• Anna8788

Svar på frågor om Herpes?

Hej,

Jag har nyligen fått reda på att jag har fått underlivsherpes. Min sambo har förmodligen inte det och har aldrig tidigare haft symptomen. Har fått detta förmodligen för många år sedan men att det blommade ut nu vid en kraftig förkylning.

Jag har några frågor som jag skulle vara jättetacksam över att få svar på.

Hur stor är risken att jag och min sambo kan få munherpes? Förstår att det kan ske via oralsex. Någon där ute som har oralsex med som partner trots att denna lider av underlivsherpes?

Min sambo har även mycket eksem i perioder. Är det så att om han blir smittad och får underlivsherpes, hur kan det påverka hans eksem?

Sedan sist men inte minst, får man fortfarande ge blod fast man har underlivsherpes?

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Svar på frågor om Herpes?
  • Anonym (HSV1)

Om det känns lite lugnande så har mer än hälften (60-70%) av alla som bor i Sverige herpes latent (vilande) i kroppen. Det är alltså mer vanligt än ovanligt. Och det kan bryta ut när immunförsvaret är nedsatt, som i ditt fall. Men faktum är endast ytterst få av alla som har herpes vilande i kroppen drabbas av återkommande blåsor. Den kan alltså finnas där utan symtom :)

• Anonym (Lugn)

Jag lever med en man som har herpes där nere. Jag har inte blivit smittad än iallafall. Är noga med att inte ha sex några dagar när hans blåsor bryts ut och sen för att vara säker använder vi kondom en vecka efteråt.

Dock upptäckte vi det för sent en gång, efter att jag gett honom oralsex, men trots det blev jag inte smittad.

Men sen känner jag att när den dagen kommer, att jag blir smittad, då är det ju så. Jag ser min framtid med denna man och världen skulle inte gå under om jag fick det. För det kommer jag med all sannolikhet få - förr eller senare.

• Anonym (Lugn)

Det smittar alltså inte så länge man inte har blåsor :)

• Anna8788

Jag har förlikat mig med tanken och insett att detta inte är världens undergång, men det är fortfarande jobbigt att veta att det är något som jag kommer ha hela livet...

Någon som har mer svar

På frågorna som jag undrar över ovan??

• Anonym (Jo)
    Anonym (Lugn) skrev 2015-02-28 09:35:01 följande:

Det smittar alltså inte så länge man inte har blåsor :)

Kan det visst det göra.

Läs om det.
  • Anonym (Lugn)
    Anonym (Jo) skrev 2015-02-28 16:41:22 följande:
    Kan det visst det göra.

Läs om det.
    Min sambo har haft det i 10år så tror nog han har koll på det.

Inga utslag/blåsor = du smittar inte.
  • Anonym (Lugn)
    Anna8788 skrev 2015-02-27 17:29:10 följande:

Hej,

Jag har nyligen fått reda på att jag har fått underlivsherpes. Min sambo har förmodligen inte det och har aldrig tidigare haft symptomen. Har fått detta förmodligen för många år sedan men att det blommade ut nu vid en kraftig förkylning.

Jag har några frågor som jag skulle vara jättetacksam över att få svar på.

Hur stor är risken att jag och min sambo kan få munherpes? Förstår att det kan ske via oralsex. Någon där ute som har oralsex med som partner trots att denna lider av underlivsherpes?

Min sambo har även mycket eksem i perioder. Är det så att om han blir smittad och får underlivsherpes, hur kan det påverka hans eksem?

Sedan sist men inte minst, får man fortfarande ge blod fast man har underlivsherpes?

Jättetacksam för svar!

Antingen smittas det till munnen via oralsex eller till underlivet via sex. Får du det i underlivet betyder inte det att du automatiskt får det i munnen eller tvärtom. Utan det sätter sig där du blir smittad av det. Får du det i munnen så kan ju du smitta genom pussar (då du har ett pågående utbrott, ej annars).

Med andra ord har jag både sex och oralsex med min sambo, dock ej under pågående utbrott som jag skrev tidigare.

Och blod får du ge, men 2 eller 3 veckor (kommer ej ihåg) efter att symtomen från utbrottet upphört :)

Kan tyvärr inte svara på frågan angående eksemen, men kan aldrig tro att det bör påverka honom mer än att han kanske lättare får utbrott vid eksemtillfällena (då kroppens immunförsvar är svagare).
  • Thotis90

Jag har återkommande munherpes och vi kysser varandra samt har oralsex som vanligt. Min sambo har aldrig blivit drabbad av detta. Jag har i skrivandets stund munherpes (en blåsa på underläppen som jag så dumt har bitit sönder). 

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Lugn) skrev 2015-03-01 21:28:54 följande:

Säger du det.

Jag har det! Och har ganska bra koll själv.

Som sagt, läs om det! Kolla 1177.se
  • Anonym (Lugn)
    Anonym (Suck) skrev 2015-03-02 02:32:46 följande:
    Säger du det.

Jag har det! Och har ganska bra koll själv.

Som sagt, läs om det! Kolla 1177.se
    Är tydligen olika då beroende på vilken sjuksköterska man pratar med.
  • Anonym (smittan)
    Anonym (Lugn) skrev 2015-03-01 21:28:54 följande:

Fast bara för att du inte blivit smittad betyder inte det att ingen kan bli smittad utan blåsor! Läs lite veteskapliga undersökningar vettja!

Jag har läst på MYCKET om herpes, har haft underlivsherpes i 10 år (blev smittad via oralsex)  min syster har herpes i ögat och hela min familj har munherpes. Min man har också underlivsherpes. Japp, alla har det typ.

Herpes smittar hela tiden, ibland puffar virusutsöndringen till lite extra utan att ge utslag. När utslaget kommer är virusutsöndringen som störst och man smittar som mest.

Jag har aldrig haft sex med blåsor, skulle inte falla mig in eftersom det gör så förbannat ont.... ändå smittade jag mitt ex. Vi hann dock vara tillsammans i 3 år innan han fick det.

Så vill man garanterat inte bli smittad är det gummi (kondom) som gäller.
  • Yoijda

Såg att du skrev att det inte smittar såvida det inte är blåsor, vilket inte stämmer.

Herpesen ligger alltid latent om det inte är utbrott och kan alltid smitta.

Du kan också ha fått herpes men att den som sagt ligger latent och ett utbrott kan komma långt senare.

Men som sagt, herpes kan ALLTID smitta.

• Anonym (Hanna)
    Thotis90 skrev 2015-03-01 21:40:25 följande:

Jag har återkommande munherpes och vi kysser varandra samt har oralsex som vanligt. Min sambo har aldrig blivit drabbad av detta. Jag har i skrivandets stund munherpes (en blåsa på underläppen som jag så dumt har bitit sönder). 

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
    Förmodligen är din sambo smittad ändå, fast han/hon har det latent. Det är extremt smittsamt.
Svar på tråden Svar på frågor om Herpes?