behöver det ju inte vara för det. Har man äl så har man ju och rent teoretiskt en chans att bli gravid.  Glad Problemet kan ju vara att pricka äl. Antingen måste man ha sex var tredje dag hela cykeln eller ta äl-test eller ha andra äl-symtom. Man måste dock inte ha äl-symtom för att ha äl,men det underlättar sexeriet om man känner av sin äl. Känna det befruktade ägget eller när det fäster är fysiskt helt omöjligt.

• Zazou

Jo jag vet.. Men köpa ägglossningstester är dyrt och vi har precis börjat försöka så jag ska inte kasta handduken än. Men det känns redan hopplöst då jag idag inte har en aning om när mensen kommer, kommer den imorgon eller kanske nästa månad? När ska jag ens göra graviditetstest? Om några månader när jag börjar känna mig rund?

Vore mycket lättare om jag var en stressfri person som bara njöt av ovissheten och spänningen av att försöka. Men vore trevligare om man kunde planera allt här i livet Flört

• Jag är bara jag

Att planera att bli gravid och få barn går inte. Man kan endast försöka-det har vi gjort snart 9 år...
    Har du inga äl-symtom alls,nåt minsta lilla att gå efter? Då gäller var tredje dag i så fall. Och testa,ja,vänta tills du känner dig gravid eller närmar dig de längsta cyklerna du haft. Är det bara ibland de blitt 60 dar kan du ju testa tidigare.

• Vickan I

Hur gammal är du ts? Jag tycker du ska vända dig till gynekolog och försöka komma till rätta med cykeln då det är stor risk att du inte har ägglossning särskilt ofta med en så oregelbunden cykel. Ofta finns det hjälp att få och beroende på din ålder så avgör det hur bråttom det är att ta tag i det.

• Zazou

Jag är bara 24 så tror knappast de kan hjälpa då vi precis börjat prova. Vem vet, det kanske går bra...

När det gäller symtom vet jag kanske inte vad jag ska leta efter samtidigt som jag säkert skulle "känna allt"(eller helt fel) om jag satte mig ner och började känna efter.

• Jag är bara jag

Äl-symtom:  flytningar,extra pilsk,äl-smärta,ömma bröst,lite ont över äggstockarna. Jag får munsår varje gång! Andra huvudvärk eller yrsel. Men flytningar är klassiskt symtom.

• Milla88

Jag försöker!

Om jag kommer få ÄL (testar med ägglossningstest) så blir det mitt andra försök.

Är 26 år och haft oregelbundna mens hela mitt liv. Har PCOS btw

• Zazou

Skönt att man inte är ensam. Hur oregelbunden är du? Och hur ofta testar du med ägglossningstest?

Hur kommer det sig att du kollade dig för pcos och får du hjälp?

Haha tusen frågor blev det..

• Milla88

Som längst hade jag inte mens på 10 månader typ.... Annars varannan eller var 3e 4e månad.

(Har aldrig räknat mer specifik)

När jag var tonårig så kunde jag även tänka att det är skönt . Och jag hade sällan mensvärk

( nu vet jag att det kan betyda att jag hade ingen ägglossning)

Att jag har PCOS googlade jag själv först vid 16 årsåldern, började oroa mig att inte kunna få barn i framtiden så gick jag från en till en annan läkare och alla sade att jag ska äta p-piller.

(Fått inte diagnosen då)

Jag åt p-piller från 17årsåldern men jag hade pauser då och då ( när jag var singel )

Jag vägde som minst 59 kg (173cm) i mitt vuxen liv och DÅ hade mensen varit som mest regelbunden! (Blev även oplanerad gravid - slutade i missfall) Det var för 2 år sen.

Nu väger jag 15kg mer!!!!!!! :(

Jag slutade med p-piller i november 2014 och var beredd att vänta på första riktiga mens i evigheter men jag kan inte bara vänta och inte tänka på det ( jag vill ha barn NU) så efter allt googlande började jag äta LCHF i januari.

Läste att man kan få ägglossning snabbare när man precis slutat med p-piller och mindre socker i min diet också kan vara nyckeln.

Full av hopp började jag testa med RFSU ÄLtester och gav upp efter typ 2 veckor. (Men jag testade varje eller varannan dag) och en dag kände jag enorm sug efter godis osv och då testade jag igen och fick POSITIVT !

Jag sprang till Apoteket och köpte även den dyra CB digitalt för att bekräfta och såg en glad gubbe!

Tyvärr fick jag mens den 31 januari . Men är även glad för det- nu vet jag min lutealfas och är säker på att jag hade ägglossning då!

Hade jag tur en gång så jag tänkte testa med ÄL tester igen efter denna mensen. Är idag på dag 27 i menscykeln och igen ÄL än.......

Jag började testa på dag 11 och har använt 27 stickor hittills ...

• Zazou

Oj tack för din berättelse!
    10 månader har det aldrig gått för mig men förstår lättnaden när du fick veta att du faktiskt hade ägglossning!

Då är vi lika långa och väger lika mycket och jag har också precis slutat med socker och börjat motionera. Har gått tre veckor utan socker och jag börjar känna enormt sug. Har en månad som mål sen tänkte jag unna mig en dag för att sedan köra en månad till. Hur går det för dig med lchf?

Jag kanske skulle testa äl-tester jag med, men isåfall närmare sommaren. Kanske. Om jag kan hålla mig. Kanske skulle köpa en bunt och ha redo för nästa mens? Jag menar, vem vet när den kommer.... Suck.

Svar på tråden Försöka bli gravid med extremt oregelbunden mens.