• mark84

Behöver hjälp i en fråga.!

Jag är anställd i en butik på 70 % . Jobbar 3 vardagar i veckan samt var tredje lördag söndag.

Nu delar jag och frugan på föräldraledighet så jag jobbar 2 av dem 3 dagarna varje vecka samt var tredje helg. Så jag är alltså föräldraledig 1 dag i veckan.

Min fråga. Får jag ta ut föräldrapenning för 5 dagar i veckan dem veckorna jsg inte jobbar helg eller får jag bara ta ut för den dag jag inte jobbar enligt schemat?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Behöver hjälp i en fråga.!
  • pigglet

Du kan ta fp den dagen som du är hemma samt de dagar som du är hemma i anslutning till den dagen. Hänger du med? Om du jobbar mån - tis, men är föräldraledig onsdag. Då kan du ta fp onsdag + de dagar som är i anslutning till onsdagen, alltså tors, fre (och lör, sön om du är ledig då).

Du kan också ta fp för de perioder då du är ledig minst 5 dagar i sträck, även om du inte är förälraledig en dag i anslutning. Har du tex jobbat lör, sön, mån, föräldraledig tis, jobba ons. Och så är du ledig tors - nästa tisdag, så kan du ta fp de 5 dagarna.

Det där gäller för SGI-dagarna. Lägstanivådagarna kan du ta när du vill, bara du är ledig och hemma med barnet. Man kan alltså ta ln-dagar trots att man jobbar heltid mån-fre, så kan man ta ln-dagar under helgen.

Svar på tråden Behöver hjälp i en fråga.!