• Anonym (rädd)

    eventuell sjulskrivning

    Hejsan!

    Jag är nu inne på min 2a vecka hemma. kommer att vara helt hemma imorgon också, sen vet jag inte. Ska till läkaren imorgon för att sätta oss ner.

    Jag vet att jag aldrig har mått bra och har verkligen försökt att kämpa mig ifrån de men det har kommmit ikapp som ett slag i magen. förra veckan fick jag gå hem från arbetet med rödgråtna och svullna ögon. jag jobbar med människor kan tilläggas. De kan inte se mig så. 

    Jag läser på nätet hur ofta ni nekar sjukskrivning och de gör mig så himla rädd. Jag behöver detta och de vet jag. jag måste komma upp igen om inte för mig så för mitt barn.... jag är inte rättvis emot henne och jag inte fortsätta må så här och vara den personen jag är just nu 

    jag har läst att 90% av fallen nekas och vad ska jag då göra? gå och bryta ihop på jobb och hemma? jag kan ju inte sköta de profesionellt i dagsläget Nu är det inte så att jag vill vara sjukskriven men ja vet att jag måste det för att jobba med mina problem och kunna vara tillbaka så snart som möjligt. fortsätter jag som ja gjort är jag rädd att jag trillar ner för stupet. 
    Jag har talat med läkarna och sagt att jag inte vill ha någon heltidssjuksk. utan 50% i så fall för jag vet även också att jag behöver jobba. skulle ja vara hemma helt så skadar de mig också.

  • Svar på tråden eventuell sjulskrivning
  • Försäkringskassan

    Hej

    För att få sjukpenning så måste du ha en sjukpenninggrundande inkomst (SGI)
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect



    Den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) är det som ligger till grund för exempelvis sjukpenning. Har man ingen SGI kan man inte få sjukpenning över huvud taget, därför är det viktigt att skydda den. Grunden är att arbetar man inte har man ingen SGI men det finns undantag där man kan få ersättning beräknad på sin SGI även om man inte arbetar, ett av dessa undantag är om man har skyddat inkomsten genom att vara registrerad på Arbetsförmedlingen som aktivt arbetssökande. Sjukpenningen ersätter inkomstbortfallet, om man blir sjuk under tiden som man är arbetslös så är det A-kassa man går miste om, inte lön.


     


    Är du fortfarande sjuk efter 14 dagar sjukanmäler din arbetsgivare dig till Försäkringskassan. Med Mobilt Bank-ID eller e-legitimation kan du fylla i blanketten på vår hemsida under Mina sidor. Där kan du ansöka om sjukpenning på 25%, 50 %, 75 % eller 100 %.Kom ihåg att skicka in läkarintyget till oss i original.


     


    Om du inte har haft något ärende hos Försäkringskassan under det senaste året behöver vi uppdatera dina inkomstuppgifter. Det är därför bra om du tillsammans med blanketten också skickar något som bekräftar din inkomst, till exempel ett lönebesked eller intyg från din arbetsgivare.


     


    Hälsningar


    Pia, handläggare

  • Anonym (rädd)

    Min läkare kommer sända sjukskrivning till er.

    Vad behöver jag tänka på?

    Behöver jag skicka in anmälan om sjukskrivning rill er?

    Ja vet att ni har alla uppgifter om mig.

  • Försäkringskassan

    Hej,

    Du ska fylla i en ansökan om sjukpenning. Gärna via vår webbsida som inloggad på Mina sidor. Du kan se där att din arbetsgivare har gjort sjukanmälan till oss, tidigast den 15:e dagen i din sjukperiod.

    Om du inte har någon e-legitimation, kan du höra av dig till vårt kundcenter, 0771-524 524, under din tredje sjukvecka.
    Våra öppettider är:
    måndag - fredag kl. 8.00 - 21.00
    lördag kl. 8.00 - 15.00
    söndag kl. 15.00 - 21.00.

    Läs gärna mer om sjukregler på vår webbsida:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/anstalld_ny/nar_du_blir_sjuk

    Hälsningar
    Sune, handläggare
     

Svar på tråden eventuell sjulskrivning