• Anonym (svampen)

SVAMPinfektion.

Hej!

Jag är gravid och har drabbats av en svampinfektion, känns så jobbigt!!

Nu till mina frågor...Kan svampinfektionen skada embryot, alltså om den inte behandlas???

Är det smart att använda Canasten behandling före v.12?
    Det står på tuben att den skall användas med försiktighet i första timestern.

Jag är i v.6+ nu och jag är jätte rädd för att behandla min svampinfrektion före v.12, men bara jag vet att det inte kan skada barnet så (kanske) jag kan hålla ut, fungerar ganska bra med att duscha varje dag och använda intimtvål varvat med intimolja och bara vatten.

Snälla! svara på mina frågor.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden SVAMPinfektion.
  • Anonym (Ring)

Jag tycker att du ska ringa 1177, en barnmorska eller kontakta vårdcentralen så att du får korrekt information och inte ta tips från okända på ett internetforum när det gäller medicin och graviditet.

• Anonym (svampen)
    Anonym (Ring) skrev 2015-02-27 10:26:07 följande:

Jag tycker att du ska ringa 1177, en barnmorska eller kontakta vårdcentralen så att du får korrekt information och inte ta tips från okända på ett internetforum när det gäller medicin och graviditet.

Jaha, men nu är det så att jag ber om råd här.

Jag tänker varken kontakta vårdcentral eller bm då jag bor i en liten by där det skvallras som bara den.
    Jag kommer inte! att skriva in mig hos barnmorskan förrän tidigast!! efter mitt vul men troligtvis efter v.12.

1177, kan man ringa dit som anonym??
  • Anonym (svampen)

Jag förstår vad du menar med att man bör rådfråga proffesionella men i detta fall är det lite svårt.

Tack i allafall för ditt svar.

NÅGON annan som vet??

• Anonym (ja, då.)

Det kommer ju att lukta najs?? Hon kan väl dutta med lite olivolja och hålla rent.

Yougurt är bra också, då det återställer bakteriefloran. Men som sagt, hör med professionella.

Och visst kan du kontakta sjukvårdsupplysningen anonymt,

www.1177.se/Skane/Stall-en-anonym-fraga/

• Anonym (1177)
    Anonym (svampen) skrev 2015-02-27 10:30:22 följande:

Jag tänker varken kontakta vårdcentral eller bm då jag bor i en liten by där det skvallras som bara den.
    Jag kommer inte! att skriva in mig hos barnmorskan förrän tidigast!! efter mitt vul men troligtvis efter v.12.

Ja, du kan ringa 1177 anonymt. Om det känns bättre, säg att du frågar för en kompis som tycker det är pinsamt eller något sådant.

Håller med andra talare här, fråga inte om sådant här på nätet, fråga någon professionell, som då, t ex 1177

• Anonym (svampen)
    Lorelei83 skrev 2015-02-27 11:00:14 följande:

Sluta tvätta helt och hållet tills du har läkt. Funkar för mig.

Vadå läkt?? (jag har inge sår eller så).

Jag skulle aldrig sluta tvätta helt och hållet.
    Det längsta jag går är 1 dag utan (alltså varannan dag) men jag märker att det hjälper mig att tvätta varje dag.
  • Anonym (svampen)

Här kommer en liten lägesrapport.

Jag känner mig lugn nu då jag hittat fakta på internet (säkra källor, bl.a 1177).

Det är inget farligt och inget som kan skada barnet så eftersom det nu blivit mycket bättre kommer jag att låta det vara.

Om det blir värre så kommer jag att behandla senare under graviditeten, då kan jag fråga min barnmorska (när jag skrivit in mig där).

Jag har käkat yougurt (&druckit proviva). Fortsatt tvätta varje dag, även haft endast bomulls trosor och lösa byxor.
    Dragit ner på sockret (trots att det sägs vara en myt, finns inge forskning på att detta skulle förvärra svamp).

Så skönt!! att slippa klådan nu. Glad

• Påven Johanna
    Anonym (svampen) skrev 2015-02-27 10:30:22 följande:

Så du är väldigt orolig för embryot men tänker inte kontakta relevanta vårdgivare när du fått problem? Motsägelsefullt. 
  • Anonym (svampen)
    Påven Johanna skrev 2015-03-03 10:39:56 följande:
    Så du är väldigt orolig för embryot men tänker inte kontakta relevanta vårdgivare när du fått problem? Motsägelsefullt. 
    Om du läser mitt inlägg, ovan, så ser du att jag inte längre är orolig.

Dessutom är symptomen borta för tillfället så finns ingen mening med att behandla för tillfället.

Men ja, jag vart jätte orolig fast jag samtidigt inte ville kontakta min bm, hade däremot tänkt att ringa 1177 om det gick anonymt, vilket det ju verkar som.
Svar på tråden SVAMPinfektion.