• Anonym (Mamma å pappa)

Pojken Vide! Låter det som en tös?

Vi har fått en lite pojke som vi ska döpa till Vide. Men nu har flera sagt att det låter som vi döper han till ett tjejnamn... Inte roligt, ingen av oss har tänkt alls så, vi tycker inte alls det skulle vara ett tjejnamn, men om folk tycker så är det ju inte roligt för honom senare. Så vad tycker ni?

Det är för övrigt ett gammalt svenskt namn som betyder skogsriket vilket passar då vi hela familjen är intresserad av natur.

Vad tycks?

• Svar på tråden Pojken Vide! Låter det som en tös?
  • Anonym (Polly)

Nej, det är ju traditionellt ett pojknamn.

• Anonym (Nja)

Jag vet att det är ett pojknamn då jag känner många pojkar som heter det, men jag får erkänna att jag tycker att det låter som ett flicknamn och jag blev förvånad första gången jag hörde det. Att det var en pojk som hette det...

• Anonym (Nja)

Men jag vet också en del flickor som heter vida vilket jag tycker låter som ett pojknamn

• Anonym (...?)

Låter inte ens som ett namn? Varken flicka eller pojke.

• Angel D

Vide är ett pojknamn. Har funnits mycket länge. Har flera släktingar långt tillbaka (100 tals år) som hette det. Det föll väl ur mode sedan. Gillar att det är tillbaka, tycker att det är ett väldigt fint namn.

• Drottningen70

Inga tveksamheter om att det är ett typiskt pojknamn. Hör ingen feminin byggnad i det alla. Vida däremot vore ett flicknamn.

• blueshatt

Min son heter Vide. Jättefint. Ovanligt men ingen har sagt nåt om att det är konstigt. Känns bara som en mjukare form av Vidar. Vide är manligt namn i Norge också. Vi är jättenöjda efter 3 år.

• Anonym (Cam)

Jag har alltid trott att Vide är ett pojknamn. Ett snyggt namn dessutom.

• Anonym (Anna)

Jag fattar inte hur någon kan tycka att Vide är ett flicknamn. Det låter väl hur manligt som helst! Jag tycker det är ett fint namn, så strunta blankt i alla som tycker det låter tjejigt och låt din pojke heta Vide!

Svar på tråden Pojken Vide! Låter det som en tös?