• Anonym (Vilsea)

Min döda kompis är kvar på Facebook

Som rubriken säger och det är så ledsamt alltihop.

Hon sitter där med ett stort leende på bilden men i verkligheten ligger hon på kyrkogården.
    Hon tog livet av sig på ett mycket brutalt sätt och jag vet inte varför. Rynkar på näsan
    Vet dock att hon skrev ett brev.

Hon har varit borta snart ett år men sidan lever vidare... jag kan inte förmå mig att ta bort henne som vän men samtidigt känns det så hemskt att ha henne kvar.

Jag är inte nära hennes anhöriga så jag kan inte ta upp det med dem men jag känner att sidan borde släckas ner. Jag vet såklart inte vad hon velat.

Hur gör man i en sådan här situation?
    Hur hade du gjort, haft kvar henne som vän eller tagit bort?
    Folk kommenterar emellanåt fortfarande på sidan, vissa skriver och "ber om ursäkt" för att de tänker ta bort henne som vän.

Det känns så bisarrt alltihop!

• Svar på tråden Min döda kompis är kvar på Facebook
  • Anonym (rutan)

det är fem år sedan min nära vän tog livet av sej, jag tog bort honom som vän för länge sedan, men jag vet att sidan finns kvar. Jag raderade även alla bilder på honom, p.g.a att de spred sej över nätet efter hans död.

• Anonym (Vilsea)
    Anonym (rutan) skrev 2015-03-01 16:42:24 följande:

det är fem år sedan min nära vän tog livet av sej, jag tog bort honom som vän för länge sedan, men jag vet att sidan finns kvar. Jag raderade även alla bilder på honom, p.g.a att de spred sej över nätet efter hans död.

Tack för ditt svar.

Tror jag tids nog tar bort henne men ännu förmår jag inte att göra det.
    Hennes profilbild kommer jag dock att spara, den visar den glada kvinna hon var under alla år jag kände henne.
    Jag önskar jag visste varför hon gjorde det hon gjorde.
  • Anonym (rutan)

jadu, det får man nog aldrig 100% veta.

Jag slet mitt hår i flera år efter att min vän gjorde som han gjorde, var arg på honom som fan, för hans extremt egoistiska handling.

Men det blir bättre, även om man aldrig riktigt får svaren, och det känns hopplöst, så blir det bättre.

Alla foton av honom sparade jag nog, jag raderade bara ut dom från nätet. För man vill ju nog minnas dom, och alla fina stunder man haft.

• Anonym (Vilsea)
    Anonym (rutan) skrev 2015-03-01 16:55:32 följande:

jadu, det får man nog aldrig 100% veta.

Jag slet mitt hår i flera år efter att min vän gjorde som han gjorde, var arg på honom som fan, för hans extremt egoistiska handling.

Men det blir bättre, även om man aldrig riktigt får svaren, och det känns hopplöst, så blir det bättre.

Alla foton av honom sparade jag nog, jag raderade bara ut dom från nätet. För man vill ju nog minnas dom, och alla fina stunder man haft.

Jag tänker så mycket på henne, ångrar att jag inte gick på begravningen... för att en gemensam vän inte orkade/ville.
    Jag kände henne i 25 år.

Mina gamla album innehåller många bilder på henne, på utlandsresor vi gjorde.
    Funderar mycket på hur fruktansvärt dåligt hon måste mått för att göra det hon gjorde... hennes dotter är inte ens 20 år.

• Anonym (rutan)
    Anonym (Vilsea) skrev 2015-03-01 17:06:16 följande:

Jag tänker så mycket på henne, ångrar att jag inte gick på begravningen... för att en gemensam vän inte orkade/ville.

Jag kände henne i 25 år.

Mina gamla album innehåller många bilder på henne, på utlandsresor vi gjorde.

Funderar mycket på hur fruktansvärt dåligt hon måste mått för att göra det hon gjorde... hennes dotter är inte ens 20 år.

Jag Beklagar verkligen din sorg:(

Men du kan inte gå omkring och ångra saker, inget blir bättre så.

Ta hand om dej.
  • nathalie78

Min kompis har varit död i snart fem år. På hennes fb skriver vi ibland, lägger upp bilder, skriver att vi saknar henne osv. Särskilt vid hennes födelsedag och dödsdag skrivs det en del. Jag tycker det känns lite gott att hon på något sätt lever vidare för oss och att vi är många som minns och saknar henne. Och att hon inte är bortglömd. Nu tog hon inte livet av dig men principen kan ändå vara densamma. Det är mer en hyllning och jag vet att hennes närmast anhöriga tycker om det.

• Fru Nyckelpiga

Jag har en död FB kompis sen några år tbx. Han gick bort pga cancern. Har ingen kontakt kvar med hans familj. MEN jag vill ha kvar honom ändå. Jag tycker att det är fint att minnas- han var en fin och snäll person

• Anonym (Kompis från förr)

Jag har en död bekant kvar som vän på Facebook. Hon är en memento mori för mig och när hennes barn skriver något där är det ett fint sätt att minnas henne. Hon var på många sätt en inspirerande person.

MEN jag är inte du och situationerna skiljer sig väldigt mycket åt. Men, det är iaf så jag känner.

• Anonym (Helena)
    Anonym (Vilsea) skrev 2015-03-01 16:46:59 följande:
    Tack för ditt svar.

Tror jag tids nog tar bort henne men ännu förmår jag inte att göra det.
    Hennes profilbild kommer jag dock att spara, den visar den glada kvinna hon var under alla år jag kände henne.
    Jag önskar jag visste varför hon gjorde det hon gjorde.
    Tycker faktiskt inte det låter som att du kände henne. En glad människa tar inte sitt liv vet du.
    Har hon gett dig rätten att sno hennes profilbild bara för hon är död? Är det här nya tidens gravplundring??? Minnen lagrar man i hjärtat och i hjärnan, inte på sin hårddisk!
  • Fatheya

Min döde makes profil är fortfarande kvar på fb. Jag kan släcka ner den, men vill inte. Jag ser att hans syskon skriver till honom ibland och hans vänner. Personligen gör jag inte det, jag pratar istället med honom i mitt hjärta. Jag ser att han inte är bortglömd, och jag vet att det gör det lite lättare för hans nära att kunna skriva till honom där. Många av oss har ingen gravsten att gå till, då han begravdes i ett annat land.

Jag hade tagit otroligt illa vid mig om någon kontaktade mig och bett mig släcka ner hans profil. Så det är bra att du inser att det inte är din plats.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • testgäst
    Anonym (Helena) skrev 2015-03-01 22:36:25 följande:
    Tycker faktiskt inte det låter som att du kände henne. En glad människa tar inte sitt liv vet du.
    Har hon gett dig rätten att sno hennes profilbild bara för hon är död? Är det här nya tidens gravplundring??? Minnen lagrar man i hjärtat och i hjärnan, inte på sin hårddisk!
    Usch vilket elakt inlägg. En människa rymmer väl alla känslor, och minnen lagrar vi på det sätt vi väljer, inte på det sätt som anonyma människor på internet dikterar.
  • Anonym (Rationell)
    Jag har både en död kompis och en död bror bland mina Facebookvänner. Kikar in på deras profiler ibland och skänker dem en tanke. Jag tycker det är ratt trevligt, och ett enkelt satt att titta på foton och minnas. 

Vi pratade om detta i min familj när brorsan dog, och kom val fram till att det är mer ett minne än ett problem. Och dessutom kan folk skriva hälsningar på hans födelsedag till exempel.
  • Nenne666
    Anonym (Vilsea) skrev 2015-03-01 16:39:09 följande:

Som rubriken säger och det är så ledsamt alltihop.

Hon sitter där med ett stort leende på bilden men i verkligheten ligger hon på kyrkogården.
    Hon tog livet av sig på ett mycket brutalt sätt och jag vet inte varför. Rynkar på näsan
    Vet dock att hon skrev ett brev.

Hon har varit borta snart ett år men sidan lever vidare... jag kan inte förmå mig att ta bort henne som vän men samtidigt känns det så hemskt att ha henne kvar.

Jag är inte nära hennes anhöriga så jag kan inte ta upp det med dem men jag känner att sidan borde släckas ner. Jag vet såklart inte vad hon velat.

Hur gör man i en sådan här situation?
    Hur hade du gjort, haft kvar henne som vän eller tagit bort?
    Folk kommenterar emellanåt fortfarande på sidan, vissa skriver och "ber om ursäkt" för att de tänker ta bort henne som vän.

Det känns så bisarrt alltihop!

Mina barns pappa dog också och fick inte bort han från fb hur jag än gjorde. Tog bort honom till slut. Hoppas Dock inte hans söner söker på honom i framtiden. Tycker själv det är jobbigt att se.
  • Nenne666
    Anonym (Helena) skrev 2015-03-01 22:36:25 följande:
    Usch! Va obehaglig och anklagande du är? Inte lite heller, gravplundring? Rätt tuffa anklagelser . Vilka problem behöver du söka för? Nåt lär det vara...
  • Litet My
    Fatheya skrev 2015-03-01 22:46:04 följande:

Min döde makes profil är fortfarande kvar på fb. Jag kan släcka ner den, men vill inte. Jag ser att hans syskon skriver till honom ibland och hans vänner. Personligen gör jag inte det, jag pratar istället med honom i mitt hjärta. Jag ser att han inte är bortglömd, och jag vet att det gör det lite lättare för hans nära att kunna skriva till honom där. Många av oss har ingen gravsten att gå till, då han begravdes i ett annat land.

Jag hade tagit otroligt illa vid mig om någon kontaktade mig och bett mig släcka ner hans profil. Så det är bra att du inser att det inte är din plats.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
    Tänker lite samma sak, den sidan kanske är ett minne de anhöriga vill bevara. Kunna gå in, titta på bilderna och minnas. När min bror tog sitt liv behölls hans sida (då Lunarstorm) som minnesida. Hade inte uppskattat om någon för mig främmande människa hört av sig och haft åsikter om det.
Svar på tråden Min döda kompis är kvar på Facebook