• VanillaCoke

Babyskydd fram eller bak?

Vart har ni det, fram eller bak?

• Svar på tråden Babyskydd fram eller bak?
  • Liten till

Jag kommer sätta det i bak denna gång. Tycker inte det är bra att försöka ge bebis napp och köra samtidigt, och tyvärr så blir det lätt så när bebis skriker och sitter bredvid. Bättre då att stanna och gå ur och ge napp. (Eller vad det nu är.)

Men alla gör olika. Vi hade fram först med förra, men jag som är kort såg så dåligt då i högra backspegeln så vi flyttade bak och hade spegel där istället. Gick bra det med.

• Anonym (M)

Vårt barn kommer nu i mars. Vi har valt att sätta det fram. Finns ju inte alltid möjlighet att stanna och vi bor i Stockholm med mycket motorväg.

Fast tror man får väga för och emot själv. Vi stänger svår airbag med nyckel fram. Så känner vi att det är bättre bak är det ju bara att flytta ISO-fix fästet.

Längre resor blir det ju bak då en av oss kommer sitta med bebisen.

• Mika86

Tidigare hade vi fram, när vi hade volvo med stor huv.

Nu har vi det bakom föraren då vi ha en sharan, stor ruta o liten huv.

Kändes säkrare att ha det bak då

• Annelie 76

Vi har haft både och. Bak med första och fram med andra. Båda har sina fördelar och nackdelar men funkar ungefär lika bra. Skrikande bebis är lika dåligt för bilkörandet oavsett var den sitter...

• Sisisisi

Jag föredrar att ha barnen i baksätet med spegel.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Dr to be

Vi har alltid haft äldsta bak och nr 2 som kommer i juni kommer oxå få sitta bak. Åker vi av någon anledning själv som vuxen så är det så korta sträckor att man är framme inom 5-15 min. Annars sitter en vuxen med bak.

Vi diskuterade om vi skulle sätta någon av barnen fram men enligt personalen på babyproffsen (tror jag det var) så är rekommendationen att man ska montera ur hela airbagen fram och inte bara koppla bort den om man sätter en bakåtvänd barnstol fram.

• Anonym (M)
    Dr to be skrev 2015-03-02 10:14:26 följande:

Vi har alltid haft äldsta bak och nr 2 som kommer i juni kommer oxå få sitta bak. Åker vi av någon anledning själv som vuxen så är det så korta sträckor att man är framme inom 5-15 min. Annars sitter en vuxen med bak.

Vi diskuterade om vi skulle sätta någon av barnen fram men enligt personalen på babyproffsen (tror jag det var) så är rekommendationen att man ska montera ur hela airbagen fram och inte bara koppla bort den om man sätter en bakåtvänd barnstol fram.

Lyssna mer på NTF än babyproffsen :) Har inte hänt någon olycka med en airbag man stänger av själv. Det är mycket säkert och det går endast på de moderna bilar med ett säkerhetssystem som talar om att airbagen verkligen är urkopplad.

Här går det att läsa mer om det på NTFs hemsida

www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp
  • aleakim

Vi har sonen fram och har haft hela tiden. Till sommaren får han flytta bak när nästa bebis kommer så att babyskyddet kan sitta fram igen.

W och liten i magen :)
  • LillaSandy

Vi kommer att placera babyskyddet bak. Vi har sidokollisionsskydd i bakdörrar men enligt ntf ska det inte vara ett problem. Vi har en mercedes och deras airbag går inte att stänga av och deras verkstäder kopplar inte ur dem. Så om vi ska ha bebis fram så måste vi köpa ett babyskydd av mercedes egna märke för över 3000 kr. Babyskyddet har en transponder som signalerar till bilen att det en barnstol i framsätet så kopplar den automatiskt ur airbagen. När babyskyddet lyfts ur så slås airbagen på igen. Jag tycker inte det känns pålitligt. Mercedes sa dessutom att de tyckte bebisen skulle sitta framåtvänd i framsätet. Men även om det gått att ha babyskyddet fram utan problem så hade jag nog valt att ha det bak av säkerhetsskäl.

Svar på tråden Babyskydd fram eller bak?