• Teddis

Förebygga hängbröst

Fasta bröst är något jag eftersträvar.

Vad är det bästa? Använda träningsbh ofta, några bra styrketräningar?

Kört om en har fått det redan?

• Svar på tråden Förebygga hängbröst
  • Fia 28

Skaffa bra gener och bli aldrig gravid eller gå upp mycket i vikt. Finns väl egentligen inget annat.

• Rainbow gg

Jag hade en väninna som fick högt sittade och fasta bröst av armhävningar. Påstod hon iallfall. Jag vet inte om det finns någon vetenskap eller sanning bakom det. Men armhävningar kan man ju göra ändå, det skadar ju inte.

• dirty88

Sluta använda BH är nog steg 1.
    I övrigt är det nog bra att alltid ligga på rygg så dom inte få någon anledning att dras neråt när du står upp.

• Anonym (Sandraa)
    dirty88 skrev 2015-03-03 14:30:33 följande:

Sluta använda BH är nog steg 1.
    I övrigt är det nog bra att alltid ligga på rygg så dom inte få någon anledning att dras neråt när du står upp.

Det blir inte bättre av att sluta använda Bh helt. Precis som allt annat ramlar dom nedåt efter ett tag ändå. 

Och ligger man ner jämt går dom ju ut åt armhålorna istället.

• Fjärilslarv
    Teddis skrev 2015-03-03 13:01:26 följande:

Fasta bröst är något jag eftersträvar.

Vad är det bästa? Använda träningsbh ofta, några bra styrketräningar?

Kört om en har fått det redan?

styrketräning gör bröstMUSKELN mer tränad/vältränad ja. men själva fettvävnaden i bröstet hänger med åren och utifrån storlek. jag har 70 J och de står inte rakt ut om jag säger så. 
  • Anonym (Bänkpress ger fasthet.)

Bänkpress eller smith maskin är jättebra jag har fasta bröst D kupa och de hänger inte alls fast jag ammat tre barn. De ser fina ut fast jag är nästan 40.

• Fjärilslarv
    Anonym (Bänkpress ger fasthet.) skrev 2015-03-03 17:58:07 följande:

Bänkpress eller smith maskin är jättebra jag har fasta bröst D kupa och de hänger inte alls fast jag ammat tre barn. De ser fina ut fast jag är nästan 40.

det är för att du har tränat upp bröstMUSKELN.

Musklerna ja men helheten ser bra ut också. Min man tycker att om jag hade större bröst skulle det inte se så bra ut. Det finns fett där.

• Fjärilslarv
    Anonym (Bänkpress ger fasthet.) skrev 2015-03-03 19:19:00 följande:

Musklerna ja men helheten ser bra ut också. Min man tycker att om jag hade större bröst skulle det inte se så bra ut. Det finns fett där.

antar att du menar mig? 
    Ja helheten ser bra ut när musklerna är vältränade, det brukar göra det. 
  • dirty88
    Anonym (Sandraa) skrev 2015-03-03 16:16:04 följande:

Det blir inte bättre av att sluta använda Bh helt. Precis som allt annat ramlar dom nedåt efter ett tag ändå. 

Och ligger man ner jämt går dom ju ut åt armhålorna istället.

Ptja, viss forskning menar ju på att det hjälper mot hängbröst. Sen om den studien har accepterats som sanning av resten av den vetenskapliga världen än vet jag inte.
  • Batmamba
    Anonym (Bänkpress ger fasthet.) skrev 2015-03-03 17:58:07 följande:

Jag betvivlar inte att du har fina bröst, absolut inte!, men jag undrar om det verkligen är träningens förtjänst. Den påverkar ju muskeln, men knappast huden eller konsistensen på fettvävnaden i bröstet som väl är de två främsta faktorerna som påverkar bröstens fason?

Själv har jag fasta fina bröst utan att ha ansträngt mig det minsta. Jag tror att den som skrev första inlägget i tråden ligger närmast sanningen.

Gener ja. Jag har definitivt inte bra bröstgener, min mor har lite häng, jag utvecklades sent, först var jag underviktig men började med p-piller vid 22 års ålder och fick 10 kg viktökning och A kupa. Vid 28 års ålder blev jag gravid första gången och ammade ofta och hade C-D kupa och aningen häng. Efter tre amnings och gravidronder började jag träna bänkpress på allvar och fick bättre form på dem.

• Batmamba
    Anonym (Bänkpress ger fasthet.) skrev 2015-03-03 20:21:30 följande:

Gener ja. Jag har definitivt inte bra bröstgener, min mor har lite häng, jag utvecklades sent, först var jag underviktig men började med p-piller vid 22 års ålder och fick 10 kg viktökning och A kupa. Vid 28 års ålder blev jag gravid första gången och ammade ofta och hade C-D kupa och aningen häng. Efter tre amnings och gravidronder började jag träna bänkpress på allvar och fick bättre form på dem.

Det låter väl till stora delar som bra gener för att slippa hängisar? Stora bröst tidigt i livet känns som större "risk"faktor. De har ju mer tid att hänga ut sig då. Eller är jag helt ute och cyklar?

Usch, det känns som att jag attackerar dig och det är inte alls meningen! Jag vill bara spekulera i själva sakfrågan. Hoppas att det framgår!

Får man fråga vad du har för bh-nr?
  • Anonym (K)

Det verkar inte finnas någon forskning på det, men jag tror iallafall på kallbad för att hålla huden smidig. Kombinera det med bastu så känns det inte så kallt.

• Emma21

Jag tror inte att det går att förebygga alls. Med ytterst liten effekt i så fall. Visst bröstmuskeln kan man träna. Men huden och fettet är svårare att påverka.

Sist drog jag 300+ kg i ryggpress så jag är ca 85 -90 i ryggomkrets. Om jag låter bli ryggpressens högsta vikter på några månader är jag nere i 80.

• Batmamba
    Anonym (Bänkpress ger fasthet.) skrev 2015-03-04 11:16:04 följande:

Sist drog jag 300+ kg i ryggpress så jag är ca 85 -90 i ryggomkrets. Om jag låter bli ryggpressens högsta vikter på några månader är jag nere i 80.

Hm, då stämde inte min teori. Jag tänkte att du kanske inte hade så stora bröst. Men 90D är ju rejält mycket större än mina genomsnittspattar. fascinerande fö att dina bröst blivit så mycket större i vuxen ålder. Kroppen upphör aldrig att förundra!
  • sextiotalist
    Batmamba skrev 2015-03-04 11:32:11 följande:
    Hm, då stämde inte min teori. Jag tänkte att du kanske inte hade så stora bröst. Men 90D är ju rejält mycket större än mina genomsnittspattar. fascinerande fö att dina bröst blivit så mycket större i vuxen ålder. Kroppen upphör aldrig att förundra!
    Jag har fått större byst sedan jag var 30, för min del beror det på att jag gick från väldigt smal till normal och mina gener var snälla, så vikten lade sig kring rumpa och bröst.
    Jag är 50+, har i för sig inte ammat men varit gravid, jag har fortfarande inte hängbröst (fast nu är det nog en tidsfråga eftersom jag är i klimateriet, nog förbi det också).
    Jag har inte gjort något för att hindra hängbröst, har använt BH sedan jag var 16 år (går sällan utan) har inte ägnat mig åt någon styrketräning, jag skyller kort och gott på gener

Det var främst p-pillren ochviktökning från 50-70 kg som orsakade att de växte. Tidigare höll jag på med löpning och hade inget kroppsfett. Senare var det graviditetshormoner och amning. Då tränade jag lagom och hade 70 c 70 d om jag var mjölkfylld. Efter småbarnstiden tänkte jag att det är skandalöst att min 60 åriga mamma vinner i armbrytning mot mig så jag började styrketräna. Nu har jag minskat på vikten nedanför midjeträning från 300 kg till 100 kg vikter. storlek xxl har blivit xl.

Svar på tråden Förebygga hängbröst