• scrapparlotta

Proteinpulver?

Jag tränar en del styrketräning...2 - 3 gånger i veckan. Funderar på att börja dricka proteinpulver...men undrar om jag ska dricka detta bara dom dagar jag tränar eller ska jag ta det varje dag? Räcker det att dricka det före och efter träning? Eller ska jag dricka det fler gånger om dagen? Är det jobbigt att dricka, alltså smakar det illa? Vilken sort och smak ska jag köpa tycker ni?

Tipsa mig gärna!!

• Svar på tråden Proteinpulver?
  • mammaåten

Du kan absolut dricka det flera dagar, om du inte får i dig väldigt mycket protein ändå? Jag dricker alltid till frukost & mellanmål. Sen ytterligare en gång innan jag tränar. 
    Jag använder fitnessgurus, finns många goda smaker. Beror helt på vad du gillar och inte :)

• scrapparlotta

Hur räknar man ut det då? Jag äter ett eller två ägg om dagen och det innehåller ju mycket protein. Men hur ska jag veta om det räcker eller inte?

• Studentpappa

Av vilken anledning tycker du att du behöver mer protein? Lär dig mer om kosten innan du använder kosttillskott.

• Lord Hans

Drick efter att du ha tränat. Proteinet bygger och återhämtar muskler. Mellan 1 och 2 gram protein om dagen per kg kroppsvikt är passligt för dig (totalt när du räknar med övrigt näringsintag). Lite högre dos de dagar du tränar, närmre två gram/kg. Ett normalt hönsägg innehåller ca 10gram protein, det mesta av proteinet finns i äggulan till motsats till vad de flesta tror.

• K grrl

Ett ägg innehåller sju gram protein. En tumregel att sikta på är ca 20 gram protein per måltid (minst). Det hittar man i 200 gram kvarg, 200 gram keso, 100 gram lax, 75 gram ugnsstekt kyckling, 80 gram tonfisk, 100 gram fläskfilé eller 275 gram kikärtor för att nämna några exempel.

Man ska fylla på med ungefär 20 gram protein efter ett styrkepass, t ex en proteinshake. Men proteintillskott är inte nödvändigt, det går att äta annan mat. Jag äter ofta kvarg som innehåller både casein och vassleprotein (långsammare respektive snabbare protein) efter träning, har proteintillskott de dagar jag äter energisnålare eller vet att proteinintaget blir lågt.

• K grrl

Proteintillskott bygger inga muskler. Proteinet behövs då det är muskelns byggstenar, men det fungerar precis som vanlig mat bara det att det är enkelt och utan fett (eller kolhydrater), alltså ett enkelt sätt att få i sig extra protein utan onödig energi från annat.

Men det går givetvis att träna utan. Jag äter minst 2 gram protein per kilo kroppsvikt (ca 120 gram) per dag, ligger på ett högt energiintag (styrketränar 6-7 timmar i veckan), och de flesta dagar når jag det målet utan att behöva tillskott.

• Meei
    Studentpappa skrev 2015-02-26 06:53:38 följande:

Av vilken anledning tycker du att du behöver mer protein? Lär dig mer om kosten innan du använder kosttillskott.

Av vilken anledning skulle hon inte vilja ha mer protein om hon tränar? Du får det att låta som att man ska ha en examen i näringslära och räknat ut exakt vad man tar in innan man får sulta på en proteindryck.

Ts, det är bara dricka på. Bättre vara på den säkra sidan och få i sig några gram extra.
  • Studentpappa
    Meei skrev 2015-02-26 09:12:06 följande:
    Av vilken anledning skulle hon inte vilja ha mer protein om hon tränar? Du får det att låta som att man ska ha en examen i näringslära och räknat ut exakt vad man tar in innan man får sulta på en proteindryck.

Ts, det är bara dricka på. Bättre vara på den säkra sidan och få i sig några gram extra.
    Om hon redan äter tillräcklig så vad tillför det då mer än att hon skiter ut några kronor extra i månaden?

Om du tränar seriöst så är du säkert medveten om att för att få resultat krävs bra mat. TS vet inte hur hon räknar ut sitt dagliga intag vilket är ganska grundläggande och något man bör ha koll på. En proteindrink kommer aldrig vara ett tillräckligt substitut om du äter som en kratta i övrigt.

Det är sällan fel att ställa frågan varför? De flesta gör som det står i tidningar eller som någon annan gör, utan att ens ifrågasätta och fundera över nyttan det gör för mig som person.
  • Nightrod
    Studentpappa skrev 2015-02-26 09:30:21 följande:
    Om hon redan äter tillräcklig så vad tillför det då mer än att hon skiter ut några kronor extra i månaden?

Om du tränar seriöst så är du säkert medveten om att för att få resultat krävs bra mat. TS vet inte hur hon räknar ut sitt dagliga intag vilket är ganska grundläggande och något man bör ha koll på. En proteindrink kommer aldrig vara ett tillräckligt substitut om du äter som en kratta i övrigt.

Det är sällan fel att ställa frågan varför? De flesta gör som det står i tidningar eller som någon annan gör, utan att ens ifrågasätta och fundera över nyttan det gör för mig som person.
    Håller med.
    Idag tror alla att bara för att de börjat träna på gym så måste de äta proteinpulver eller andra kosttilskott än vanlig mat. Man måste träna ganska hårt och ofta för att man skall behöva peta i sig 2xkroppsvikten i gram protein om dagen.
  • mammaåten

Ett tips TS om du tycker det är svårt att veta om det behövs är att använda dig av en app som heter lifesum. Där fyller du i allt du äter på en dag & hur mycket du tränar - mycket lättare att få en hum om du äter för lite/mycket protein redan. äter du inte tillräckligt en vanlig dag är det ju enkelt att ta proteinpulver som hjälp :)

Svar på tråden Proteinpulver?