• Anonym (propellern)

samsovning med ett barn - hur stor säng?

Häpp! Ni som samsover med ett barn, hur bred säng har ni? Vi har en 140 cm bred säng och det känns liiiite snålt. Nu har vi funderingar på att uppgradera till en 180. Vad säger ni, räcker det? Vad har ni andra där hemma? 

• Svar på tråden samsovning med ett barn - hur stor säng?
  • nozpa

Vi har en 180 säng. Samsover väl inte direkt, men har en 3½ åring som kommer in ibland. Sängen känns då oerhört liten kan jag lova. En 3½ åring kan verkligen ta plats!

När vi haft bebisen i sängen är det lugnare då han sover i babynestet. Men när dom börjar snurra och böka så kvittar det nog oavsett storlek på sängen. Dom vill ju ändå ligga typ på en.

• Anonym (-)

Vi har 180 vilket även det känns litet. Som tur är har vi en spjälsäng med långsidan borttagen som står mot min sida av sängen. Jag hamnar ofta med halva kroppen i spjälsängen då 2-åringen knuffar på mig hela natten. Skulle föredra att köpa en 90-säng till... 270 borde väl räcka :)

• Anonym (propellern)

Gah! Hoppades att ni skulle säga att 180 var tillräckligt. Vi har inte jättemycket plats i sovrummet, visst skulle det gå med en större säng, men min man är inte så förtjust i att sängen ska fylla heeela rummet typ.... 

Mest för min sambos skull, jag är van att samsova med lillen i en 90-säng, så jag tänker att 180 borde funka bra, men, som du säger nozpa så vill de ju ligga PÅ en oavsett hur stor sängen är. 

• Anonym (180 funkar!)

Samsover i en 180 med vår 2,5-åring och det räcker mer än väl för oss. När vi sover hos svärföräldrarna sover vi i en 160 och det är inga problem. Hos mina föräldrar sover vi i en 210 och det blir nästan för stort, ju mer plats desto mer snurr och rörelse verkar gälla för vår dotter. Är det trångt ligger hon stilla :)

• AMC80

Vi har en 160-säng på två vuxna och en 3,5 åring som sover där någon eller några gånger i veckan. Hon sov i den varje natt det första året och det funkade bra tycker jag. Nu sover hon i sin säng för det mesta.

• Anonym (Anna)

Har en 180 säng och det är trångt. Men en bredare säng skulle inte hjälpa då tvååringen flyttar efter hela tiden.....

• Anonym (propellern)
    Anonym (180 funkar!) skrev 2015-02-27 21:14:31 följande:

Samsover i en 180 med vår 2,5-åring och det räcker mer än väl för oss. När vi sover hos svärföräldrarna sover vi i en 160 och det är inga problem. Hos mina föräldrar sover vi i en 210 och det blir nästan för stort, ju mer plats desto mer snurr och rörelse verkar gälla för vår dotter. Är det trångt ligger hon stilla :)

Detta gillade jag att höra!  

Vår son är också 2,5 och har tills nu sovit de första timmarna av natten i egen säng, men från typ elvasnåret så vaknar han ofta, och det har då blivit så att jag lagt mig i hans säng. Han har inte sovit i vår tidigare, främst för att min man har så svårt att sova med en liten pyjamasklädd propeller i sängen. 

Men igår natt så vaknade lillen och grät efter sin pappa, vilket han inte annars brukar göra, då smälte min mans hjärta förstås så vi provade samsovning alla tre och sällan har väl sonen sovit så gott och legat så stilla. Kändes verkligen som om det var den ultimata tryggheten. Men ja, som sagt. 140 cm brett är på gränsen...
  • Anonym (NärhetGerTrygghet)

Jag samsover med min fyraåring i en 90-säng. ;)

• Flickan och kråkan

Med nyföding har vi haft 180. Yngsta är drygt 1,5 nu så breddat sedan länge med 90-säng (alltså 270 totalt). Som mest har vi haft 390-bredd säng (två vuxna + först två, sedan tre barn .

• Anonym (propellern)
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-27 21:46:12 följande:

Med nyföding har vi haft 180. Yngsta är drygt 1,5 nu så breddat sedan länge med 90-säng (alltså 270 totalt). Som mest har vi haft 390-bredd säng (två vuxna + först två, sedan tre barn .

Wauw!! En fyra meter bred säng! Vi skulle typ få riva ut alla innerväggar hos oss om vi skulle haft så stor...
Svar på tråden samsovning med ett barn - hur stor säng?