• Serahjay

Få bort gamla limrester från textil???

Hejsan! Nu visste jag inte riktigt vart jag skulle ställa denna frågan så det fick bli här... :) 

Jag har nyligen köpt en gammal barnvagn från 70-talet. (Silver Cross Tenby)
    På suffletten finns det, vad det ser ut som, ett brännmärkte. Tidigare ägaren har försökt laga det själv genom att limma på en blomma. Denna lagning var inte direkt tjusig och tänkte göra om lagningen själv men nu är där en massa klisterrester runt om som jag behöver få bort först. 

Materialet på suffletten är jag inte helt hundra på vad det är men det är ett vattentätt tyg iaf. Typ som på förtält till husvagnar. Ganska grovt. 

Jag vill ju inte förstöra tyget ännu mer och inte bleka färgen heller (mörkbrun) så vad är det mest skonsamma sättet att få bort gamla limrester?? 

• Svar på tråden Få bort gamla limrester från textil???
  • Pescetarian

Jag har ingen aning. Men jag puffar tråden, då jag undrar detsamma.
    Jag har fått Karlsson Klister på mina jeans.

• Batmamba

Prova först att pilla bort det med skalpell, rakblad el dyl. Om det inte går utan att det blir dkador, prova olika lösningsmedel på en del av vagnen som inte syns men är i samma material som suffletten. Titta på resultatet i dagsljus. De lösningsmedel som inte förstör tyget kan du prova på fläcken. Använd tops som du väter och rullar eller stryker över fläcken. Arbeta dig från fläckens yttre kanter och inåt, mot mitten.

Förslag på lösningsmedel att testa: vatten, sprit, aceton, bensin, lacknafta.

• Batmamba

Karlssonsklister är så vitt jag vet lösligt i aceton. Men kolla på insidan av en fåll etc att det inte skadar tyget.

• Pescetarian
    Batmamba skrev 2015-03-04 16:08:18 följande:

Karlssonsklister är så vitt jag vet lösligt i aceton. Men kolla på insidan av en fåll etc att det inte skadar tyget.

Aha, tack!
  • Pescetarian
    Batmamba skrev 2015-03-04 16:08:18 följande:

Gäller det även om byxorna varit tvättade cirka fem gånger, med limmet bestående?
  • Batmamba
    Pescetarian skrev 2015-03-04 16:11:58 följande:

Gäller det även om byxorna varit tvättade cirka fem gånger, med limmet bestående?

Att du tvättat dem borde inte göra någon skillnad. Men som sagt, kolla att acetonet inte missfärgat tyget. Man måste gnugga lite på tyget när man testar, för det är ju det man kommer att göra när man anfaller fläcken. Det blå pigmentet (indigo) i jeans är lösare bundet till fibern än andra pigment och är känsligt för slitage.
  • Pescetarian
    Batmamba skrev 2015-03-04 16:19:10 följande:
    Att du tvättat dem borde inte göra någon skillnad. Men som sagt, kolla att acetonet inte missfärgat tyget. Man måste gnugga lite på tyget när man testar, för det är ju det man kommer att göra när man anfaller fläcken. Det blå pigmentet (indigo) i jeans är lösare bundet till fibern än andra pigment och är känsligt för slitage.
    Tack!
Svar på tråden Få bort gamla limrester från textil???