• lisandra

farligt att motionera trots sammandragningar som gör lite ont?

Hej jag moderskapsledig och gravid i v 33 och funderar om det är farligt att gå ut och promenera en kortare sträcka trots att jag hat sammandragningar som gör lite ont? Det är inte jätte sjukt men de känns. Jag blir galen av att bara sitta inne och skulle gärna gå ut och gå en kortare sträcka. Igår när jag handlade mat svimmade jag också i kön, men då hade jag inga sammandragningar Eller värk.

• Svar på tråden farligt att motionera trots sammandragningar som gör lite ont?
  • Mika86

Mina sd ha aldrig varit smärtsamma men obehagliga.

Fick mycket av att typ bära tvättkorgen, julpyntandet, gå o hämta posten (500 meter ungefär).

Skulle ta det lugnt sa bm, gjorde så gott jag kunde men höll i typ 2 veckor med mycket sd sen föddes tösen i v 35

• lisandra

Okej, tack för ditt svar. hade du haft mycket sammandragningar tidigt i graviditeten också? Och hur gick förlossningen, mår ni bra nu? blev orolig för att föda för tidigt. var igår på kontroll ul och då beräknade gynekologennvikten till 2200g och allt annat såg bra ut.

• lisandra

Okej, tack för ditt svar. hade du haft mycket sammandragningar tidigt i graviditeten också? Och hur gick förlossningen, mår ni bra nu? blev orolig för att föda för tidigt. var igår på kontroll ul och då beräknade gynekologennvikten till 2200g och allt annat såg bra ut.

• Mika86

Nja det började komma runt jul o hade bf 2/3 men började bli mer strax efter jul men lugnade ner sig igen men sen va det två jobbiga veckor men visst det lugnade ner sig när jag satte mig en stund eller la mig en stund men så här i efterhand skulle man nog tagit det mycket lugnare.

Sista veckan så va det mycket att göra, va två kalas, födelsedag, träning för barnen, stor handling, läkarbesök, bm besök o bandymatche.

Blev kanske för mycket o sen slappnade jag nog av lite då jag fick igångsättning beviljad o fick ett datum, fanns inte i min värld att det kunde bli tidigare.

Jo allt gick bra men hon fick gulsot o fick sola o sen gick hon ner mycket i vikt då hon inte orkade äta själv riktigt.

Hon låg på +14% på tul så hon vägde 2700 enligt det o va en vecka innan hon föddes men vägd 3580 när hon föddes

• mammalovis

När jag väntade andra barnet jobbade jag till 5 dagar före bf (på förskola). Från ca vecka 20 hade jag 5-6 sammandragningar på en 1,5 km promenad till eller från förskolan. Sista månaden eller liknande valde jag att ta bilen för säkerhets skull, då det vore drygt med 45 minuters promenad, tyckte det räckte med 10 minuter från förskolan till jobbet. Vid en sammandragning när magen blir som en hård boll får man stanna och pusta lite och invänta att det går över när de är jobbiga. Jag födde på bf, men tempot på de vardagliga promenaderna blev ju makligare. För min del tror jag förvärkarna på nätterna ca en vecka innan förlossningen gjorde att förlossningen från andra värk till ute gick på 1,5 timmar. Snabbt och effektivt och vi hann in tack och lov ... En del säger ju att man föder lättare om kroppen är lite tränad.

Hör med din bm och se vad hon säger. Om inte tappen är påverkad är ju inte vanliga promenader farliga. Om du däremot får regelbundna sammandragningar som fortsätter även när du vilar, är det ju ett tecken på att du ansträngt dig för mycket. Inte hade jag klarat av att bara sitta inne och glo in i väggarna i 7 veckor. Jag tror jag handlade och levde som vanligt med mycket.

• lisandra

Okej, tack för era svar! Tur att allt gick bra på din förlossning mika86. var ute och gick en timme i ganska lugn takt, visst gjorde det lite ont men känner mig ändå psykiskt bättre än att bara sitta inne en hel dag. Mest ont gjorde det sen när jag kom in så jag vilade en stund och nu är det bara lite ömt. Tror inte det är någon fara. Min sambo har bilen idag så skulle inte ha kunnnat åka och hälsat på någon äldre släkting heller. Jag har blivit moderskapsledig så tidigt pga att jag annars jobbar med ett fysiskt tungt arbete, så nu gäller det bara att få resten av dagarna att gå. Tror jag ska baka lite och sätta i frysen så har man något att bjuda på sen när släkt och vänner kommer och hälsar på bebisen.

• Mika86

Jo väldigt skönt att vi hann in, tyvärr missade gubben det med 9 minuter då jag fick åka ambulans pga att vi inte hann in förra gången.

Gör det du känner att du klarar men Ta det lugnt o sätt dig när det behövs.

Jag trodde inte de kunde ha så bra effekt men visst det va vårt femte så kanske effektivare sd då.

Mitt råd är iaf att ta det lugnt när kroppen säger ifrån så

Svar på tråden farligt att motionera trots sammandragningar som gör lite ont?