• the rese

Magkatarr från helvetet - vad göra?

Har i tre veckors tid mått väldigt illa (utan att spy dock), vissa dagar uthärdligt men andra känns det som jag ska spy konstant.

Men senaste veckan har jag börjat få ont i magen också (svider typ vid revbenen och suger liksom i magen som om jag vore nervös), är aldrig hungrig och blir mätt (+illamående) efter en tugga potatis. Sjukvårdsupplysningen tror det är magkatarr och det låter ju rimligt - men vad gör jag?

Försökt petat i mig kokt mat (potatis/fisk) men efter någon tugga gör det extremt ont i magen och jag tror jag ska spy. Legat på badrumsgolvet hela dagen pga spyillamående och sur mage. Tagit novalucol men känns inte som det hjälper.

Är inte jättetaggad på akuten pga har spyfobi och bara tanken på att sitta i ett väntrum i flera timmar med illamående är oöverkomligt. Är det bara att vänta ut magkatarren eller?

• Svar på tråden Magkatarr från helvetet - vad göra?
  • Griseknoen35

Köp omeprazol på Apoteket och ta varje dag så bör det vara över inom en vecka. Banan brukar även dämpa endel ett tag. Rekommenderar filmjölk, banan och omeprazol. Det är iallafall det som funkar för mig som lever med skiten i perioder. Ät inte så flottig mat utan mer lätt och regelbundet.

• BuoBä

När jag hade magkatarr och inte klarade att äta ordentligt så fick jag rådet av vården att äta digestive med bregott på, och till det dricka små klunkar av äppeljuice och ramlösa blandat hälften/hälften. Då får man i sig lite av varje men det är ändå snällt mot magen. Banan brukar alltid rekommenderas, men det funkar absolut inte för mig, jag får bara surare mage av det.

Jag tog Pepcid för det var det jag hade hemma då, men apoteket kan säkert säga vad som är bäst. 

• MadHatter

Omeprazol rekommenderar jag med. Rent matmässigt är svårt, tror det är ganska individuellt men när jag har svårt med vanlig mat äter jag gärna fil och kanelknäcke.

• mynona2

Jag hade en period på ett år då jag hade magkatarr långa perioder och när jag väl blivit av med den återkom den. När det var som värst var jag på akuten och fick där dricka flytande bedövning för att få lindring en liten stund.

Jag åt dubbel dos Omeprazol och den enda mat som fungerade för mig var kokt potatis och kokt torsk, helt utan kryddor. Mjölkprodukter var lika med döden för mig, likaså banan. Jag åt också mariekex mellan måltiderna för att den sura magsaften skulle ha någonting att jobba med. Det viktigaste är att äta ofta och lite, sedan får man pröva sig fram vilken mat som funkar. Det kan vara väldigt olika från person till person vad som funkar, men stark och stekt mat, rökning, kaffe och alkohol är inte bra för någon med magkatarr.

Svar på tråden Magkatarr från helvetet - vad göra?