• Anonym (kvinna27)

Försörjningsstöd och jobb och utvecklingsgarantin?

Jag har a-kassa för närvarande och får försörjningsstöd till viss del då min a-kassa är så låg. Men när a-kassedagarna tar slut dvs efter 300 dagar, då får man möjlighet att delta i jobb och utvecklingsgarantin. Om man i den fasen fortfarande behöver försörjningsstöd, vad ställer försörjningsstöd då för krav på den sökande? För under tiden som man har a-kassa så behöver man tex inte gå till jobbtorget och delta i aktiviteter som försörjningsstöd anvisar. 

Men vilka krav kan försörjningsstöd ställa vid jobb och utvecklingsgarantin? Detta gäller alltså Stockholm.

Tacksam för svar.
  • Svar på tråden Försörjningsstöd och jobb och utvecklingsgarantin?
  • Anonym (soc sekr)

Hur det är  just i Sthlm kan jag inte svara på men hos oss är det så att om man ingår i JoB:en så har man ju en planering med AF och då är ju kravet att man följer den planeringen. Där handlar det ju ofta om någon aktivitet och då vore det ju ytterst märkligt att Soc skulle kräva deltagande på någon annan aktivitet.

Man kan alltid tänka på grundkravet för att få försörjningsstöd, man ska göra allt man kan för att bli självförsörjande. Att delta i JoB.en är ju just det.

• Anonym (kvinna27)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-02 12:56:45 följande:

Hur det är  just i Sthlm kan jag inte svara på men hos oss är det så att om man ingår i JoB:en så har man ju en planering med AF och då är ju kravet att man följer den planeringen. Där handlar det ju ofta om någon aktivitet och då vore det ju ytterst märkligt att Soc skulle kräva deltagande på någon annan aktivitet.

Man kan alltid tänka på grundkravet för att få försörjningsstöd, man ska göra allt man kan för att bli självförsörjande. Att delta i JoB.en är ju just det.

Tack för svar. Jag pratade precis med AF och jobb och utvecklingsgarantin ger möjlighet att delta i praktik eller utbildning. Jag kommer i detta fall söka praktik då det är ett bra sätt att få in en fot och jag har dessutom en lång högskoleutbildning bakom mig så det är praktik som blir aktuell. Men det tar ju tid att hitta praktik och jag undrar lite om försörjningsstöd kan tvinga mig in i nån aktivitet eller jobbtorg under tiden för jobb och utvecklingsgarantin.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (kvinna27) skrev 2015-03-02 13:01:08 följande:
    Tack för svar. Jag pratade precis med AF och jobb och utvecklingsgarantin ger möjlighet att delta i praktik eller utbildning. Jag kommer i detta fall söka praktik då det är ett bra sätt att få in en fot och jag har dessutom en lång högskoleutbildning bakom mig så det är praktik som blir aktuell. Men det tar ju tid att hitta praktik och jag undrar lite om försörjningsstöd kan tvinga mig in i nån aktivitet eller jobbtorg under tiden för jobb och utvecklingsgarantin.
    Som sagt, om du tänker på grundkravet för att ha rätt till bistånd. Verkar det då rimligt att de skulle "tvinga in dig" i någon meningslös aktivitet? Varför skulle de göra det tänker du? Ingår du i JoB.en så gör du liksom. 
  • Anonym (kvinna27)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-02 12:56:45 följande:

Men måste man delta i jobbtorg så länge som man är inskriven i jobb och utvecklingsgarantin? Det måste man ju inte om man har a-kassa..
  • Inte jag

De kan göra vad som helst när man är i jobb och utvecklingsgarantin. Så var beredd på att gå till jobbcoach eller något liknande. Jag var dum att tacka nej till praktik när jag var med i det.

• Anonym (kvinna27)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-02 13:05:12 följande:
    Som sagt, om du tänker på grundkravet för att ha rätt till bistånd. Verkar det då rimligt att de skulle "tvinga in dig" i någon meningslös aktivitet? Varför skulle de göra det tänker du? Ingår du i JoB.en så gör du liksom. 
    Ok men hur är det med att gå till jobbtorget?Så länge man har a-kassa så slipper man ju det...Men kommer man behöva gå dit när man är inskriven i jobb och utvecklingsgarantin?
  • Inte jag
    Anonym (kvinna27) skrev 2015-03-02 13:12:15 följande:

Ok men hur är det med att gå till jobbtorget?Så länge man har a-kassa så slipper man ju det...Men kommer man behöva gå dit när man är inskriven i jobb och utvecklingsgarantin?

Du måste vara i en aktivitet och då kan det vara jobbcoachning, praktik, utbildning mm
  • Anonym (nya regler)
    Anonym (kvinna27) skrev 2015-03-02 13:12:15 följande:
    Det kommer bli hårdare regler nu. Om du inte följer arbetsförmedlingens kallelser till olika evenemang, inte söker de jobb du är anvisad osv, så kommer du bli av med din a-kassa. Allt enligt nyhetstidningarna förra veckan.

Ev jobbtorg känner jag inte till. Men upptäcker de att du inte söker jobb så ryker din a-kassa.
  • Anonym (kvinna27)
    Anonym (nya regler) skrev 2015-03-02 13:18:39 följande:
    Det kommer bli hårdare regler nu. Om du inte följer arbetsförmedlingens kallelser till olika evenemang, inte söker de jobb du är anvisad osv, så kommer du bli av med din a-kassa. Allt enligt nyhetstidningarna förra veckan.

Ev jobbtorg känner jag inte till. Men upptäcker de att du inte söker jobb så ryker din a-kassa.
    har du möjlighet att länka? Nu söker jag iofs jobb så det är inga problem.
Svar på tråden Försörjningsstöd och jobb och utvecklingsgarantin?