• Anonym (..)

han sa inte "jag älskar dig" tillbaka

Nu har jag varit tillsammans med min pojkvän ganska länge. Vi har dock aldrig sagt "jag älskar dig" till varandra utan mer "i like you".
    Igår kväll sa jag "godnatt sov gott, jag älskar dig puss" han sa bara "godnatt sov gott, puss"

Är det för girigt och fråga om han älskar mig tillbaka? För varför säger han inte det tillbaka? Någon som har varit i samma sits?

• Svar på tråden han sa inte "jag älskar dig" tillbaka
  • Anonym (anna)

Det är väldigt svårt att ens gissa. Det bästa svaret får du om du frågar honom. Min arbetskamrat (kvinnlig) kan säga I love you flera gånger om dagen till vem som helst och på det viset förringas ordets innebörd, i alla fall för mig eftersom hon inte menar det på allvar.

• Anonym (intimitet)

Det tog ungefär tre månader mellan att min partner sade "jag älskar dig" till mig och att jag sade det till honom. Jag var helt enkelt inte redo innan och det hade bara med mig att göra. Jag har en spärr där; det är något jag inte känner mig bekväm med att säga. För vissa människor är det lätt, för andra svårt. Och för en del så säger de det aldrig öht. De väljer istället att visa att de älskar någon. Men vi hakar upp oss väldigt mycket på verbal konfirmation av känslor i vår kultur. 

Det är förståeligt att du vill höra det tillbaka, men försök att inte pressa honom till att säga något han inte är redo för. Det viktiga är ändå: känner du dig älskad?

• Anonym (D)

Jag har inte vuxit upp med de orden och var länge obekväm. Sa det nästan aldrig i tidigare förhållanden men med min nuvarande blev jag så rörd när han överraskande sa det, att jag kände och sa samma sak. Men att jag tidigare haft svårt att säga det betyder inte att jag inte älskat dem, och det hade gjort saken 1000 gånger värre om de tjatat/pikat. Däremot kunde de ha frågat, så kunde jag ha förklarat.

• testgäst

I harangen "Godnatt, sov gott jag älskar dig puss" drunknar ju orden och blir betydelselösa. Har ni aldrig sagt dem förut kan jag tänka mig att han blev paff av att de dök upp sådär helt apropå. Kanske skulle du få större respons om du sa orden i ett annat sammanhang, mindre i förbigående. Inte säkert för den skull att du skulle få den respons du önskar, men... han skulle i alla fall tvingas bemöta dem på ett eller annat sätt.

• Malima

Jag tänker som testgäst.

Jag är sån att jag inte vill säga jag älskar det om jag inte känner det. Om min man ex säger att han älskar mig säger jag inte alltid det tillbaka " bara för att", även om jag såklart älskar honom. Jag vill vilja säga det så att det inte tappar betydelse! Kanske är din kille likadan?

• Anonym (så olika)

Här säger vi det ofta, varje dag. Det är klart att det kan ta ut edgen av själva innebörden men det är då ju viktigt att även visa sin kärlek i handling... Jag tror iaf at han blev lite ställd just där, säg det igen och låt fokus vara just att d älskar honom. Bra har jag genom åren förstått att man inte ska förvänta sig samma uppmärksamhet tillbaka man själv ger eftersom man självklart visar uppskattning och kärlek på olika sätt.

Svar på tråden han sa inte "jag älskar dig" tillbaka