• MolndalAnna

Trotsig ettåring (amstafftik)

Hej!

Har en pitbull amstaff hane som är 1 år och 3 månader, haff honom sen han va leveransklar.

Jag har skött all uppfostran,

Han är väluppfostrad, rumsren, och väldigt väldigt snäll.. Han lägger sig för alla hundar och biter inte och har inte gjort sen han va 16 veckor,

Han är helt underbar och lydig, hoppar inte..

MEN....

Har nu fått ta över min väns amtafftik som är 10 månader gammal, ouppfostrad, trotsig och lyssnar inte så bra..

Hennes förra ägare har låtit henne göra vad som helst och bara struntat i uppfostran..

Har ju märkt att det är skillnad mellan tik o hane,

När hon trotsar för mycket så säger jag till henne, då svarar hon med ett skall och då sätter jag ner foten och då lägger jag henne ner på golvet, men min frågan är..

Vad kan jag göra med henne?

Ber alltså om olika tips :)

Hon e verkligen skillnad på hur min hane är,

Dom två funkar jätte bra ihop, min hane är kastrerad..

Kram på er!

• Svar på tråden Trotsig ettåring (amstafftik)
  • Dexter dot com

Hundar trotsar inte utan gör det dom tjänar på och lyssnar på dom som dom ser som en resurs, inte någon som är obehaglig och straffar.
    Hon har fått leva utan regler och fostran hela sitt liv och är förmodligen inne i en hormonell fas också så det du ska göra är att vägleda henne till dom beteenden du vill ha, inte lägga ner henne eller korrigera henne fysiskt.
    Om du visar henne vad du vill och belönar henne något motivationshöjande när hon bjuder på rätt beteende kommer hon snabbt förstå vad du vill. Får du inte fram önskat beteende är du förmodligen otydlig, har för dåliga belöningar eller kräver saker hon inte kan/förstår.
    Hon har även precis bytt hem och ägare så låt henne landa ordentligt hos dig innan du ställer för höga krav.
    Tänk även på att det är en unghund som inte kan koncentrera sig längre stunder så du inte tränar för länge och hon blir övertrött och blockerad.
    Att aktivera och jobba med sin hund bygger ju både självförtroende hos hunden, bygger samarbete er emellan och ger en balanserad och nöjd hund så glöm inte att aktivera och ha roligt ihop :)

• GrodanHopp

Att lägga ner henne gör henne bara osäker och bygger inget förtroende. Amstaff vill vara till lags, så använd mjuka metoder och skippa allt tänk om att du måste vara hård :)

• darkhorse

Reagerade på att du "lägger ner" henne på golvet. Uppenbarligen fungerar det inte eftersom beteendet inte slutat (en sådan handling ska vara sista utvägen och då ska man vara säker på att man inte kommer behöva göra det igen) så upphör genast med detta! Läs Anders Hallgrens böcker (finns att låna på bibblan), "Lydiga lyckliga hundar" är ett tips, alternativt "kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt. Där finns många bra tips. Har varit i din situation med min förra hund som var en pitbullmix och som var väldigt "jobbig" i ettårsåldern och det enda som bet på henne var mjuka metoder. De behöver även aktiveras mentalt, lägg spår, lek kurragömma, lär hunden cirkuskonster. Ju bättre kontakt du får med hunden desto mer tillgiven och lydig kommer den att bli. :) Min nuvarande hund är fin och älskvärd på alla sätt och vis men kontakten jag hade med min förra hund var något utöver det vanliga. 

Det finns jättebra aktiveringsbollar som dessa hundar brukar ha svårt att demolera,  de är gröna och mjuka och går att fylla med godsaker. På djuraffären vet de säkert vilka jag menar. Brukar fylla den med något som är relativt klurigt att få ut..typ korv, blodpudding eller bacon som inte trillar ut direkt bollen rullar...på så vis får hunden mental aktivering en låååång stund :) Fick även rådet av min veterinär då min tik var valp att låta henne "sträcka ut" varje dag. Så gå nånstans där du kan ha hunden lös och låt henne springa av sig emellanåt, dock utan att kasta boll eller pinne då det kan vara stressande för vissa hundar. 

• Anonym (Y)

Man ska aldrig "lägga ner" en hund! Få henne istället att fokusera om, göra någonting annat och belöna positivt. Nu vet jag inte hur länge du har haft denna nya hund heller, men i början handlar det ju om att bygga upp en relation och trygghet till hunden. Hon måste lära känna dig och skapa sig ett band till dig. Att då straffa henne blir inte så lyckat.. Bestraffningar är aldrig en bra väg att gå. Det kommer hunden inte att uppskatta det minsta. Istället får du en hund som kanske blir än mer motsträvig och svår att få bra kontakt med.

• darkhorse

Hmm...håller inte med om att man "aldrig" ska lägga ner en hund. Gemene man ska troligtvis ALDRIG begå en sådan handling MEN...det finns alltid ett men...

Hade själv en hund som tidigare nämnts i tråden. Hon började plötsligt vid 6-7 mån ålder att hoppa upp och hänga sig i kläder, armar o.s.v. och det gick veckor där jag helt enkelt försökte ignorera hennes beteende då vi var ute på promenad eftersom det faktiskt brukar vara bäst att ignorera dåliga beteenden och belöna det som är bra MEN det hjälpte inte och tillslut fick jag nog. Hunden visste vad nej betydde men brydde sig inte om det i dessa situationer så jag fångade henne helt enkelt i luften en dag då hon var på väg upp för att hänga sig i min tröja. Jag lade henne ner på rygg och gjorde ingen större affär av det mer än att jag höll henne tills hon var lugn, efter den dagen gjorde hon aldrig nåt liknande igen. Det är det jag menar med att det måste fungera på en gång. Att börja trycka ner hundar till höger och vänster vore helt idiotiskt, min nuvarande hund har jag aldrig behövt "trycka ner" överhuvudtaget då han är väldigt lyhörd och respekterar ett nej (snart 4 år gammal för övrigt). Enligt min uppfattning gäller det de flesta hundar.

Svar på tråden Trotsig ettåring (amstafftik)