• Anonym (Inte OK!)

VARFÖR håller ni inte ordning på era barn?

Idag satt jag och väntade på mitt barn som var på simskola. Jag väntade på en bänk och läste. Under de 45 minuterna som jag satt där kom det inte mindre än tre barn i sällskap av deras föräldrarna i olika omgångar. Det första barnet satte sig bredvid mig på bänken och föräldern satte sig bredvid. Genast började barnet dunka ryggen mot bänken så att hela bänken skakade, allt medan föräldern glatt pratade med barnet. Sen började barnet hoppa upp och ner på bänken.

När de hade gått kom nästa barn i sällskap av vuxen. Detta barn klättrade bakom bänken, ner på bänken och runt igen. Varje gång barnet hoppade ner tog stöttade barnet sig på mig.

Nästa barn med förälder klättrade också för att sen övergå till att sitta på bänken och sparka med benen så att hela bänken skakade.

Varför låter man sina barn störa andra på det viset?
    Jag hade svårt att koncentrera mig när de störde så mycket, jag hade huvudvärk redan innan och det blev verkligen inte bättre av allt dunkande i bänken.
    Det är INTE mitt jobb att säga till andras ungar!

Superirriterad!

• Svar på tråden VARFÖR håller ni inte ordning på era barn?
  • sextiotalist

Nej det är inte ditt jobb att uppfostra andras barn. Men att säga ifrån när de stör dig är delvis ditt eget ansvar. Jag misstänker att föräldrarna är hemmablinda och ser inte sina barns beteende som något besvärligt

• Anonym (tja)

Föräldrarna kanske sysslar med sina smartphones istället

• nymedlem
    Anonym (tja) skrev 2015-03-03 17:02:00 följande:

Föräldrarna kanske sysslar med sina smartphones istället

Ts skriver att föräldern glatt pratade med barnet i exempel1 i alla fall.
  • Batmamba

Simhallen är en plats för lek och fysisk aktivitet, framför allt när man är barn men även för många vuxna. Jag kan tänka mig att föräldrarna inte trodde att någon som satt på badhuset förväntade sig att det skulle vara tyst och lugnt. Badhuset är ju ofta ett ganska stimmigt och stökigt ställe på de tider då barn vistas där.

Barnen du beskrev var lite stökigare än vad jag hade låtit mina vara, men särskilt extremt för att vara på simhallen vet jag inte om jag tyckte att det var. Men det är svårt att avgöra när man inte var där och såg det.

• Fjärilslarv
    Batmamba skrev 2015-03-03 17:24:46 följande:

Simhallen är en plats för lek och fysisk aktivitet, framför allt när man är barn men även för många vuxna. Jag kan tänka mig att föräldrarna inte trodde att någon som satt på badhuset förväntade sig att det skulle vara tyst och lugnt. Badhuset är ju ofta ett ganska stimmigt och stökigt ställe på de tider då barn vistas där.

Barnen du beskrev var lite stökigare än vad jag hade låtit mina vara, men särskilt extremt för att vara på simhallen vet jag inte om jag tyckte att det var. Men det är svårt att avgöra när man inte var där och såg det.

ja visst är det så, men man har inte rätt att stötta sig på andra individer i alla fall, oavsett ålder eller plats utan deras tillåtelse. Vä'ldigt konstiga föräldrar som låter barnen ofreda andra människor sådär.
  • Batmamba
    Fjärilslarv skrev 2015-03-03 17:34:04 följande:

ja visst är det så, men man har inte rätt att stötta sig på andra individer i alla fall, oavsett ålder eller plats utan deras tillåtelse. Vä'ldigt konstiga föräldrar som låter barnen ofreda andra människor sådär.

Ja, det var det jag menade när jag skrev att de verkade vara stökigare än vad jag hade tillåtit. Jag var lite otydlig.
  • Anonym (toppen)

Men om man inte klarar av att vara på en plats där det finns lekfulla och spralliga ungar får man väl stanna hemma och skicka någon annan i ens ställe till sin unges simskola. Det låter inte som ungarna du beskriver bar sig illa åt. Det betedde sig som ungar brukar göra.

• Anonym (Simma lugnt)
    Anonym (toppen) skrev 2015-03-03 18:32:22 följande:

Men om man inte klarar av att vara på en plats där det finns lekfulla och spralliga ungar får man väl stanna hemma och skicka någon annan i ens ställe till sin unges simskola. Det låter inte som ungarna du beskriver bar sig illa åt. Det betedde sig som ungar brukar göra.

Nej, de betedde sig som ouppfostrade barn gör. Dessa barn har ofta föräldrar som brukar kallar dem för ungar har jag märkt (4 gånger på 3 meningar måste vara något sorts rekord).
  • Anonym (toppen)
    Anonym (Simma lugnt) skrev 2015-03-03 18:44:35 följande:
    Nej, de betedde sig som ouppfostrade barn gör. Dessa barn har ofta föräldrar som brukar kallar dem för ungar har jag märkt (4 gånger på 3 meningar måste vara något sorts rekord).
    Ungar klättrar och hoppar. Det är deras naturliga beteende och beror inte på dålig uppfostran. Vad är det för fel med att kalla barn för ungar? Låter gulligt tycker jag.
  • Anonym (Inte OK!)

Jag har inga konstiga förväntningar på beteende i simhallen. Jag förstår att det är en plats för lek. Det betyder inte att man får bete sig hur som helst.

Jag satt vid en bänk, en bra bit från bassängen, och när jag kom till bänken satt det ingen där. Personerna satte sig bredvid mig, inte tvärtom. Då får man faktiskt visa lite hänsyn.

Om jag inte skulle ta med mitt barn till simskolan så skulle inte mitt barn få gå på simskola alls. Ska jag behöva spärra in mig själv bara för att folk inte kan uppfostra sina ungar?
  • Anonym (Inte OK!)
    Batmamba skrev 2015-03-03 17:24:46 följande:

Jag satt uppenbart och läste, där jag satt var det ganska avskilt och lugnare än i övriga delen av simhallen.

Så du tycker att det är helt ok att någon sitter och sparkar och dunkar i en bänk där någon annan sitter?
  • Anonym (Simma lugnt)
    Anonym (toppen) skrev 2015-03-03 18:56:10 följande:

Ungar klättrar och hoppar. Det är deras naturliga beteende och beror inte på dålig uppfostran. Vad är det för fel med att kalla barn för ungar? Låter gulligt tycker jag.

Om dina barn stör andra för att de t ex hoppar på en bänk och stöter till dem, då säger man till barnen. Det är INTE naturligt. Och det är inte gulligt att konstant kalla barnen för ungar, det är nedsättande.
  • Batmamba
    Anonym (toppen) skrev 2015-03-03 18:56:10 följande:

Exakt, de gör det naturligt och det är därför de behöver uppfostras så att de lär sig när det är olämpligt. Om ens barn klättrar genom att stödja sig på en främling bör man som förälder säga att det inte är ok. Annars uppfostrar man dåligt.
  • Batmamba
    Anonym (Inte OK!) skrev 2015-03-03 19:00:13 följande:

Jag satt uppenbart och läste, där jag satt var det ganska avskilt och lugnare än i övriga delen av simhallen.

Så du tycker att det är helt ok att någon sitter och sparkar och dunkar i en bänk där någon annan sitter?

Jag skrev att de var stökigare än vad jag hade tillåtit...
  • Fjärilslarv

nej barnet som stötte sig på henne när de skulle klättra runt utsatte ts för ofredande. 
  • Anonym (toppen)
    Fjärilslarv skrev 2015-03-03 19:17:52 följande:
    nej barnet som stötte sig på henne när de skulle klättra runt utsatte ts för ofredande. 
    Oj, oj, oj! Ofredad av barn i simhallen! Ts borde ha kallat på förstärkning, en vakt kanske.
  • Anonym (jovisst)
    Anonym (Inte OK!) skrev 2015-03-03 19:00:13 följande:

Nä jag håller faktiskt med. Visst att barn ska få vara barn, men som vuxen måste man väl ändå ha den synen att barnen ska visa hänsyn till dem omkring. Att hoppa och studsa/skaka/banka på bänken är inte okej. Jag låter mina barn springa runt och vara barn, men dem måste kunna förhålla sig till att om det finns dem som vill vara ifred skall man visa den hänsynen. Detta ligger på föräldrarna att uppfostra dem på. Tycker jag.
  • Fjärilslarv
    Anonym (toppen) skrev 2015-03-03 19:25:10 följande:
    Oj, oj, oj! Ofredad av barn i simhallen! Ts borde ha kallat på förstärkning, en vakt kanske.
    ja varför inte?
    jag hade rutit ifrån utav helvete om detta hände mig.
    Min kropp är min egen och ingen allmän egendom.
  • Batmamba
    Fjärilslarv skrev 2015-03-03 19:35:57 följande:

ja varför inte?

jag hade rutit ifrån utav helvete om detta hände mig.

Min kropp är min egen och ingen allmän egendom.

Jag hade nog bett dem vänligt att sluta. Om vi ska snacka uppfostran är det kanske inte att föregå med gott exempel att ryta åt ett barn innan man ens gett dem chansen att bättra sig. Det är ju inte barnets fel att föräldern inte säger något.
  • Penida
    Batmamba skrev 2015-03-03 19:46:42 följande:
    Jag hade nog bett dem vänligt att sluta. Om vi ska snacka uppfostran är det kanske inte att föregå med gott exempel att ryta åt ett barn innan man ens gett dem chansen att bättra sig. Det är ju inte barnets fel att föräldern inte säger något.
    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden VARFÖR håller ni inte ordning på era barn?