• Emelitos

Hur ska vi göra med vår sons ätande?!

Vår son blir 18 månader i April. Han har tidigare varit lite bökig gällande matandet (han äter bara vanlig mat nu, ingen ersättning, har inte gjort sedan 8-9 månaders ålder). 
    Vi har gjort något så dumt som att acceptera att han har fått titta på film på vår ipad samtidigt som vi har matat honom. Helt enkelt för att han blir rastlös annars och vägrar äta.

Den senaste tiden har vi tröttnat på detta och vill nu dels vänja av honom med att hela tiden titta på film i samband med matandet men samtidigt också för att äta själv. Han har inga problem med motoriken och får testa att äta både med gaffel och sked. Det är bara det att han hellre sitter och leker med maten istället för att äta.
    Nu vid middagen, då han borde vara svinhungrig då det detta är en sen tid för honom att äta så slutar det med att han äter en tugga, sitter och geggar och sen häller ut precis all mat på köksbordet och sitter och kladdar med händer och sked i maten. Efter ett tag börjar han gnälla lite för att han tröttnar på att sitta där så då var det bara dags att ta undan allt. 

Men VAD ska vi göra?! Vi vill ju att han ska kunna äta själv! Vi vill givetvis också att han ska bli mätt men just nu så har han ju i princip fått i sig några tuggor på hela dagen. 

Hur gjorde ni? Är vi för tidigt ute? Eller? Situationen är ju ohållbar just nu. Det borde ju inte vara för tidigt eftersom han visar ändå tecken på att vilja äta själv.

Men jag vill ju inte heller att han ska svälta! Förstår han att han tillslut måste få i sig för att han blir så pass hungrig? 

Snälla hjälp oss!

Obs! Han går inte på förskola utan är hemma med mig om dagarna än så länge. 

Vår son ska få ett syskon i Juni så det hade ju varit helt underbart om det funkade med ätandet tills dess! 

• Svar på tråden Hur ska vi göra med vår sons ätande?!
  • enplattspåjorden

För tidigt ute är ni defensivt inte.. Snarare tvärt om kan jag tycka..

Iaf, när våra barn lärt sig äta själva har de helt enkelt fått tillgång till egen sked i kombination med matning, samt mat som man kan äta med händerna.

Det har blivit kladdigt och kletigt, otaliga tallrikar med mat på golvet.. Och huvudet..

• Sagolina

Vi lät sonen börja öva på att äta själv tidigt, kanske vid 9-10mån. Han hade en sked att gegga med och vi en sked att mata med. Snabbt började han äta med egen sked och vi petade in någon sked nu och då (för det egna ätandet hamnade lika mycket i famnen som i munnen). Han använde både sked och hand och åt vid 15mån hela måltider själv.

Vill han bli matad (händer mycket sällan), så hjälper vi förstås till, men till största delen äter han helt själv. Visst blir det stökigt ibland, men det hör ju till;)

Har tyvärr inga tips, eftersom det gått så enkelt. Fortsätt låta honom prova själv, så tror jag nog att han sakta men säkert äter mer och mer själv.

• pingvin88

Så var det här också. Vi har haft Babblarna till hjälp ibland (sällan) när hen var yngre och DÅ gick det men inte gångerna utan. Det går fortfarande sisådär nu när hen är 2½ år! Det blir mycket lek och kladd... På förskolan äter hen dock fint och har alltid gjort så det KAN hen, men vill inte hemma.

Det gäller att ha tålamod. Det blir bättre och bättre men det tar sin tid.
    Jag tror inte att ni gjort fel i att låta barnet se på nåt under tiden och att det är därför som han kladdar och inte lärt sig, han är nog bara sån. Precis som mitt barn.

• Anonym (frälst)

Jag har inga råd till er son men tänkte inför syskonet att vi körde BLW med vår dotter och det är nog det bästa beslutet vi tagit då det gett oss så mycket. Aldrig någon stress eller oro.

Vi har aldrig matat henne själva. Utan det lärde hon sig själv i tidig ålder. Bara att kunna sitta ner och äta "normalt" med familjen är underbart! Gå ut och äta på restaurang utan probleM!

Lycka till med sonen, måste vara jätte jobbigt och kommer nog ta tid att få bort beteendet då det blivit en vana.

• Voodoodoll

För tidigt ute är ni absolut inte. Har en dotter på 18 månader som äter helt själv utan haklapp och har gjort i många månader nu.

Tror att låta honom träna är det enda som hjälper, tyvärr. Och absolut ingen iPad och sitta och bli matad! Samtidigt ska han ju inte svälta såklart, så man kan ju kompromissa lite ibland med att lassa lite mat på skeden och ge den till barnet om det absolut inte gå på annat sätt osv. Det löser sig! Snart gör han inget än att käka själv! :)

• Anonym (Vikt?)

Hur ligger han till på viktkurvan? Om han ligger lite lågt kanske ni bara ska fortsätta mata honom, och iPad är kanske inte hela världen om det är enda sättet att få honom att äta.

Men om han håller sin vikt som han ska kan ni vara lite hårdare. Varför inte välja ett mellanting en tid. Han får egen tallrik och bestick, men ni har även en sked och sticker till honom emellanåt. Sem får du väl sitta nära och avstyra när han börjar kladda för mycket. Det kommer säkert att ta tid, men han kommer att lära sig!

Lycka till!

• Emelitos

Det vi är orolig för är att han inte ska få i sig tillräckligt med mat av att få hålla på själv. Han tar liksom en två tuggor o sen struntar han i det. Sitter bara o kladdar. Trots att han faktiskt tycker om maten.

Det jag är rädd för är att det kommer bli en ond cirkel: för lite mat-på dåligt humör-trött-grinig-vill inte äta

• pingvin88
    Voodoodoll skrev 2015-03-01 18:36:59 följande:

För tidigt ute är ni absolut inte. Har en dotter på 18 månader som äter helt själv utan haklapp och har gjort i många månader nu.

Fast så gör en del barn - äter lugnt och behärskat redan i tidig ålder. Vår etta gjorde så också men en del barn är rena motsatsen - trots samma uppfostran.
    Vår 2½-åring vi har nu skulle aldrig klara sig utan haklapp och ofta behöver vi byta tröja/byxor ändå. Vissa barn är helt enkelt väldigt disträ och bryr sig inte så mycket om ifall de får mat. Det går inte att jämföra barn i den åldern på hur de äter, de är helt enkelt väldigt olika. En del äter skötsamt och redigt medan en del bara har lek i huvudet.

• Minza83

Prova att lägga upp lite lite lite åt gången istället. Har ni på en full portion så kan det lätt kännas för mycket när man är så liten..

Äter han själv om han får titta på film samtidigt? Eller måste ni mata hela måltiden då?

• Voodoodoll
    pingvin88 skrev 2015-03-01 19:28:15 följande:

Fast så gör en del barn - äter lugnt och behärskat redan i tidig ålder. Vår etta gjorde så också men en del barn är rena motsatsen - trots samma uppfostran.
    Vår 2½-åring vi har nu skulle aldrig klara sig utan haklapp och ofta behöver vi byta tröja/byxor ändå. Vissa barn är helt enkelt väldigt disträ och bryr sig inte så mycket om ifall de får mat. Det går inte att jämföra barn i den åldern på hur de äter, de är helt enkelt väldigt olika. En del äter skötsamt och redigt medan en del bara har lek i huvudet.

Min dotter har varit väldigt ointresserad av att äta också. Hon har tyckt att det roligaste av allt är att kasta maten på golvet. Vi har fått testa oss fram med olika saker. Nu är hon - äntligen! - inne i en period där hon sitter och äter med oss och verkar tycka att det är roligt. Man får testa olika saker med olika barn. Kanske var min dotter lättare att "omvända" än andra, alla barn är ju som du säger olika.
Svar på tråden Hur ska vi göra med vår sons ätande?!