• Anonym (son)

alkohol och medicin

Min mor tar blodtryckssänkande medicin och någonting mot oro. Vet inte sorten på någon av dem. Hon smygdricker upp mot 1 liter vin per dag också. Det är ganska omöjligt att prata med henne om besvärliga frågor men jag undrar ändå lite hur dålig denna kombination kan vara.

• Svar på tråden alkohol och medicin
  • jeanette02

Lugnande typ benzopreparat och alkohol inte alls bra kan vara riktigt farligt beror kanske också på vilka mängder som intas. Även andra lugnande preparat i kombination med alkohol och blodtrycksänkande kan ju ge risk för fallolyckor. Är hon fast i beroende?

• Anonym (K)

Kan leda till besvärande blodtrycksfall men mer än så är svårt att säga utan information om vilket läkemedel det är.

• Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2015-03-03 10:18:17 följande:

Kan leda till besvärande blodtrycksfall men mer än så är svårt att säga utan information om vilket läkemedel det är.

Detta gällde blodtryck. Mediciner mot oro/ångest är ofta olämpliga att blanda med alkohol men det finns stor variation beroende på typ av preparat. I bästa fall förstärker alkoholen effekten enbart på så sätt att personen blir väldigt trött.
  • Anonym (son)
    jeanette02 skrev 2015-03-03 10:14:50 följande:
    Lugnande typ benzopreparat och alkohol inte alls bra kan vara riktigt farligt beror kanske också på vilka mängder som intas. Även andra lugnande preparat i kombination med alkohol och blodtrycksänkande kan ju ge risk för fallolyckor. Är hon fast i beroende?
    Jag tror det.
Svar på tråden alkohol och medicin