• Äldre 28 Feb 10:58
    1642 visningar
    5 svar
    5
    1642

    Stor vid RUL stor vid förlossning?

    Hej detta kanske låter lite dumt men jag har letat och letat efter svar överallt nu känns det som, så nu vänder jag mig hit. jag är 25 år (blir 26 till våren) jag och min sambo väntar vårat första barn som är beräknat till sommaren. Har väl inte riktigt fattat för ens nu vad vi har gett oss in på :).

    Men för att komma till saken jag och min sambo var på RUL för några veckor sedan då vi fick veta att bebisen var 19,2cm lång och jag var då i vecka 19+1. Om jag har förstått detta rätt så är det en ganska stor bebis. Min sambo var själv väldigt stor när han föddes ca 5000g (minns inte längd) men då hade hans mamma gått över nästan en månad med honom. Detta har börjat göra mig lite orolig, för jag är själv väldigt liten (ca 158cm) och är rädd att detta kommer bli ett väldigt stort barn.

    Så det jag undrar är om barnet är stort redan vid RUL kommer han att vara stor även vid förlossning eller finns det någon här som haft ett stort barn på RUL och sedan född en "lagom" stor bebis? (jättekonstig fråga kanske men skulle bli glad att få höra lite från lite mer erfarna föräldrar :))

  • Svar på tråden Stor vid RUL stor vid förlossning?
  • Äldre 28 Feb 17:05
    #1

    Jag har alltid trott att alla foster är lika i utvecklingen fram till vecka 18 typ och att det just därför är RUL då för att kunna fastställa vecka. Och att det sen blir individuellt. Har jag förstått fel då alltså? :)

  • Äldre 28 Feb 17:22
    #2

    Nä, tror inte du behöver oroa dig. På mitt RUL var min parvel 2 veckor större än han borde (daterad enl kub). Nu på TUL i v.29 var han 1 dag mindre än förväntat, och -10% på vikten. Dom växer i perioder, det jämnar ut sig. Min bebis är frisk som en nötkärna, det är normalt att det svänger lite.

  • Äldre 2 Apr 22:40
    #3

    Om du är orolig så be om en ny tid.

    Jag har själv fått stora barn.

    Min sambo var själv 4,500g

    Min dotter som jag har med en annan vägde 4140g och var 52cm

    Hon skulle enligt tul väga 3,500g

    Gick över 9 dagar.

    Sönerna som jag har med mannen blev stora.

    Nr 1 var 5810g och 62cm kom på bf+10 med pk

    Nr 2 var 4150g och 51cm kom 2 veckor innan bf med pk pga att han skulle oxå ha blivit stor,så honom klassade man till 5,600g på bf dagen.

    Jag e själv 160cm


    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Äldre 22 Aug 11:52
    #4

    Han var ganska stor, Vägde 4040g och var 53cm ?

  • Äldre 20 Nov 01:54
    #5

    Jag väntar mitt fjärde och alla mina tre första har vart stora barn. Och nu misstänker vi såklart att även denna kommer bli stor. Jag är jätterädd för att föda stor igen. Förra förlossningen var väldigt traumatisk. Jag ska på tul om två veckor och är livrädd för vad resultatet kommer bli. Men det är bestämt att jag ska bli igångsatt om det visar sig att hon är i samma skala. Men inget tul är tillförlitligt. Förra graviditeten räknade dom fel med nästan ett kg :O

Svar på tråden Stor vid RUL stor vid förlossning?