• Jeenna

Jag hatar min pojkväns hund!

Jag har stora problem med min killes hund. De är en liten mesig sak som är väldigt ostabil i psyket,vilket jag sagt till min pojkvän men han säger att han inte håller med. Fast tror min kille är medveten om de egentligen. Han har haft hunden i ungefär 2 år nu och hunden var 1 när han skaffade honom, och har tidigare bott i ett hem där han inte blev bra behandlad och killen tog honom endast för att han tyckte synd om honom. Klart att de är synd om hunden men jag hatar den! Kan inte hjälpa det. Den beter sig inte ens som en hund. Man kan tex inte leka med den, varken jag eller killen. Ropar man på den kommer den oftast inte utan ligger och tittar på en precis som om den jävlas med en. Den hoppar upp på bordet så fort den får möjlighet, om man så bara springer in på toan. Vi har ju då haft hunden i 2 år och de är helt omöjligt att träna bort de. När man säger till honom så lägger sig han bara i nåt hörn och skakar. Sen när man så klart får lite dåligt samvete och ropar på honom då så kommer han nästan alltid på en gång och lägger sig på en. Det är typ som att han vet att man har dåligt samvete för han kommer aldrig när man inte skällt på honom. Helt stört. Han har personlighet som en jävla katt men otroligt mesig. Han är väldigt ostabil i huvudet. Speciellt runt folk han inte känner alls. De tog 3 veckor innan jag fick röra honom efter min kille skaffa honom. Han morrar, visar tänder och om någon kommer för nära eller bara nuddar honom lite, så hugger han efter personen. Jag hatar hunden, min kille vill att vi flyttar ihop men jag vill inte pga den jävla hunden . Jag har själv en hund som jag haft sen hon var 8 veckor, och de går inte att jämföra henne med pojkvännens hund. Hon är glad, genomsnäll och helt stabil, jättebra med barn och andra djur. Så en hund borde vara. Men den lille saken han har gör att jag varken vill flytta in och planera skaffa barn, litar inte nåt på den hunden. Jag har sagt till killen att vi borde kastrera honom, men de kommer inte ändra hundens personlighet ändå. Har sagt även att jag inte tycker om hunden överhuvudtaget. Men har inte kunnat med att prata om att han ska göra sig av med honom(förutom en gång när han högg efter mig när jag skällde på honom för att han skällde på andra hundar och blev helt galen, som han alltid blir ) . För min kille är ju dock hunden speciell eftersom han skaffade honom när han mådde dåligt och hunden gjorde ju så han kom ut mer på dagarna och började stegvis må bättre, de är killens egna ord. Han ser därför inte hunden på samma sätt som mig skulle jag tro. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Jag hatar min pojkväns hund!
  • Vanillaextract

Det är inte hundens fel att den är som den är. Ta inte ut det på honom. Det är som att hata ett barn.

Ni är tydligen inte kapabla att träna hunden men det finns människor som kan hjälpa er med detta. Vad har ni gjort för att skaffa hjälp åt hunden egentligen?

• Jeenna

Jag kan som sagt inte hjälpa att jag inte tycker om hunden. Jag har inte gjort särskilt mycket i den hundens uppfostran mer än sagt till honom när han gjort nåt fel. Jag har som sagt en egen hund att ta hand om och uppfostra på 1 år,och är inte hos min pojkvän hela tiden så han lyssnar inte på mig direkt, speciellt inte när killen är hemma. Har sagt till killen att han får säga till sin hund när den gör fel också så han fattar. För de spelar ju ingen roll om jag säger åt hunden att han inte får tex skälla på promenader när min kille som faktiskt är den som borde uppfostra den inte orkar bry sig, eller hur?

• Dexter dot com

Om du har hund borde du ju veta att skälla på en hund inte hjälper utan att vägleda, lära och motivera hunden till rätt beteende är det som ger bäst resultat. Vad gör ni för att bygga upp hundens självförtroende och vad gör du för att få hunden trygg i ditt sällskap?
    Din kille kanske inte har kunskapen men verkar ha hjärtat på rätta stället iaf till skillnad från dig som lägger skuld på en hund som inte haft dom bästa förutsättningarna. Varför lär du inte din kille och hans hund hur viktigt det är med trygghet, aktivering och samarbete mellan ägare och hund?

• viseversa

Du verkar ju inte heller helt frisk ts. Men visst om han ska göra sig av med sin hund får du göra dig av med din också. Eller du tycker bara att han ska dansa efter din pipa för att DU har problem.

• Inteutanproblem

Att ni inte sökt information och mer kunskap är för mig en gåta.

TS, det hjälper inte att hålla på att säga åt en hund. Speciellt inte en som aldrig fått en ärlig chans till att lära sig vad som är önskvärt beteende. Kommunikation är A och O, och det är faktiskt upp till människan att fixa den biten, se till så att man dels vet vad och varför i hundens reaktioner. Men också hur man gör sig förstådd på ett positivt sätt så hunden har möjlighet att göra rätt. Nu är du redan ilsk som fan på den stackars hunden så det lär väll inte vara nån mening med att du försöker träna den. Den ska få slippa att uppleva dig helt enkelt. Din sambo däremot kan du tipsa om B.A.T metoden för aggressiva utfall vid hundmöten, positiv förstärkning, att ta hjälp av någon kunnig som bara tränar med mjuka metoder. Anders Hallgren har jävligt mycket vettigt att säga om hund, där han har stöd i det han säger/skriver i den senaste forskningen. Köp några av hans böcker, eller ännu bättre komplettera med att gå på en föreläsning om det går. Lägger din sambo ner tiden på att informera sig själv och verkligen intresserar sig för att hjälpa sin hund kommer det inte dröja länge innan hunden mår avsevärt mycket bättre och också börjar bete sig bättre.

Men TS se för Guds skull till att också uppdatera dina egna bristande kunskaper inom ämnet hund, det tjänar din egen hund på. Sen vore det ju så klart bra om du hittade ett sätt att bli kvitt din osmakliga attityd gentemot sambons hund med. Man kan ju hoppas att det hjälper med mer information och kunskap för att insikten om hur illa och orättvist du behandlat den stackarn ska infinna sig.

• banan123

Köp hundböcker , läs på, bli kunnig i ämnet och träna hunden. Man gör inte sig av med en familjemedlem. Speciellt inte om det är ert "fel" eftersom ni inte visat hunden rätt o fel.

• Jeenna

Jag tycker det är roligt att ni tar för givet att jag är elak mot hunden, de är jag inte. Jag tar hand om honom. Jag ger honom självklart beröm när han gör rätt, liksom säger till honom när han gör fel. Jag vårdar honom, klipper hans päls, klor och allt när de behövs. Tycker inte om hunden överhuvudtaget iaf och vill inte ha honom i min familj. Största anledningen till att jag inte tycker om honom är att han är psykiskt ostabil och jag litar inte på honom. Min hund är stabil och jag är stolt över hur hon blivit och hur jag uppfostrat henne. Gör mig inte av med henne. Tycker min kille ska skaffa en valp istället och uppfostra från grunden så att den blir stabil från grunden. Och jag tycker att han ska lämna ifrån sig sin hund till någon som har tålamod, tid och ork med den,för de har inte jag och inte min pojkvän heller.

• banan123

Ja en hund är väl inte värt något.. Det finns ju andra att köpa om man inte är nöjd med den man fick. Hittar inte ord för hur jag känner för sånt! Hade du kunnat lämna bort dina barn lika lätt?? Hoppas din pojkvän behåller hunden o letar ny flickvän istället.

• Jeenna

Du är ju störd. Kan ju fan inte jämföra en hund med ett barn. Kanske inte ska behålla en hund man som man är orolig ska ska skada ett barn? Fucktard.

Svar på tråden Jag hatar min pojkväns hund!