• linnéa001

    Hur fälla ihop äldre brio?

    Hej,
    Köpte en gammal Briovagn på Blocket som kanske är 10 år gammal, men jättebra. Vi är så nöjda. Det enda problemet är att jag inte begriper hur man fäller ihop den. Eftersom vagnen är så gammal har jag ingen aning om vilken modell det är, men har kollat på bilder och det kan var en Kombi, Nova eller Nova classic. Det är en sittvagn som man kan ha en (hård?)lift i och handtaget går att ställa om så att barnet kan åka fram- och baklänges.

    Efter att ha läst lite gamla inlägg och kollat runt så tror jag att det är meningen att man ska dra upp "plupparna" som frigör handtaget för att fälla det (för att kunna köra vagnen åt andra hållet), men inte hela vägen. Det finns också en spärr på sidan, en liten pedal som man ska trycka på, så ska vagnen fälla ihop sig. Fast det gör den inte. 

    Någon som vet hur man gör?

    Tack på förhand!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-06 14:23
    Gör en uppdatering om det någon gång i framtiden finns någon som har samma problem och hittar den här tråden. Vagnen fälls ihop genom att man drar de nedre plupparna (alltså inte de som man använder för att lossa handtaget) upp mot sig och sedan trycker på spärren på höger sida. Man fick dra i plupparna ganska hårt, men rätt som det var så klickade det till. När man lyckats få det att klicka på båda sidor så trycker man ihop vagnen lite grann. Jag lutade mig mot styret och satte foten mot den del där barnet har fötterna. Det behövdes ganska mycket kraft, lås fast bakhjulen! När man känner att det börjar ge med sig så trycker man på spärren med foten och så fälls vagnen ihop. En kille på Babyproffsen visade mig, utan den hjälpen hade jag aldrig klarat det.

  • Svar på tråden Hur fälla ihop äldre brio?
  • linnéa001
    CissiJissi skrev 2015-03-01 23:20:34 följande:

    Hjälper detta?

    www.familjeliv.se/forum/thread/45082233-hjalp-med-att-vika-ihop-en-brio-kombi


    Tack, läste det inlägget innan jag skrev mitt så därför tror jag att jag vet, men det fungerar inte.

    Här är plopparna på handtaget som jag antar att man ska dra i:



    Då lossas en spärr så att handtaget går att fälla till andra sidan (om man drar plopparna hela vägen):



    Här är spärren som jag antar att man ska trycka på med foten:


  • linnéa001

    Tack för att du tog dig tid i alla fall! Dumt av mig att inte be säljaren visa. Det är ingen katastrof att den inte går att vika ihop, men lite trist. Rätt vad det är så behöver man den i bilen.

  • Fridiz

    Tusen tack!! Skulle ha ihop gårds- vagnen idag för att åka på skogspromenad, hade stor hjälp av ditt inlägg.

Svar på tråden Hur fälla ihop äldre brio?