Matt, svimningar & foglossning v.18
Varning för gnäll!
Har länge känt behov av att få vräka ur mig hur jag mår och samtidigt höra om det är någon som känner igen sig och vill del med sig av sina erfarenheter. Väntar vårt första barn i augusti.
Denna graviditet har hittills inte varit en dans på rosor utan jag känner mig mest sjuk. Illamåendet började tidigt i ca v.5 blev sjukskriven i v.10 på heltid och är det än. Har varit inlagd för dropp en gång.
Har under denna tid varit enormt svag och vissa dagar knappt klarat av att gå till toan själv, en bra dag klarar jag av att gå 10-20 min.
Illamåendet börjar äntligen försvinna och jag har inte kräkts på någon vecka nu! Däremot är jag fortfarande enormt svag och orkar lika lite som förut, sambon får hjälpa mig att duscha för jag orkar inte tvätta håret själv. Lagar inte mat, städar etc.
Runt v.11 började jag känna av foglossning. Det förvärras nu för varje vecka och jag går hos sjukgymnast. Hon har förbjudit mig att lyfta och bära. Har bäckenbälte, provat laser, tens, stabiliseringsövningar. Känner ännu ingen förbättring utan tvärtom.
Ska till läkare på vc på fredag då mvc ej hade några tider för att diskutera fortsatt sjukskrivning. Jobbar som ssk på vårdavdelning annars.
Kan man förvänta sig någon hjälp med ex. hjälpmedel så jag kan komma utanför lägenheten utan att svimma?
Är förstås otroligt lycklig av att vi ska bli föräldrar men samtidigt är det svårt att njuta när det enda jag orkar är att ligga på soffan..