Pappan håller på barnet - vad göra?
Håller på och kämpar för mitt barns rätt till båda sina föräldrar!
Hur ska jag agera i den här vårdnadstvisten? Han stämde mig på vårdnaden (vi har idag gemensam vårdnad) och låter barnet numera knappt träffa mig utan något som helst hållbart argument. Han vägrar samarbeta för barnets bästa, och Familjerätten har sagt att de inte kan hjälpa mig eftersom samarbetssamtal är frivilliga så länge som Tingsrätten inte har beslutat om det. Vi avslutade precis en behandlingsinsats hos socialtjänsten, och efter mötet ertappade socialtjänsten pappan med att ha kört runt med barnet i en annan släktings knä. Barnet är fortfarande så litet att bilbarnstol krävs, och någon sådan var inte monterad i bilen de kom i. Jag är sjukt orolig för att något kan hända barnet om han fortsätter göra som han gör. Jag undrar nu lite om vad jag som barnets andra vårdnadshavare kan göra. Barnet är tryggt anknutet till mig, och går på förskolan.
Vi har inget fastställt umgängesschema, och jag känner att jag inte vågar låta barnet vara med pappan så länge han medvetet utsätter barnet för livsfara.
Vad ska jag göra inför kommande muntlig förberedelse som är om drygt fyra veckor? Det är min skyldighet att skydda mitt barn men samtidigt kan det användas mot mig om jag gör det genom att ta hem barnet till mig. Vad säger ni? Hur hade ni gjort?