• Anonym (ÄlskarDig)

Pappan håller på barnet - vad göra?

Håller på och kämpar för mitt barns rätt till båda sina föräldrar!

Hur ska jag agera i den här vårdnadstvisten? Han stämde mig på vårdnaden (vi har idag gemensam vårdnad) och låter barnet numera knappt träffa mig utan något som helst hållbart argument. Han vägrar samarbeta för barnets bästa, och Familjerätten har sagt att de inte kan hjälpa mig eftersom samarbetssamtal är frivilliga så länge som Tingsrätten inte har beslutat om det. Vi avslutade precis en behandlingsinsats hos socialtjänsten, och efter mötet ertappade socialtjänsten pappan med att ha kört runt med barnet i en annan släktings knä. Barnet är fortfarande så litet att bilbarnstol krävs, och någon sådan var inte monterad i bilen de kom i. Jag är sjukt orolig för att något kan hända barnet om han fortsätter göra som han gör. Jag undrar nu lite om vad jag som barnets andra vårdnadshavare kan göra. Barnet är tryggt anknutet till mig, och går på förskolan.

Vi har inget fastställt umgängesschema, och jag känner att jag inte vågar låta barnet vara med pappan så länge han medvetet utsätter barnet för livsfara.

Vad ska jag göra inför kommande muntlig förberedelse som är om drygt fyra veckor? Det är min skyldighet att skydda mitt barn men samtidigt kan det användas mot mig om jag gör det genom att ta hem barnet till mig. Vad säger ni? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Pappan håller på barnet - vad göra?
  • Anonym (soc)

Att barnet har åkt bil med pappan utan stol är dumt men du kan inte hålla barnet hemma bara för en sådan sak.

• Anonym (ÄlskarDig)

Nej, det håller jag med om. Barnet har rätt till oss båda. Samtidigt vill han inte samarbeta med mig om umgänge etc fram till muntlig förberedelse... hur ska vi kunna tillgodose barnets behov av en nära kontakt med oss båda fram till förhandlingen?

• Anonym (soc)
    Anonym (ÄlskarDig) skrev 2015-02-26 17:56:44 följande:

Nej, det håller jag med om. Barnet har rätt till oss båda. Samtidigt vill han inte samarbeta med mig om umgänge etc fram till muntlig förberedelse... hur ska vi kunna tillgodose barnets behov av en nära kontakt med oss båda fram till förhandlingen?

Hur gör ni? Det är väl inte så att den av er som är snabbast är den som hämtar i förskolan? Min tanke är att det är bra att vänta till ni har haft muntlig förberedelse med att göra ev förändringar.
  • Anonym (Domstol)

Ta ärendet till domstol och få ett domslut på umgänge.

Jävla idiotgubbe!

• Anonym (ÄlskarDig)
    Anonym (Domstol) skrev 2015-02-26 18:02:20 följande:

Ta ärendet till domstol och få ett domslut på umgänge.

Jävla idiotgubbe!

Kan man göra det innan muntlig förberedelse? 
  • Anonym (Domstol)
    Anonym (ÄlskarDig) skrev 2015-02-26 18:07:55 följande:

Kan man göra det innan muntlig förberedelse? 

Ingen aning. Men du borde iaf kontanta en juristbyrå.
  • Anonym (ÄlskarDig)
    Anonym (soc) skrev 2015-02-26 17:59:56 följande:
    Hur gör ni? Det är väl inte så att den av er som är snabbast är den som hämtar i förskolan? Min tanke är att det är bra att vänta till ni har haft muntlig förberedelse med att göra ev förändringar.
    Det är en lång historia, men i korta drag så var det så här: under vår behandlingsinsats bodde barnet hemma hos pappan eftersom jag mådde dåligt under en period, pappan utnyttjade det till sin fördel och fick hög tuppkam och har knappt låtit barnet träffa mig. Mitt mående har nu återgått till det normala, socialtjänsten har släppt oss ur sina händer och pappan har precis skolat in barnet klart. Men han har aldrig visat något intresse av att hitta en hållbar lösning.
    Barnet är såpass litet att det behöver en tät kontakt med oss båda.
    Jag har aldrig hämtat honom på förskolan även om det är lockande... bara för en kväll eller så. Vi har inget avtal eller överenskommelse.
  • Anonym (ÄlskarDig)
    Anonym (Domstol) skrev 2015-02-26 18:13:46 följande:
    Ingen aning. Men du borde iaf kontanta en juristbyrå.
    Har en advokat som ska kontakta pappans advokat, men om jag känner pappan rätt kommer han fortsättningsvis sätta sig på tvären...
  • Anonym (soc)
    Anonym (ÄlskarDig) skrev 2015-02-26 18:13:56 följande:
    Det är en lång historia, men i korta drag så var det så här: under vår behandlingsinsats bodde barnet hemma hos pappan eftersom jag mådde dåligt under en period, pappan utnyttjade det till sin fördel och fick hög tuppkam och har knappt låtit barnet träffa mig. Mitt mående har nu återgått till det normala, socialtjänsten har släppt oss ur sina händer och pappan har precis skolat in barnet klart. Men han har aldrig visat något intresse av att hitta en hållbar lösning.
    Barnet är såpass litet att det behöver en tät kontakt med oss båda.
    Jag har aldrig hämtat honom på förskolan även om det är lockande... bara för en kväll eller så. Vi har inget avtal eller överenskommelse.
    Två frågor; Hur lång insats blev det och varför blev det en insats? Jag undrar om på vilket sätt barnet drabbades av din ohälsa och om det kan vara något kvarstående och återkommande, om än du mår bra idag.
Svar på tråden Pappan håller på barnet - vad göra?