• vikipicki

    förskola ber om att "lära om" 1-åring

    Hej!

    Jag är universitetsstudent och efter ett studieuppehåll på över två år (två barn) så var jag (tyvärr) tvungen att gå tillbaka och sätta barnen på förskola. min man har inte möjlighet att vara föräldraledig.

    2-åringen hade lite grinighet under inskolningen men tycker nu (ett par månader in) att det är rätt kul. 1-åringen hade en suverän inskolningsperiod och de var så nöjda med hur "lätt" hon var att ha att göra med. Dom berättade att hon somnade bra själv och kröp omkring och utforskade. 

    Hon har blivit buren i sele (ej åkt vagn) sedan hon var född men såklart varit på golvet eller ute på marken och lärt sig saker i sin egen takt. Hon är snart 13 månader och går inte än.  Hon ställer sig och kan gå själv och går längs möbler och med hjälp (hon tar gärna stolar och "går" med som stöd etc) . Under inskolningsperioden (som blev några dagar eftersom dom tyckte att hon klarade sig så bra) så gjorde hon detta även på förskolan. jag är inte orolig. mitt första barn började gå vid 14-15 mån utan problem.)

    Hon går inte heltid utan max till 13:30 (tvååringen går inte heller heltid) och ofta är ettåringen hemma när jag pluggar då jag tycker att hon (eller egentligen båda...) är för små för dagis egentligen.  Allt var "bara bra" när jag hämtade och jag sa hela tiden att om det är något så kommer jag, alltid. 

    idag när jag hämtade  (efter en obligatorisk föreläsning) sa ifrågasatte en pedagog (hennes ordinarie pedagoger var på studiedag?) om hon ens kunde stå med stöd, sa att hon inte kunde krypa omkring själv och behövde bli buren nonstop och att det inte funkade där. Hon bad mig "lära" henne att sluta vilja bli buren (=skippa selen hemma) och lära henne sova utan amning/sele hemma (pappan, och bevisligen dagis -tidigare, kan det men med mig vill hon ammas). Att hon var för van vid att "vara nära" och inte ens kunde gungas till söms i vagnen (men hon hade ju somnat bra innan själv?)