Hur minska blåmärken? Och hur kan dom förvärras?
Behöver lite tips, hur kan man minska blåmärken? Finns det något som förvärrar dom?
Tips mottages tacksamt!
Behöver lite tips, hur kan man minska blåmärken? Finns det något som förvärrar dom?
Tips mottages tacksamt!
Hiruderm eller Hirudoid kan minska blåmärken. Men om du ofta och lätt får blåmärken bör du nog kolla upp dig.
Hiruderm eller Hirudoid kan minska blåmärken. Men om du ofta och lätt får blåmärken bör du nog kolla upp dig.
Arnikakräm.... Hjälper att ta bort dem fortare.
Hälsningar från en gammal hästtjej!
Jag försökte alltid att lägga något kallt över, typ is och sånt, för att försöka minimera blånärkets storlek. Har för mig att det hjälpte ganska bra, även om det blev ett märke så tror jag att det inte blev så mörkt som dom ibland kan bli.
Tycker dock att du ska "lösa" boven till blåmärkena, finns ju många anledningar till att man kan få dom - men säger som ovan att om du lätt får blåmärken utan anledning så kolla upp det!
Tack för era tips!
Är hästtjej som tränar kampsport så blåmärkena är inte så konstiga :), men ibland vill man bara bli av med dom/se till att inte göra dom större. Så jag tänkte även kolla om det är någon som vet något som man verkligen ska undvika för att inte göra dom större?
De är så stora som de är,men salva gör att de läkare fortare. Större blir dom bara om du slår i samma ställe en gång till.
vissa människor har tyvärr bara dom anlagen att lätt få blåmärken , jag är en av dom..
Får du blåmärken av särskilda anledningar kan det ju vara en ide att se över hur man lever sitt liv till att börja med och minska möjligheten för blåmärken där du faktiskt kan göra skillnad.
*använd bara fotriktiga skor som inte skaver, ömmar, klämmer åt eller ger dig vrickade fötter
*tränar du något där du får blåmärken av det du utövar får du helt enkelt välja bort den sortens träning
*drick inte så mycket alkohol. Det finns inget värre än att supa så mycket att du trillar och bryter dig och vrickar dig och får blåögon osv. Lära sig hantera alkoholen minskar blåmärken drastiskt.
*se över klädvalet. Så tajta jeans så du får blåmärke på magen av knappar och gylf är inte att rekommendera
*Gör dig av med misshandlande pojkvänner
*gå hundkurser om promenad med vovve resulterar i blåmärken efter koppel och omkulldragningar
*utövar du nån sån sport som riskerar skador och blåmärken så kanske du får se över hur du egentligen utövar den , är du rätt utrustad, ska du kanske lugna ner dig , köpa snällare häst eller helt enkelt sluta spela hockey .... typ...
Börja träna upp smidighet i kroppen, att vara klumpig och stel i kroppen gör att du lättare får blåmärken när du tex ideligen stöter emot bordskanter, trycker in tårna i trösklar och kör armbågar i dörrposter och får blåmärken på lår av att du sträcker dig över arbetsdiskar osv. Ju mer smidig och mjuk du är i kroppen ju mer undviker du risken för blåmärken.
I övrigt är det inte mycket annat du kan göra . Är man utrustad med fel gener och har lätt för blåmärken så är det så det är. Jag kan få blåmärken bara av att nypa mig själv över handryggen tex. När jag var barn var det många läkare som trodde jag var sjuk i nån blodsjukdom eller hade leukemi när jag ständigt hade blåmärken överallt.
Tack för era tips!
Är hästtjej som tränar kampsport så blåmärkena är inte så konstiga :), men ibland vill man bara bli av med dom/se till att inte göra dom större. Så jag tänkte även kolla om det är någon som vet något som man verkligen ska undvika för att inte göra dom större?
Fast frågan var inte varför jag får blåmärken. Utan hur man blir av med dom :)
Att äta vissa värkmediciner kan göra att blåmärken uppstår lättare. Likaså blodförtunnande mediciner.
Tips mottages tacksamt!