• kma

Känner mig konstig i kroppen, seg, orkeslös, svag och trött. Någon mer som känner igen sig?

Hej

Går in i vecka 12 idag och har mått jättebra fram tills nu. Har mått lite illa och så innan och haft svårt att tycka om mat. Illamåendet är borta nu till stor del. Men nu har kroppen börjat kännas konstig.

Känner mig så uppblåst i magen, svag i kroppen, seg, trött och totalt orkeslös. Tänkte att jag skulle fixa till lite hemma idag på min lediga dag men jag orkar inte och mår bara illa när jag tänker på att röra på mig. Och det är väl det som är bra att röra på sig men det går inte.

Vill inte ens laga mat för att jag mår lite illa och är svag. Jag har ju läst och hört att man efter vecka 12 ska börja må superbra som man gjorde innan man blev gravid men det gör inte jag. Sen är det jobbigt att jag fått en liten mage för den känns mest uppblåst :(

Någon mer som känner igen sig?

• Svar på tråden Känner mig konstig i kroppen, seg, orkeslös, svag och trött. Någon mer som känner igen sig?
  • Titt ut

Det låter som att du har järnbrist. Vad hade du för järnvärde på inskrivningen?
    Jag fick har även denna graviditet lågt järnvärde och kände mig exakt som du beskriver. Det är bättre denna graviditet pga att jag började ta Niferex järntabletter redan efter inskrivningen även fast jag hade 122 i järnvärde. Men jag vet vid det här laget hur min kropp reagerar på en graviditet så ville inte hamna där igen med ett allt för lågt järnvärde. Jag är nu i vecka 29 och järnvärdet har trotts tabletter sjunkit till 110. Vissa mödrarvårdcentraler kollar inte järnvärdet vid varje besök, det görs oftast i vecka 20 vilket enligt mig borde kollas vid varje besök. Det kräver jag denna graviditet, för att få ett dåligt järnvärde är inte kul, man känner sig så sjuk. Och att sen få upp järnvärdet kan vara svårt även med tabletter. 

Min mage var också väldigt uppblåst i början och sen blev det lite bättre runt vecka 15. Det är tarmarna som sväller och ska lägga sig till rätta och göra plats för barnet. Just nu spänner magen och känns väldigt uppblåst på mig. Men nu är det ju bebis som ligger där inne och tar plats

• sirmalin
    kma skrev 2015-02-27 15:02:45 följande:

Hej

Går in i vecka 12 idag och har mått jättebra fram tills nu. Har mått lite illa och så innan och haft svårt att tycka om mat. Illamåendet är borta nu till stor del. Men nu har kroppen börjat kännas konstig.

Känner mig så uppblåst i magen, svag i kroppen, seg, trött och totalt orkeslös. Tänkte att jag skulle fixa till lite hemma idag på min lediga dag men jag orkar inte och mår bara illa när jag tänker på att röra på mig. Och det är väl det som är bra att röra på sig men det går inte.

Vill inte ens laga mat för att jag mår lite illa och är svag. Jag har ju läst och hört att man efter vecka 12 ska börja må superbra som man gjorde innan man blev gravid men det gör inte jag. Sen är det jobbigt att jag fått en liten mage för den känns mest uppblåst :(

Någon mer som känner igen sig?

Oh, jag känner likadant! Jag är bara i vecka 10 men känner att orken bara inte finns och uppblåst obekväm mage liksom.

Känner att det är svårt att förklara för sambon varför jag inte har lust/ork att göra något. Laga mat och baka är något jag älskar men jag känner verkligen inte att orken finns för det. Dessutom så saknar jag de goda gräddsåserna som min bebis tydligen har bestämt att jag ska må illa av :/
  • Anonym (mamma)

Jag är också i v 12 går in i vecka 13 imorgon. Kräker, mår illa. Är trött och orkeslös. Har bra järnvärde men ändå känner Jag mig som en zombie.

• zandraa4848

Jag är bara i vecka 6 och känner likadant orkar inget blir anfodd för ingenting och mår lite illa. Men har en hel del växtvärk i livmodern.

Svar på tråden Känner mig konstig i kroppen, seg, orkeslös, svag och trött. Någon mer som känner igen sig?