• Anonym (surt)

Nån som fått jobb trots att ni varit underkvalificerade?

Jag har arbetat på ett företag i snart två månader. Vid intervjun lämnade jag över CV och högskolebetyg, och jag fick jobbet. Anställningspapper är påskrivna (provanställning i sex månader) och jag jobbar för fullt. Jag stortrivs och får bara positiv feedback från mina kollegor.

Till saken hör att du ska allas cv gås igenom, och läggas in i ett system. Jag har googlat på tjänster som ligger ute liknande min tjänst

• Svar på tråden Nån som fått jobb trots att ni varit underkvalificerade?
  • Anonym (surt)

Hann inte klart...

Och jag är inte kvalificerad, nästan men inte helt. Kan jag få gå om detta upptäcks?

Företaget hade ju alla mina handlingar när de anställde mig.

• Lena

De kan inte säga upp dig så länge du inte har ljugit.

• Anonym (surt)
    Lena skrev 2015-03-03 20:01:58 följande:

Jag tycker att det borde vara så och jag har inte ljugit
  • Lena

Vad de skriver i en ansökan är inte lägsta kraven heller utan önskemål förutsatt det inte är ett yrke där legitimation krävs som tex läkare.

• Anonym (G)
    Lena skrev 2015-03-03 20:01:58 följande:

Jo, de kan avsluta provanställningen inom de sex månaderna om de vill. Ingen anledning behövs, det är ju det som är provanställning.
  • Sweet Sofia

Eftersom du har provanställning så kan du sägas upp utan anledning. Du kan även bli uppsagt pga du inte är kvalificerad för tjänsten, men de fick ditt cv så då borde du inte fått jobbet. Det vanliga är att man läser cv innan man anställer någon och att de ska lägga in alla cv i en system behöver inte innebära att de inte läst ditt cv innan och ska inte påverka dig något.

Svar på tråden Nån som fått jobb trots att ni varit underkvalificerade?