• tanjaros

Asperger? ADHD?

Hej!
    Min dotter har ett galet humör, samt ideer. Hon kan vara en underbar liten solstråle, men sjuka utbrott kommer alldeles för ofta!
    Från att hon var 1 år så har helt galna utbrott kommit till och från
    Nu är hon 4, vi har gått i omgångar på BUP, men utan någon minsta hjälp.
    Hon får som sagt obeskrivliga utbrott med gallskrik, ilska, vansinnigt river sig själv, sparkas och är helt okontaktbar. Kan pågå 30 min till 2 timmar.
    Har sett ett mönster å många av dessa utbrott sker, bla när det gäller påklädning. Allt ska sitta prick perfekt, måste sättas på i en viss ordning, måste bestämma kläder själv.... men allt ska som sagt vara på mm perfekt annars sätter det igång. Mornar då man har tider att passa är hemska, denna vecka har jag tom fått hoppa arbetet och hon dagiset för gallvrålande mornar.
    Jag blir förstörd av detta, orkar inte.
    Jag har henne för det mesta, pappan varannan helg. Pappan har ADD.
    Men vad kan denna tös lida av? För detta är inte normal, och detta var bara en sak. Dagis märker ju av detta oxå.
    Är det någon som känner igen detta?

• Svar på tråden Asperger? ADHD?
  • Fundersam02

Vilka har hon träffat på BUP? Psykolog borde väl kunna göra en bedömning om det inte redan har gjorts?

• tanjaros

Träffat en Psykolog flera ggr men att bara sitta där och prata ger mig ingenting för detta bekymmer. För 2 år sen träffade vi 2 st (vad dom nu va) från bup och lekte, åt mat osv för att dom skule se och bedöma...men nya spännande personer gjorde ju ej att det kom nåt utbrott...
    Men så nyfiken om någon känner igen detta. Samt så kan hon inte gå på toaletter som hon inte "känner".

• Fundersam02

Att vilja ha det på ett visst sätt enligt ett visst mönster låter ju mer som autism än ADHD men det ska ju mycket mer till för att det går att gissa på någon diagnos.

Om senaste bedömningen gjordes när hon var två år så kanske det är dags för en ny bedömning? 

• cattus

Vår son hade sådana våldsamma raseriutbrott då han var liten. Han har efter många om och men fått diagnosen asperger(högfunktionell- antagligen därför det tog sådan tid). Han bara kastade saker runt omkring sig då han blev arg. Enda sättet var att tvångshålla honom tills han gav upp eller tappade andan av skrik/gråten. Sedan lugnade det ned sig och allt som vanligt igen. Han var väldigt petig med att kläder inte fick sitta åt men inte på sådant sätt att allt skulle sitta exakt rätt mm.
    Det gick alltid bättre med allt om man i god tid förberedde honom om vad som skulle göras under dagen/helgen/veckan. Så att han hann "smälta" det hela och kunde förbereda sig. Prova att göra ett bildschema om hur dagarna ser ut. Frukost, klä på sig, dagis, gå hem, äta, borsta tänderna, lägga sig.... om hon har asperger kan det underlätta massor om det blir lättförståeligt och strukturerat.

Min fasters dotter  som är lika gammal som honom var däremot precis som din dotter är med kläderna, allt skulle vara exakt rätt annars var det bara att börja om igen. Så var hon från 3-4 år upp till 12-13. Hon är "fullt normal" numera, det var bara något hon hade fått för sig och blev en fix ide.

Svar på tråden Asperger? ADHD?