• vikipicki

    förskola ber om att "lära om" 1-åring

    Hej!

    Jag är universitetsstudent och efter ett studieuppehåll på över två år (två barn) så var jag (tyvärr) tvungen att gå tillbaka och sätta barnen på förskola. min man har inte möjlighet att vara föräldraledig.

    2-åringen hade lite grinighet under inskolningen men tycker nu (ett par månader in) att det är rätt kul. 1-åringen hade en suverän inskolningsperiod och de var så nöjda med hur "lätt" hon var att ha att göra med. Dom berättade att hon somnade bra själv och kröp omkring och utforskade. 

    Hon har blivit buren i sele (ej åkt vagn) sedan hon var född men såklart varit på golvet eller ute på marken och lärt sig saker i sin egen takt. Hon är snart 13 månader och går inte än.  Hon ställer sig och kan gå själv och går längs möbler och med hjälp (hon tar gärna stolar och "går" med som stöd etc) . Under inskolningsperioden (som blev några dagar eftersom dom tyckte att hon klarade sig så bra) så gjorde hon detta även på förskolan. jag är inte orolig. mitt första barn började gå vid 14-15 mån utan problem.)

    Hon går inte heltid utan max till 13:30 (tvååringen går inte heller heltid) och ofta är ettåringen hemma när jag pluggar då jag tycker att hon (eller egentligen båda...) är för små för dagis egentligen.  Allt var "bara bra" när jag hämtade och jag sa hela tiden att om det är något så kommer jag, alltid. 

    idag när jag hämtade  (efter en obligatorisk föreläsning) sa ifrågasatte en pedagog (hennes ordinarie pedagoger var på studiedag?) om hon ens kunde stå med stöd, sa att hon inte kunde krypa omkring själv och behövde bli buren nonstop och att det inte funkade där. Hon bad mig "lära" henne att sluta vilja bli buren (=skippa selen hemma) och lära henne sova utan amning/sele hemma (pappan, och bevisligen dagis -tidigare, kan det men med mig vill hon ammas). Att hon var för van vid att "vara nära" och inte ens kunde gungas till söms i vagnen (men hon hade ju somnat bra innan själv?)

    Jag vill inte börja ändra om hemma då jag är hemma med henne en hel del fortfarande och att jag inte alls känner igen mig i bilden pedagogen gav idag. jag undrar också, varför ringde de inte mig och sa hur dåligt de gick? (jag hade kommit direkt, obligatoriskt eller ej)

    hur skulle ni tacklat dethär?
    (vi pratade lite men jag sa att jag behövde tid att tackla den här nya informationen som jag inte kände igen, och att jag behövde tid att prata med min man om hans upplevelser)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-04 16:26
    "kan stå själv och gå längs möbler" ska det ju såklart vara, inte kan gå själv utan stöd. hon kryper eller tar sig fram längs möbler :)

  • Svar på tråden förskola ber om att "lära om" 1-åring
  • Dimitra

    Jag hade tagit upp det med ordinarie pedagoger för att se om de upplever ett problem. Det kanske inte alls har det som den här vikarien påstår


    The Dimitra universe.
  • LFF

    Varför lyssna på vad en vikarie tramsar om när det uppenbarligen verkar fungera med barnets ordinarie pedagoger?

    Mina tvillingar har inte börjat gå själva förrän sen ett par veckor tillbaks, de är 16 månader strax. Innan har de krypit eller använt gåvagn. De har inte heller kunnat stå själva utan stöd innan de började gå, då utvecklades balansen fort.

    Vikarien är en tramsig människa som satt griller i huvudet på dig är min åsikt. Ta upp det med ordinarie personal om det oroar dig men det är absolut inget fel på barnet eller hur ni hanterar det!

  • kirsikka

    Strunta i henne och fortsätt göra som du har gjort hittills. Och fråga hennes ordinarie pedagoger om det verkligen kan stämma vilket jag tvivlar på. Att bli buren i sele eller amma har ingen betydelse för barnets motoriska utveckling om inte åt det positiva hållet, jag har burit och låmgtidsammat (2 år) båda mina barn och de har utvecklats helt normalt och aldrig behövts bäras i onödan.

    Gissar att den här personen inte är van att sköta så småbarn eller så har ditt barn av någon anledning haft behov att vara nära en vuxen vilket inte passade henne.

Svar på tråden förskola ber om att "lära om" 1-åring