• Tjosan

Någon mer med barn som har/har haft nattskräck? Jag behöver tips och råd, går snart under!!

Någon mer med barn som har/har haft nattskräck? Jag behöver tips och råd, går snart under!! Vår flicka är 2 år och vaknar mellan 3- 8 gånger per natt och gallskriker! Och har gjort detta sedan hon var 10 mån ... Känns som vi har provat allt men inget hjälper...

• Svar på tråden Någon mer med barn som har/har haft nattskräck? Jag behöver tips och råd, går snart under!!
  • Milleman

Säker på att det är nattskräck? Det brukar inte uppträda så tidigt.

Barn kan ju vakna av många anledningar och gråta.

Vid nattskräck följer barnen ofta "ett schema". Vaknar efter 2 timmar, tom i blicken, serrädd ut, tar efter saker som inte finns osv. Man ska inte försöka väcka barnen.

• NLAL

Min son hade det under en period. Han vaknade samma tid (antal timmar efter han somnat) varje natt. Vi började kolla klockan och vände på honom (störa sömnen lite) efter 2 h 45 min ca, då hanalltid vaknade 3 timmar efter han somnat. Några nätter, ca en vecka fick vi göra så och sen dess sover han bra. Man ska alltså vända/störa dom 10-15 minuter innan dom brukar vakna.

Och han gick inte att fåkontakt med under den halvtimmen han gallskrek.

• NLAL

Och eftersom barn med nattskräck går efter ett "schema" så är det ju lätt att vända dom 10-15 minuter innan.

• Milleman

Vi märkte till slut att nattskräcken kom som värst när han hunnit bli övertrött innan han kom i säng på kvällen. Så nu lägger vi honom direkt han är trött och säger att han vill sova. Han är 3,5 men lägger sig oftast vid 18.30 senast. Han går och borstar tänderna och byter till pyjamas och vill sova ;) om vi då "tvingar" honom att vara vaken så blir han övertrött vilket resulterar i nattskräck senare.

• En blå giraff

Äldsta sonen hade nattskräck ofta upp till han var ca 4 år. Det kan visst börja tidigt, han började redan innan han var 1 år med detta beteende. Vi gjorde felet att minska för mycket på dagsömnen i tron att han skulle sova bättre på natten. Visade sig att nattskräcken triggades av att han blev för trött. Så var inte rädd för att låta barnet sova på dagen för det kan tvärtom hjälpa till så det blir bättre. Vi testade inte schemalagd väckning men det kan säkert också vara ett bra tips.

• Mamma Camilla

Min första pojk hade nattskräck och det började vid 2 års åldern, var riktigt obehagligt innan man visste var det var.. Han sprang runt och grina å skrek osv... Men släppte vid 7-8 års åldern.. Nu är han 15 år men går och pratar mkt i sömnen

Svar på tråden Någon mer med barn som har/har haft nattskräck? Jag behöver tips och råd, går snart under!!