• hemmamamma82

Smartaste sättet att kunna vara hemma länge

Hur gör jag smartast med att ta ut föräldrapenning för att kunna vara hemma till skolstart?

Vi har vårdnadsbidrag nu men när det är dags att börja ta ut föräldradagar igen funderar jag på vad som är smartast att göra...

Ska jag ta ut 5dagar/vecka och på så sätt behålla min sgi, då tar dagarna slut efter nåt halvår.

Ska jag ta ut färre än 5dagar/vecka nollar jag sgi men kan plocka ut dagar under längre tid.

Vad är fördel/nackdel med att snåla eller plocka ut alla dagar?

Tar tacksamt emot alla tips!

• Svar på tråden Smartaste sättet att kunna vara hemma länge
  • ursula

Efter 18 månader kan arbetsgivaren tvinga dig ta ut 5 dagar i veckan,

• Smilla39

Du skulle ju kunna kika på att plugga distans på halv eller kvartsfart om du kan få csn, tror inte du behöver ta ut lån-delen utan bara bidragsdelen men det är jag inte helt säker på.

Men får du ihop heltid med studier + fp så skyddas ju din sgi

• pigglet

Fler barn? Då kan de dra nytta av varandras föräldrapenning.

Studera på distans är perfekt för att kunna skydda sin SGI. Antingen kan man söka kurser som är inom sitt eget yrkesområde, då är det SGI-skyddande. Försäkringskassan ska godkänna kursen för att det ska räknas.
    Eller så studerar man och har bidrag från csn. För att få bidraget krävs att man studerar på minst halvtid.
    Studier skyddar SGI, även om det inte är på heltid. Man behöver alltså inte fylla upp med fp.

Man kan jobba helger/kvällar osv. Alltså jobba när den andra föräldern är hemma. Man kan också göra så att den andra föräldern är hemma 1 dag/vecka, och sänker sin SGI, så kan man jobba 1 dag, ta 4 dagar fp och därmed skydda sin SGI.

• pigglet

Detta händer om man INTE skyddar sin SGI:
    Redan från första dagen så nollas din SGI. Du får alltså 0 kronor om du själv blir sjukskriven eller om barnet blir sjukt (du kan alltså inte begära TFP). Finns ingen lägstanivå här - du får INGENTING.
    Du behåller dock samma föräldrapenning tills barnet fyller 2 år, sedan räknas den om till din SGI.

Man kan välja att inte skydda sin SGI, tex kanske man tänker att man ändå ska börja om att jobba senare. Börjar man jobba på ett arbete som beräknas pågå minst 6 månader så får man ju en ny SGI redan första dagen.
    Själv tänker jag lite "värsta scenario", dvs att jag eller barnet blir allvarligt sjukt/skadat (tänk trafikolycka, maken dör, barnet skadat - eller att jag eller barnet får cancer), jag kanske inte kan börja jobba heltid på flera år... Under tiden får jag alltså 0 kronor från försäkringskassan, eftersom jag nollat min SGI.
    Bara man är medveten om vad det är man tar ställning till.

• hemmamamma82

Tack för era svar

Det blir inga fler barn för oss så vi får försöka pussla med de dagar vi har.

Om jag tar ut alla dagar jag har kvar 5dagar/vecka och sedan söker jobb men kombinerar det så att jag jobbar kvällar då pappan är hemma. Tänker inte jobba varje kväll men kanske 2-3 kvällar/vecka. Då får jag väl tillbaka min sgi?

Om jag istället väljer att studera och få CSN-bidrag, hur mycket är det på varje månad? Beroende på om man studerar halv eller heltid?

Kan man läsa in kurser som man läst i gymnasiet och ej fått godkänt på?

• pigglet

Om du väl nollat din SGI finns bara ett enda sätt att få tillbaks den - att börja jobba (heltid) igen och ha för avsikt att göra det i minst 6 månader.

Det gäller alltså att skydda sin SGI helt utan uppehåll.

Att vara inskriven på arbetsförmedlingen är SGI-skyddande, men då måste ni ju ha barnomsorg ordnad så du kan ta jobb från en dag till en annan.

Vet inte vad man får från csn, det är länge sedan jag var i de svängarna. 5000 om du lånar halvt, 10 000 om du studerar på heltid? Kanske det är andra belopp om man studerar på gymnasienivå? Jag vet inte heller hur det funkar med kurser man redan läst men inte klarat, du får kolla det där.

• hemmamamma82
    pigglet skrev 2015-03-05 20:43:46 följande:

Om du väl nollat din SGI finns bara ett enda sätt att få tillbaks den - att börja jobba (heltid) igen och ha för avsikt att göra det i minst 6 månader.

Det gäller alltså att skydda sin SGI helt utan uppehåll.

Att vara inskriven på arbetsförmedlingen är SGI-skyddande, men då måste ni ju ha barnomsorg ordnad så du kan ta jobb från en dag till en annan.

Vet inte vad man får från csn, det är länge sedan jag var i de svängarna. 5000 om du lånar halvt, 10 000 om du studerar på heltid? Kanske det är andra belopp om man studerar på gymnasienivå? Jag vet inte heller hur det funkar med kurser man redan läst men inte klarat, du får kolla det där.

Men om jag tar ut 5 dagar/vecka tills dagarna är slut och sedan söker ett kvällsjobb och jag får jobba några kvällar varje vecka. Behåller jag min sgi då?
Svar på tråden Smartaste sättet att kunna vara hemma länge