• En blå giraff

Gå hem själv från skolan?

Min son går i ettan och skolan ligger ca 900 meter hemifrån. Är bara villaområde förutom en väg med hastighetsbegränsning 40 km/timme och upphöjt övergångsställe. Han brukar få gå till kiosken själv som ligger vid denna väg ibland (det är ca 300 m hemifrån) men han har aldrig gått till/från skolan själv. 

Pappan är hemma och studerar på dagarna. Han följer alltid med pojken till skolan och hämtar honom. Kruxet nu är att lillebror 3 år är sjuk med 40 graders feber. Om lillebror är jättesjuk i morgon och kanske ligger och sover - skulle det vara rimligt att 7-åringen får gå från skolan hem till pappan själv? Är egentligen ganska lugn över att han fixar det, känner mer fundering kring vad lärare eller andra föräldrar skulle tycka om denna lösning. Pappan kan väl ta med 3-åringen och hämta såklart men han är så medtagen och sjuk att det är synd om honom att behöva ut i kylan. Jag kan tyvärr inte heller hämta eftersom jag slutar så sent på jobbet.

Vad tycker ni och hur skulle ni ha tänkt?

• Svar på tråden Gå hem själv från skolan?
  • Angel D

Nej, jag hade inte låtit min pojk gå hem själv. Kolla med klasskamraters föräldrar om någon kan följa honom hem. Borde inte vara några problem eftersom lillebror är så dålig. Finns ju ingen som skulle släpat ut sitt eget barn med så hög feber. Vi har hämtat en klasskompis och följt honom till och från skolan just för en sådan grej. Vi såg det som en självklarhet att hjälpa till. Nästa gång är det vi som behöver hjälp. Det jämnar ut sig i slutändan. Ring hans kompisars föräldrar redan nu innan klockan blir mer.

• Smulu

Varför inte fråga om han kan följa någon kompis hem några timmar efter skolan pch så hämtar du hos kompisen.

• Tom Araya

Så oerhört svårt att som utomstående avgöra utefter individ och den aktuella miljön. Jag skulle säga möjligt, men inte självklart.

• Maria

Omedelbart tänkte jag att det inte borde vara något problem, enbart för jag själv gjorde det hela ettan. Men inser att variablerna från den tiden är andra. Det var i en liten stad år 1989 och vi var rätt ofta några stycken som följdes. Med största sannolikhet går det finfint, om ni väljer att låta honom gå.

• modsey

ja rent generellt skulle jag säga ja på den frågan.
    Beroende på område och om barnet själv känner sig trygg med det!

• Anonya

Jag jobbar ibland i ettor och det händer att någon går hem själv, även om det inte är vanligt. Brukar sonen promenera hem med pappan? Är viktigt att han är van att promenera precis den sträckan, även om han inte gjort det ensam. Även om  man som vuxen tycker det är en självklar väg, är det inte det för alla barn. 

Det går inte att generellt säga om en 7-åring är mogen att gå den vägen ensam. Det beror helt på hurdant barnet är: impulsivt, hittar på bus, försiktigt, osäkert, har bra ordning på sig, tycker om att få göra saker själv osv. 

Så länge det är ett barn som är van att promenera den vägen och som brukar ha reda på sig, lär inte personalen tänka så mycket. Men var noggranna med att skriva i kontaktbok eller på lapp så de har det skriftligt att han ska gå ensam. Pappan är ju också hemma och har koll på att barnet kommer hem rätt tid. 

• En blå giraff

Lillebror är mycket bättre idag så det löser sig ändå. Väntar nog lite med att låta sonen gå själv men tänker att det borde funka nästa år då han går i tvåan om pappan är hemma på eftermiddagen.

Svar på tråden Gå hem själv från skolan?